کد خبر: 8757
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1397 - 11:55
شقایق کمالی
نامزد ریاست جمهوری محرم اینجه در میتینگ شبانه کادیکوی استانبول هزاران نفر را مخاطب قرار داد. در انتهای راه پیمایی جاده بغداد در مقابل پارک گزتپه هزاران نفر در حالی که شعارهایی به نفع او می دادند شمع روشن کردند.

فراتاب - گروه بین الملل: نامزد ریاست جمهوری محرم اینجه : ترکیه دارای مشکلات جدی است. مشکلات بزرگ ترکیه را آدم های خسته نمی توانند حل کنند. ترکیه نیاز به خون تازه دارد.

نامزد ریاست جمهوری  محرم اینجه در میتینگ شبانه کادیکوی استانبول هزاران نفر را مخاطب قرار داد.  در انتهای راه پیمایی جاده بغداد در مقابل پارک گزتپه  هزاران نفر در حالی که شعارهایی به نفع او می دادند شمع روشن کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری محرم اینجه، در سخنرانی خود در این تجمع گفت:  شانزده سال است که او ترکیه را رهبری می کند.، من می گویم از دودکش کارخانه کار جوانان دوددی بر نمی خیزد. یک چهارم صنایع بیکار هستند. بیایید درباره این حرف بزنیم. صنایعی با تکیه بر کشاورزی ایجاد کنیم.  اقتصاد تولیدی ایجاد کنیم.  به سرمایه گذار امنیت بدهیم. بانک مرکزی را مستقل رها کنیم. سیستم آموزشی را از اول سامانبندی کنیم، به کودکان زبان خارجی یاد بدهیم. آن ها را تبدیل به شهروند جهانی کنیم.

صلح کنیم، سازش کنیم

اینجه گفت: زمانی که نامزد ریاست جمهوری شدم، گفتم که دیگر شش نشانه محتلف نخواهد بود. برای این که رییس جمهور هشتاد و یک میلیون نفر خواهم شد. بدون هیچ تبعیضی.  نه مثل اردوغان. اردوغان علوی ها را، کرد ها را، فعالین سندیکاها را، دانش آموزان را، دوست ندارد. اردوغان وفاداران به خودش را دوست دارد. من می گویم در زیر یک چتر بزرگ با هم دیدار کنیم. می گویم که آشتی کنیم. سازش کینم.

در کشوری وابسته به درآمد و با شرایط نا عادلانه آشتی نخواهد بود.

اینجه در حالی که درباره پروژه هایی که بعد از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری انجام خواهد داد بحث می کرد گفت:  من سه حرف "ب" دارم. مشکلات را با  فرمول "سه ب" حل خواهیم کرد. اولین ب باریش: یعنی صلح خواهیم کرد. دعوا نخواهیم کرد. دومین ب ما بزرگ شدن است. به اقتصاد تولیدی هم خواهیم رسید. سرمایه گذار دیگر نخواهد ترسید. سومین ب بلوشمک، یعنی تقسیم خواهیم کرد. به طور عادلانه تقسیم خواهیم کرد. در ترکیه بین پایین ترین دستمزد بازنشستگی و بالاترین دستمزد بازنشستگی تفاوت هفت برابری وجود دارد. در کادیکوی هم تعداد زیادی بازنشسته وجود دارد.  در کشوری با این همه بی عدالتی در تقسیم درآمد، صلح، و برادری نخواهد بود.

دولت حق ندارد درباره دیندار شدن یا نشدن کودکان تصمیم بگیرد. این برتصمیم بر عهده خانواده ها است.

محرم اینجه اینگونه ادامه داد:

دولت حق ندارد درباره دیندار شدن و نشدن یک نسل، یک بچه تصمیم بگیرد. خانواده تصمیم می گیرد. من از نسل دیندار هیچ ترسی ندارم. با نسل دیندار هیچ مشکلی هم ندارم. بودن نسل دیندار هم مانعی ندارد. هر کسی که می خواهد می تواند فرزندش را دیندار پرورش دهد. اما نسل کینه توز نمی خواهم.  نسلی دموکراسی خواه، منتقد، و پرسشگر تربیت خواهیم کرد.  به همه دانش آموزان به عنوان زبان رسمی ترکی را آموزش خواهیم داد. به عنوان زبان دوم زبان مادری اش را آموزش خواهیم داد. در خانه اش به هر زبانی که حرف می زند آن را آموزش خواهیم داد. و در آخر هم زبان بین المللی را آموزش خواهیم داد. انگلیسی، آلمانی، ژاپنی، روسی، چینی.  به عنوان درس معلومات دینی هر کسی که خواست می تواند این درس را به عنوان دروس انتخابی، انتخاب کند.  درس معلومات دینی را به عنوان درس اجباری نخواهیم داد.  درس دینی انتخابی خواهد بود.

 

شهرداری های حزب ج ح پ به خاطر نزدیک شدن عید فطر مساجد را با شوینده قوی شسته اند!

اینجه در حالی که جمله اردوغان – ج ح پ مساجد را ویران کرد. – را یادآوری می کرد گفت: وقتی از هواپیما پیاده می شدم شهردار کادیکوی از من استقبال کرد.  از شهردار پرسیدم آیا شما مساجد را خراب کردید؟  به من گفت به خاطر نزدیک شدن عید با شوینده ها مساجد را می شوییم.  اردوغان درست می گوید. شهرداری های ج ح پ به مناسبت نزدیک شدن عید مساجد را با شوینده وایتکس شسته اند.

 

فرار مغزها را به قدرتمندی مغز ها تبدیل خواهم کرد.

اینجه درباره چهارمین دوره رهبری اردوغان گفت: گفته است که این چهارمین دوره، دوره استادی بزرگی است. آنگونه نیست. دوره چهارم دوره بازنستگی و دوره گرم خانه است. در دوره چهارم نزدیک کاخ او یک گرم خانه دایر خواهم کرد. اگر خواست کیک شکلاتی یا انگوری برای اون خواهم فرستاد. اما با عرض شرمندگی ایشان چای سفید هر کیلو چهار هزار و پانصد لیر می نوشند. آن را نمی توانم تامین کنم. آن چای خیلی گران است. چای سیاه معمولی خواهد نوشید. در همه جای دنیا فقرا ناراحت و ثروتمندان خوشحال هستند.  در ترکیه وضع متفاوت است. در ترکیه هم فقیر ناراحت است و هم ثروتمند. برای این که ثروتمند هم برای آینده اش چشم انداز قابل اعتمادی نمی بیند.

 

خون تازه برای رگ های ترکیه لازم است.

اینجه در حالی که اردوغان را برای مناظره تلوزیونی دعوت می کرد گفت: اگر من در این مبارزه پیروز نشوم سیاست را رها خواهم کرد، من که مثل تو دلبسته صندلی نیستم. من مرد ثابت قدم را دوست دارم. تو هم ثابت قدم هستی. ترکیه مشکلات بزرگی دارد. مشکلات بزرگ ترکیه را مردان خسته نمی توانند حل کنند.  ترکیه به خون تازه نیاز دارد.

 

سی و پنج روز است که بیشتر از غذا دود مشعل خورده ام.

محرم اینجه که تحت تاثر دود مشعل های در دست بعضی حاضران قرار گرفته بود از مردم خواهش کرد مشعل های خود را خاموش کنند و گفت که در سی و پنج روز اخیر بیش از غذا دود مشعل خورده است. و با این حرف باعث خندیدن حضار شد.

 

منبع: وبسایت حریت

برگردان به فارسی: شقایق کمالی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار