کد خبر: 7422
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1396 - 20:16
بیل پاول
یک گزینه این است که حمله‌هایی محدود به سایت‌های موشکی و اتمی کره شمالی انجام شود و این پیام واضح را به رهبر این کشور برساند که این دولت آمریکا، تسلیم‌پذیر نخواهد بود.

فراتاب - گروه بین الملل: هنگامی که المپیک زمستانی سال 2018 در کره جنوبی آغاز شد، ورزشکاران کره شمالی و جنوبی با پرچم کره متحد ظاهر شدند. رییس جمهور کره جنوبی نیز با خواهر رهبر کره شمالی دیدار کرد که  بلندپایه‌ترین ملاقات در یک دهه اخیر میان مقامات دو کشور محسوب می‌شود. مهمان مهم دیگر این مسابقات، «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا بود که از هرگونه مراوده با مسئولان کره شمالی اجتناب کرد. این حوادث باعث شد تا سوالی جدی در واشنگتن مطرح شود که اگر کره شمالی یک قدم دیگر به توانایی حمله به خاک آمریکا با سلاح هسته‌ای نزدیک شد، آمریکا چه کاری باید انجام دهد.

سیاست دولت ترامپ اما به مانند گذشته ثابت ماند که کره شمالی می‌باید برنامه اتمی خود را متوقف کرده و  سلاح‌هایی را هم که تاکنون ساخته است، نابود سازد. حال ‌باید سوال کرد که این نتیجه چگونه حاصل می‌شود و یا اینکه آیا اصلا قابل دست‌یابی هست یا خیر. یک گزینه این است که حمله‌هایی محدود به سایت‌های موشکی و اتمی کره شمالی انجام شود و این پیام واضح را به رهبر این کشور برساند که این دولت آمریکا، تسلیم‌پذیر نخواهد بود. این حمله‌ها تمامی سایت‌های موشکی این کشور را نابود نخواهد کرد اما آنان را ترغیب می کند تا در استراتژی خود تجیدنظر کند. این گزینه، در سال گذشته توسط شورای امنیت ملی آمریکا به فرماندهی مک‌مستر عنوان شد و تا به امروز نیز پابرجا باقی مانده است.

نظراتی که در دفاع از این استراتژی مطرح شده عنوان می‌کند که از نقطه نظر امنیت ملی آمریکا ، یک کره شمالی اتمی، غیرقابل پذیرش است. این موضوع به کابوس اشاعه سلاح‌های هسته‌ای منجر می‌شود تا کشورهایی نظیر ژاپن و کره جنوبی نیز به سمت اتمی شدن گام بردارند. هیچکدام از مقامات دولت آمریکا خطر یک کره شمالی هسته‌ای را دست کم نمی‌گیرند و از این بابت هم دولت و استراتژی اوباما را در قبال کره شمالی ، که به نادیده گرفتن استراتژیک معروف شده است ، به باد انتقاد گرفته‌اند و رئیس جمهور پیشین آمریکا را باعث این آشفتگی می‌دانند.

برخی از اعضای دولت ترامپ اما با استراتژی حمله محدود مخالف هستند و آن را غیرمنطقی می‌دانند. تیلرسون، دانفورد و متیس همگی از مخالفان این استراتژی هستند. جیمز متیس در ملاقات وزرای خارجه کشورهای متحد در مقابل کره شمالی که در اواسط ماه ژانویه برگزار شد عنوان می کند که تلاش‌های ما بصورت جدی در عرصه دیپلماتیک است و این حوزه‌ای است که باید بر روی آن کار کنیم.

استراتژی حمله محدود همچنان به عنوان یک گزینه در کاخ سفید مطرح است و انتقادات فراوانی نیز درباره آن وجود دارد. سو می تری ، تحلیلگر اسبق کره شمالی در سیا و تحلیلگر کنونی اندیشکده مطالعات استراتژیک و بین‌الملل واشنگتن ، عنوان می‌کند به دلیل آنکه برای ما همچنان مشخص نیست که رهبر کره شمالی به حمله محدود به آن کشور چگونه واکنش نشان خواهد داد بنابراین لزومی هم به آزمون این استراتژی وجود ندارد. بعضی از اعضای دولت نیز به مانند تیلرسون طرفدار استراتژی محدود کردن و بازداشتن هستند به همین دلیل  طیف وسیعی از تحریم‌ها را طراحی کرده‌اند و درصدد هستند تا به اجرا درآورند.

این استراتژی اما به زمان وابستگی زیادی دارد و نگرانی آمریکا نیز این است که بعد از گرم شدن روابط دو کره از طریق این المپیک زمستانی، کره جنوبی دیگر مایل به سخت‌گیری درقبال کره شمالی نباشد. به هر حال باید نشست و نظاره‌گر تحولات بعدی بود. 

برگردان به فارسی: علیرضا مسعود

منبع: روزنامه سازندگی

نظرات
آخرین اخبار