کد خبر: 7186
تاریخ انتشار: 22 دی 1396 - 18:58
احسان شاه حسینی

 فراتاب – گروه بین الملل: روسیه در سال میلادی پیش روی میزبان مسابقات جام جهانی است و این کشور در ماه های آغازین سال جدید خود را آماده ی برگزاری این مسابقات خواهد کرد، مسابقاتی در سطحی پرمخاطب که نگاه سرتاسر جهان را بخود معطوف می سازد. این تورنمنت تنها فوتبال را در بر نمی گیرد بلکه تمامی جوانب زندگی در روسیه و شهروندان آن را در بر خواهد گرفت و متاثر از خود خواهد ساخت، که شاهد تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی آن می باشند. هر چند با توجه به شکل و ساختار سیاسی روسیه، تاثیرات سیاسی جام جهانی به لحاظ افزایش تحرکات اجتماعی و شکل گیری چالش های اجتماعی محدود برای کرملین قابل کنترل می باشد.

روسیه علاوه بر برگزاری مسابقات جام جهانی در سال پیش رو و درست سه ماه پیش از آغاز رسمی مسابقات جام جهانی، برگزارکننده ی انتخابات ریاست جمهوری است که با توجه به روند پیش رو و شرایط موجود می توان پوتین را در مستند ریاست جمهوری روسیه در جام جهانی دید. لذا جام جهانی روسیه جشن باشکوهی برای ادامه عصر پوتین در تاریخ روسیه محسوب می شود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه را دوباره در لباسی باشکوهی و فاخر به جهانیان نشان می دهد. جام جهانی بعنوان یک ویترینی بزرگ می تواند روسیه را از جوانب مختلف به معرض نمایش بگذارد و این فرصت طلائی برای این کشور است تا به اعتبار و مقبولیت خود بیافزاید.

 با این وجود، مسابقات جام جهانی برای روس ها میراث و فرصت های بسیاری را فراهم می کند. زیر ساخت ها و تسهیلات و ساختمان های ورزشی وضروری روسیه روند پرتلاشی را آغاز کرده اند که در طی آن 108 طرح زیر ساختی و اساسی را در بر می گیرد، که شامل 12 استادیوم، 96 محل ورزشی ،26 طرح مربوط به حمل نقل در حوزه زیر ساخت های حمل و نقل (از قبیل 11 فرودگاه-3 ایستگاه مترو جدید و 12 جاده)، 13 بیمارستان، 29 طرح عمومی ، 27 هتل و 12  ایستگاه برق می باشند. از سوی دیگر، این روند در حدود 100000 شغل را مشغول به خود ساخته که در حدود 13000 نفر را شامل می شود. روسیه خود را آماده ی میزبانی از 1 میلیون نفر مهمان بین الملی در خلال برگزاری تورنمنت کرده است. که ورود توریست های خارجی را با 71% افزایش پیش بینی کرده اند. که این مهم همراه با افزایش قابل توجه سرمایه گذاری در این حوزه است. روسیه در 11 شهر میزبان مسابقات فوتبال خواهد بود که خود این شهر ها در حدود 25 میلیون نفر جمعیت را شامل می شوند.

برگزاری مسابقات جام جهانی در روسیه باعث افزایش اقبال عمومی به این ورزش و گسترش فوتبال در میان دانش آموزان و نوجوانان شده است، به گونه ای که در سال 2011 حدود 12,5%  از دانش آموزان روسیه در مدارس ورزشی فوتبال را انتخاب می کردند در حالی که این درصد به 14,5%  افزایش یافته است و در سالهای بعد نیز این روند روبه رشد ادامه داشت. 

روسیه طی برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در ویترین شیشه ای قرار خواهد گرفت که در معرض دید بسیاری از گردشگران و خبرنگاران است. موضوعات حقوق بشری، معضلات اجتماعی و سیاسی، نارسایی های اقتصادی و ساختار های فرهنگی در این کشور در معرض نمایش جهان قرار می گیرد. جام جهانی فی نفسه مرزهای سیاسی را کنار می زند و لنز دوربین ها و چشمان مشاهده گران و قلم نویسندگان را به گوشه و کنار جامعه روسیه می برد و ریز و درشت جوانب مختلف زندگی روسیه را برجسته می کند. این تورنمنت به عنوان آزمونی بزرگ برای عصر پوتین در به نمایش گذاشتن بطن جامعه روسیه خواهد بود که در ویترین جام جهانی قرار گرفته است.

از سوی دیگر، امنیت برگزاری مسابقات با توجه به نقش سیاسی روسیه در سوریه و وجود اسلام گرایان تند رو در مناطقی از این کشور اهمیت بسزایی دارد، که به نوعی در اعتبار و جایگاه روسیه نقش مهمی خواهد داشت. هرچند روسیه در المپیک زمستانی سوچی توانایی خود در اداره و برقرای امنیت را به نمایش گذارده اما تهدیدات امنینی همچنان از بزرگترین نگرانی های برگزارکنندگان مسابقات جام جهانی به شمار می رود.

سال 2018 برای روسیه سالی پر چالش و فرصت خواهد بود که می تواند جشن بزرگی برای این کشور و رهبر آن قلمداد شود اما مهمترین نکته ی آن قرار گرفتن روسیه ی پوتین در ویترین شیشه ایی است که در مرکز توجهات بین المللی قرار دارد و چشمان بسیاری را به خود خیره خواهد کرد.

 

احسان شاه حسینی کارشناس مسائل قفقاز و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار