دموکراسی پارلمانی راه نجات و سعادت ترکیه! | فراتاب
کد خبر: 8739
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1397 - 16:43
صلاح الدین دمیرتاش
متن کامل نامه صلاح الدین دمیرتاش از زندان به مناسبت انتخابات ترکیه

فراتاب گروه بین الملل: صلاح الدین دمیرتاش یکی از نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است، که به دلیل اتهامات وارده به او از سوی دستگاه قضایی اینک در زندان است، او می کوشد از طریق راههای معدودی که در اختیار دارد از جمله از طریق توئیتر با طرفداران و مردم ترکیه در ارتباط باشد، طی روزهای اخیر وی نامه ای خطاب به مردم ترکیه نوشته است، که متن کامل آن بدنبال خواهد آمد:

 

برادران و خواهران عزیزم سلام

به طور مستقیم امکان رساندن صدایم به شما را ندارم. با این همه در حالی که کشورمان به سمت یکی از مهترین انتخابات می رود، هیچ هم نباشد، می خواستم حداقل با یک نامه، مهمان خانه و قلب شما باشم.

البته می دانم که اینگونه نمی توانم دیدگاه سیاسی، اولویت ها، ترجیحات و نگاه شما را تغییر بدهم. اصلا به فکر این کار هم نیستم. اما در میان این همه  نا بسامانی ها، نا امیدی ها، بی عدالتی ها، کینه و عصبانیت می خواستم وجود انتخاب دیگری را هم به شما خاطر نشان کنم. آن انتخاب من نیستم، ما هستیم. بله ما، همه ما بدون تبعیض. امید به تنهایی، در من و یا دیگر نامزد ها نیست، در ما است. راه رهایی از این آشوب تنها در یک فرد نیست، در همراهی اجتماعی ماست. چیزی که ما را به سمت نجات سوق می دهد یک مرد تنها نیست، بلکه همراهی تعداد زیادی انسان است.

قاعدتا من هم برای مدیریت کشور، حل کردن مشکلات، فکرها، و پروژه ها ی مهمی در سر دارم. در این خصوص از نامزدهای دیگر ادعای بیشتری هم دارم. در این نامه کوتاه نمی توانم درباره همه برنامه ها در جهت حل مشکلات، توضیح بدهم، در اصل نیازی هم به این نیست. حزب من ح.د.پ این را توضیح می دهد. از شما می خواهم با چشم دل ح.د.پ را ببینید و به آن گوش فرا دهید.

دموکراسی بزرگترین پروژه ای است که من به تنهایی می توانم آن را به شما توضیح بدهم. من اگر انتخاب هم بشوم به تنهایی کشور به این بزرگی را نمی توانم مدیریت می کنم. سیاستمداری که می گوید مشکلات کارگر، کارمند، کشاورز، بیکار، کاسب، کارفرما، زن ها، و جوان ها در اصل  مشکلات همه این آدم ها را از خود آن ها بهتر می دانم، و بهتر می توانم حل کنم،  سیاستمدار صادقی نیست، به هیچ عنوان به این ها اعتماد نکنید.

در صورتی که تمام بخش های اجتماعی تمایل به تصمیم گیری در آینده نداشته باشند، یعنی قسمتی از حل مسئله نباشند، هیچ کدام از مشکلات این بخش های اجتماعی را نمی توان به واقع حل کرد.

من می توانم به شما نوید یک دموکراسی قدرتمند را بدهم که تا این زمان حتی در یک روز آن را نزیسته اید و نتوانسته اید طعم آن را بچشید.

در صورتی که انتخاب بشوم اولین کاری که خواهم کرد، این است که بخش قابل توجهی از قدرتم را به پارلمان، شهرداری ها، مجلس های عمومی ایالتی، سازمان های غیردولتی، دانشگاه ها و مجالس مردمی انتقال بدهم. تصمیم گیری، اجرا و فرایندهای حسابرسی باید به طور مستقیم توسط شما انجام شود.

از صمیم قلب اعتقاد دارم که حل همه مشکلات ما با گفتگو، دست به دست هم دادن، یکدلی و با یک دموکراسی واقعی، امکان پذیر است. من به شدت متعهد به ادامه این تلاش ها همراه با شما هستم.

بدون دموکراسی نان نخواهد بود، غذا نخواهد بود، صلح و آشتی امکان پذیر نخواهد بود، آرامش نخواهد بود، عدالت نخواهد بود، توسعه اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل ما می خواهیم با همه کسانی که دردی ندارند جز برادرانه و با اعتماد زندگی کردن در کنار هم، یک جامعه دموکراتیک بزرگ را با همراهی شکل دهیم. ما به ذهنیتی که این سرزمین همچون بهشت را برای ما، برای مستضعفین، برای فقرا، برای دیگری ها، یعنی برای اکثریت مردم، تبدیل به جهنم کرده است، این بار خواهیم گفت: دیگر بس است، بایست! خواهیم گفت: تو، من وجود ندارد، ما هستیم.

این سرزمین، وطن مشترک، خانه مشترک همه ماست، دیگر در این خانه دعوا، خشونت، جنگ، خونریزی، اشک، و ترس نمی خواهیم. ما ترک ها، کردها، و هموطنان ما از دیگر قومیت ها، می خواهیم همراه هم، در سرزمین مادری خود، آزادانه و در امنیت زندگی کنیم. تنها راه این هم همراهی است. راه حل در تنهایی نیست، در همراهی است.  من می دانم و می فهمم که همه شما این اواخر چقدر در ناراحتی، در سیاهی و نا امیدی زندگی کرده اید. اما راه حل نه در ترک کردن ترکیه است و نه در دادن آن به زورگو ها است. این سرزمین مال ماست، مال همه ما. بازگرداندن کشور به راه اصلاح هم وظیفه همه ماست.

لطفا به خاطر بچه هایمان، به خاطر آیندگانمان، برای فرداهایمان، کمی شجاعانه تر و بزرگ تر بیاندیشید. بیاید دعواهای من و تویی را دور بیاندازیم. در برابر قطبی شدن و کمپ شدن جامعه، برادری مان را برجسته کنیم. سیاست همراه با کینه، با احساس خشم، با انتقام، رخ دادنی نیست. سیاست باید در جهت منافع تمامی مردم باشد.

من برای این که شما بیش از این امیدوار، خوشبخت و بیش از این آزاد زندگی کنید در این مبارزه شرکت کردم. اما این مبارزه خیلی ناعادلانه و نابرابر و نامتناسب، است. زیر در دست من امکاناتی که در دست دولت است، وجود ندارد. فرمانداران، قائم مقام ها، پلیس ها، روسای رسانه ها زیردست من نیستند، بهتر که نیستند. فقط و فقط شما هستید. شما با شجاعت تان، وجدان تان و انسانیت تان هستید. من اصلا برای همین هاست که به شما اعتماد دارم و باورتان دارم.

زمانی که به اتاقک رای دادن می روید لطفا برای آخرین بار با چشم وجدانتان به عکس های رو به رویتان نگاه کنید، مطمئنم که شما خودتان بهترین را پیدا می کنید. تصمیم شما هر چه که باشد از صمیم قلبم به آن احترام خواهم گذاشت. در هر شرایطی ما برای هم هموطنان و برادران ارزشمندی هستیم. نتیجه هر چه که باشد مبارزه ما برای آزادی و سعادت مردم، فقرا، مستضعفین، ادامه خواهد داشت. یک زندگی تازه، یک دنیای جدید و آینده ای نو امکان پذیر است. باورکنید که ما می توانیم آن را بسازیم، باور کنید و بیایید با هم آن را به انجام برسانیم.

به شما با عشق و احترام درود می فرستم، و برای همه شما فرداها و روزهایی پر از زیبایی، شادی و سلامت آرزو می کنم. از همن حالا امیدوارم که این انتخابات برای همه ما و برای سرزمین خیر باشد.

 

بازگردان به فارسی: شقایق کمالی – فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار