کد خبر: 7059
تاریخ انتشار: 25 آذر 1396 - 18:10
تحلیل دکترین دفاعی – نظامی روسیه
درحالی‌که منازعات نظامی روسیه در سراسر جهان چندان درگیری‌های بزرگی به‌حساب نمی‌آیند، رئیس‌جمهور این کشور دوست دارد وانمود کند که روسیه در آستانه جنگی بزرگ است.

فراتاب - گروه بین الملل: هفته‌نامه آمریکایی نیوز ویک در شماره جدید خود به تحلیل دکترین نظامی پوتین پرداخته و می‌نویسد: دولت این کشور درصدد بزرگنمایی در درگیری‌های نظامی این کشور به دو دلیل است: محاصره‌شده به‌وسیله دشمنان، روسیه آماده جنگی حماسی برای بقا است. دست‌کم «ولادیمیر پوتین» می‌خواهد روس‌ها چنین فکری کنند. تقریباً هرروز تلویزیون دولتی روسیه تصاویری از هواپیماهای روسی مشغول عملیات در سوریه و نیز تصاویری از تانک‌های ناتو که مرز روسیه را معرض تهدید قرار می‌دهند نشان می‌دهد. همچنین در یک مصاحبه 60 دقیقه‌ای «نیکیتا عیسایف»، تحلیل‌گر روس می‌گوید «پیروزی بزرگ روسیه در سوریه» بار دیگر این کشور را بار دیگر به یک «قدرت بزرگ» تبدیل کرده است.

همچنین پوتین نیز در اواخر ماه نوامبر هشدار جدیدی در حوزه مسائل اقتصادی – نظامی داد: «باید ظرفیت اقتصادی خود را برای تولیدات و خدمات نظامی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد امنیت نظامی افزایش دهیم.» او همچنین در نشست سران مقامات ارشد نظامی در سوچی نیز گفت: «همه سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک و بزرگ کشور باید آماده باشد.»

پوتین قصد دارد با نشان دادن چنین وضعیتی به روس‌ها، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد و حمایت‌ها از خود را افزایش دهد. هم‌اکنون نیز بسیاری از شهروندان روسی، فکر می‌کنند، جنگی بزرگ در پیش است.

از سوی دیگر مسکو درصدد است نمایشی را نیز برای رقبای خود روی پرده ببرد و نشان دهد که روسیه ابایی از ورود به منازعاتی که احتمال درگیری‌های بزرگی در پی دارد، نمی‌کند. این نمایش نیز از سوی دیگر به روس‌ها کمک می‌کند تا به رقبا نشان دهد عملکردی همچون دونالد ترامپ دارد، یعنی به عرف و قیدهای بین‌المللی مرسوم چندان پایبندی ندارد و غیرقابل‌پیش‌بینی است. درواقع آن‌چنان‌که گفته می‌شود، در برخی مواقع جهل (تجاهل کردن) نیز فی‌نفسه قدرت است.

این هفته‌نامه همچنین می‌نویسد: در شرایط فعلی ایجاد درگیری‌های بیشتر برای مسکو، حکم صلح را دارد، زیرا منازعات چندگانه سال‌های اخیر در سوریه، لیبی و نیز اوکراین، موقعیت روسیه را در جهان ارتقا داده است.

تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار