گسترش سرودهای سیاسی در خاورمیانه | فراتاب
کد خبر: 8235
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1397 - 21:20
نقش رسانه ها در ترویج انتخابات و موقعیت های سیاسی تغییر کرده است. این نقش، تا حدود زیادی به مکانیزم استفاده از سرود، برای تبلیغ یک نامزد یا نهاد سیاسی و حمایت از موقعیت های خاص تغییر یافته است.

فراتاب- گروه بین الملل: در برخی از کشورهای خاورمیانه نیروهای سیاسی، ساز و کار جدیدی برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی انتخاباتی و مواضع خود در مورد مسائل داخلی و منطقه ای اتخاذ کرده اند. این ساز و کار جدید بیشتر بر استفاده از سرودهای سیاسی و شعرهای حماسی، به منظور تهییج عمومی برای مشارکت در روندهای سیاسی از جمله انتخابات و تشویق به رأی دادن و یا اتخاذ موضعی خاص در مورد مسائل بحث برانگیز، متمرکز می شود. اما در حالی که استفاده از این ابزار پیش تر هم در خاورمیانه مرسوم بوده و سرودهای سیاسی به نوعی بیانگر شکل هنری وقایع دهه های اخیر منطقه هستند، ظهور الگوهای جدید و شیوه مدرن تر آن ها، سبب شکل گیری پدیده جالب، بدیع و گسترده در خاورمیانه امروز شده است.

به عبارت دیگر می توان استدلال کرد که استفاده از این ساز و کار در تبلیغات انتخاباتی و رویدادهای برجسته و بزنگاه های حساس، امر جدیدی نیست و روند گسترش آن از دهه 1960 آغاز شد، اما طی سال های گذشته، سبک قدیمی و کلاسیک آن به شیوه پرطرفدار و محبوب امروزی تبدیل شد که هدف آن بیشتر جلب توجه رای دهندگان بوده است. با این وجود، این تحول مهمترین متغیری بود که به گسترش این موسیقی در برخی از کشورهای منطقه کمک کرد و دلیل آن، این است که این آهنگ ها از جنس مردم عادی است. نقش و تاثیر این نوع سرودها به خصوص از بهار عربی به بعد در سال 2010 گسترش بیشتری یافت.
در این زمینه، احزابی که این شیوه تبلیغاتی را برگزیده اند، به دنبال دستکاری اشعار آهنگ های مشهور و محبوب به منظور حمایت از نامزدها و یا حزبی خاص و یا ارتقای جایگاه سیاسی خود بودند. آن ها همچنین به دنبال ایجاد اشعاری جدید بودند که بر روی «دستاوردهای» کاندیداها و احزاب تأکید داشت تا مردم را به رأی دادن به آنها ترغیب کند.
همچنین می توان اینگونه استدلال کرد که محبوبیت تلویزیون به عنوان پرطرفدارترین رسانه در خاورمیانه، عرصه را برای تأثیر بیشتر چنین آهنگ هایی بر مردم مهیا می کند. تلویزیون یکی از موثرترین ابزار کمپین های انتخاباتی برای حفظ ارتباط با رای دهندگان و ترویج موقعیت های مختلف سیاسی و اجتماعی محسوب می شود. به عنوان مثال، این امر بر سر آهنگی که از ایستگاه تلویزیونی لبنان الجدید، که در 24 آوریل 2018 پخش شد، به خوبی نمایان شده است. برخی معتقد بودند که این سرود از وجوه مختلف به عنوان یک حرکت نژادپرستانه علیه پناهندگان سوری مورد توجه قرار گرفته است. اشعار این ترانه از پناهندگان برای اجاره خانه هایشان در لبنان به شدت انتقاد کرده بود.
محرک های مختلف:
گسترش این نوع تبلیغات که از موضع گیری های سیاسی در برخی از کشورهای منطقه حمایت می کند، نتایج مهمی در پی داشته که در قالب چند نکته به آن ها پرداخته شده است:
1- کمک به غلبه بر ضعف برنامه های انتخاباتی: این موضوع به خصوص در برنامه های پیش از انتخابات پارلمانی عراق که در روز 12 ماه مه برگزار شد، آشکار شد. رسانه هایی که در حال حاضر تحت سلطه احزاب مختلف و وابستگی به نهادهای سیاسی و مذهبی عراق قرار دارند، سرودهایی را تهیه کرده اند که در خدمت گروه های سیاسی خاص قرار می گیرند و بر انتخاب نامزد خاص، به جای تمرکز بر برنامه های انتخابی، لیست کاندیداها و یا اشاره صرف به دستاوردهای گذشته نامزدها تمرکز دارد. این امر موجب شد که برنامه های این چنینی بیشتر از آن که به خواسته های اساسی رای دهندگان بپردازد، سرپوش گذاشتن بر ضعف و نارسایی برنامه های انتخاباتی برآید.
2- دستیابی به جامعه آماری گسترده: این نوع تبلیغات رسانه ای، تضمین می کند که جمعیت بیشتری، حتی اقشاری که علاقه مند به شرکت در روند انتخابات و مسائل سیاسی نیستند، مخاطب قرار می گیرند. این مسئله قبل از برگزاری رفراندوم در مورد اصلاحات قانون اساسی در تاریخ 16 آوریل 2017 در ترکیه مشخص شد. سرودهای سیاسی بسیاری توسط احزاب اجرا شد که از طرفداران "حزب عدالت و توسعه" بودند و با اصلاح قانون اساسی این کشور اعلام موافقت می کردند و به ترغیب رای دهندگان برای دنباله روی از آن ها و حتی در بعضی سرودها با تخریب غیرمستقیم احزاب مخالف به ویژه "حزب مردم جمهوری خواه" می پرداخت. علاوه بر این، این ترانه ها در دوره ممنوعیت تبلیغات قبل از انتخابات نیز در اذهان عمومی می ماند. در تئوری، این امر نفوذ وسیعتری را در رای دهندگان ایجاد می کند و آن ها را به رای دادن تشویق می کند، به ویژه از طریق رسانه های اجتماعی.
3- نماد علاقه به تحولات و رویدادهای مختلف سیاسی: این موضوع پیش از همه پرسی در مورد استقلال منطقه کردستان از عراق، آشکار شد. چندین نیروی سیاسی در کردستان علاقمند به تهیه سرودهایی بودند که خواستار استقلال از عراق می شدند. لازم به ذکر است که این نیروها از انتخابات اخیر برای هدفی مشابه استفاده کردند. به عنوان مثال، یک کانال ماهواره ای که توسط جبهه ترکمنستان در شهر کرکوک پخش می شد، سرودهای متعددی را نمایش می داد که هویت ترکمن ها را برجسته می کرد، در حالی که کانال کرکوک، وابسته به اتحادیه میهنی کردستان، آهنگ هایی را پخش می کرد که خواستار پیوستن کرکوک به کردستان و رای دادن برای اتحاد کردستان واحد می شد.
نهایتاً، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که نقش رسانه ها در ترویج انتخابات و موقعیت های سیاسی تغییر کرده است. این نقش، تا حدود زیادی به مکانیزم استفاده از سرود، برای تبلیغ یک نامزد یا نهاد سیاسی و حمایت از موقعیت های خاص تغییر یافته است. اما این نشان دهنده تغییر نقش عمومی رسانه پس از دوران انقلاب های عربی نیز هست. این پدیده، استقبال ویژه ای را به همراه داشت که «بحث های خیابانی و واژگان شهری» را از شعارهای سیاسی و عقایدی که نخبگان حمایت می کنند، دور می کنند. این بدین معنی است که احتمال استفاده مداوم از این مکانیسم در آینده به عنوان راهی برای اطمینان از این که مردم و رأی دهندگان برای رسیدن به مشارکت در انتخابات یا حمایت از نیروهای سیاسی خاص، تشویق می شوند هموار خواهد بود.


منبع: مرکز مطالعات آینده پژوهی امارات متحده عربی
برگردان به فارسی: محمدرضا محمدی


بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار