کد خبر: 7344
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1396 - 12:08
کنت کاتزمن
از نظر کنگره آمریکا استراتژی امنیت ملی ایران حاصل فاکتورهای بسیار زیاد رقیبی نظیر ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران، تلقی رهبر ایران از تهدیداتِ متوجه منطقه و رژیم، منافع ملی دیرین ایرانیان و تعامل جناح ها و حامیان مختلف رژیم ایران است.

فراتاب- گروه بین الملل: گزارش سالانه سرویس تحقیقات کنگره آمریکا از سیاست خارجی و دفاعی ایران، هر ساله توسط کنت کاتزمن متخصص امور خاورمیانه و کارشناس امور ایران در سرویس تحقیقات کنگره تهیه می شود. خواندن این گزارش ها که مبنای فعالیت ها و تصمیمات کنگره آمریکا قرار می گیرد برای علاقه مندان به پیگیری مواضع و سیاست های آمریکا در قبال ایران مفید فایده است. سرویس ترجمه فراتاب درصدد است تا به صورت هفتگی ترجمه گزارش سال 2018 را -که تفاوت چندانی با گزارش سال 2017 ندارد- منتشر کرده و فرصت مطلوبی را برای آشنایی با سیاست های آمریکا و مواضع این کشور در قبال کشور عزیزمان برای علاقه مندان فراهم سازد.
خلاصه گزارش
استراتژی امنیت ملی ایران حاصل فاکتورهای بسیار زیاد رقیبی نظیر ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران، تلقی رهبر ایران از تهدیداتِ متوجه منطقه و رژیم، منافع ملی دیرین ایرانیان و تعامل جناح ها و حامیان مختلف رژیم ایران است.
• ایران می خواهد مطمئن شود که حملات و تهدیدات آمریکا و دیگران به آن و نیز تلاش های آنان برای تغییر رژیم موفقیت آمیز نیست.
• ایران درصدد استفاده از فرصت های منازعات منطقه ای برای سرنگون کردن ساختار قدرت در خاورمیانه است؛ ساختار قدرتی که ایران ادعا می کند مطلوب آمریکا و متحدانش مانند اسرائیل، عربستان سعودی و دیگر رژیم های عرب سنی مذهب مسلمان است.
• ایران حمایتش از شیعیان و دیگر نهضت های اسلامی را به عنوان حمایت از ستمدیدگان اعلام و ادعا می کند به شکل خاص عربستان سعودی تنش های فرقه ای را تحریک می کند و در تلاش است ایران را از امور منطقه ای دور و ایزوله کند.
• ایران به دنبال افزایش اعتبار بین المللی خود و بازگویی حس عظمتش که یادآور امپراتوری های پارس باستان است، می باشد.
• در جولای 2015 توافق هسته ای چندجانبه (برنامه جامع اقدام مشترک، برجام JCPOA) تحریم های بین المللی علیه ایران را کاهش داد و تلاش های این کشور برای ظهور به عنوان مرکز تجارت و انرژی منطقه ای و نیز مذاکره برای خرید سلاح های آینده را تسهیل نمود. کاهش تحریم ها علیه ایران منابع مالی بیشتری برای گسترش نفوذ منطقه ای این کشور فراهم نمود؛ اگرچه آشکار نیست که ایران بخواهد این منابع اضافی را برای این هدف اختصاص دهد یا نه. اعتراضات دسامبر 2017 و ژانویه 2018 در ایران نشان داد که شمار زیادی از ایرانیان با استفاده از منابع ایرانیان برای مداخلات منطقه ای مخالفند.
• رهبر ایران، آیت الله خامنه ای و نهادهای کلیدی تندرو، مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC)، با هرگونه مصالحه در زمینه اهداف بنیادین امنیت ملی ایران مخالفند اما از ادغام مجدد دیپلماسی منطقه ای و بین المللی که توسط رئیس جمهور منتخب ایران، حسن روحانی اعمال می شود، حمایت می کنند.
نگرانی قابل توجه و مستمر دولت های آمریکا از حمایت ایران در تامین سخت افزار گروه های مسلحی است که برخی از آنان اقدامات تروریستی بین المللی انجام داده اند. برای چند دهه گزارش سالانه وزارت امور خارجه درباره تروریسم، ایران را به عنوان دولتِ رهبرِ حامیان تروریسم معرفی کرده است. پشتیبانی مسلحانه ایران از رهبران دولت های متحد شیعه مذهب از جمله در سوریه و عراق و جناح هایی مانند حزب الله لبنان، شورشیان حوثی در یمن و بحرین و گروه های ستیزه جو باعث خشم سنی ها شد. دولت ترامپ به فعالیت های مغرضانه منطقه ای ایران و آزمایشات مکرر موشک بالستیک اشاره داشته و ادعا کرده است که اقدامات تحریک کننده ایران، آمریکا و منطقه خاورمیانه را تهدید می کند و در نتیجه، رفتارهای قابل اعتراض ایران در فراتر بردن برنامه های هسته ای اش حکایت از شکست برجام دارد. دولت ترامپ و کنگره صد و پانزدهم تحریم های بیشتری بر برنامه موشکی ایران و خرید تسلیحات متعارف اعمال کرده است و دولت نیز درصدد بوده ائتلافی منطقه ای برای مقابله با ایران ایجاد کند و نیروهایی را در برخی از منازعات منطقه ای با هدف درگیر کردن ایران به کار گرفته است. در 13 اکتبر سال 2017، رئیس جمهور ترامپ از کنگره و متحدان آمریکا خواست تا نقاط ضعف برجام از جمله فقدان محدودیت در برنامه های موشکی ایران یا حمایت ایران از اقدامات مسلح منطقه ای را مشخص کنند و تهدید کرد که آمریکا مشارکتش در برجام را پایان خواهد داد؛ مگر این که قدم هایی برداشته شود. با این حال رئیس جمهور با تحریم های جدید مختصر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گام های جدید خاصی برای کم اثر کردن نفوذ منطقه ای ایران برنداشت. تحریم ها به تنهایی تا به امروز برای کاهش نفوذ منطقه ای ایران بی اثر بوده اند.

تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع « فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار