جسارت ترامپ نتیجه تفرقه جهان اسلام | فراتاب
کد خبر: 7021
تاریخ انتشار: 17 آذر 1396 - 14:55
سید علاالدین حیدری

فراتاب - گروه بین الملل: اقدام ترامپ رئیس جمهور پرحاشیه آمریکا در شناسایی شهر بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اسرائیل باعث واکنش های منفی جامعه بین الملل و علی الخصوص جهان اسلام شد. اما چرا ترامپ این جسارت را پس از سالها انتظار صهیونستها، در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت خود پیدا کرد؟ سئوالی است که جهان اسلام باید به آن پاسخ دهد.
آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی اسرائیل در دنیا همیشه مدافع منافع این رژیم بوده و سالها توجیه گر و حامی جنایت های صهیونیست ها در سرزمین های اسلامی و فلسطین بوده است. اما هیچگاه جسارت این را نداشته است که شهر اسلامی عربی قدس را به عنوان پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی عبری اسرائیل اعلام کند. برای پاسخ به این سئوال باید به بررسی وضعیت دیروز و امروز جهان اسلام پرداخت.
از سال 1948 که حیات سیاسی صهیونیست ها به عنوان نظام سیاسی نظامی در سرزمین فلسطین اعلام موجودیت کرد تا چند سال قبل یعنی بعد از حملات یازده سپتامبر 2001 مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل کم و بیش در راس سیاست های رسمی و علی الخصوص غیررسمی کشورهای اسلامی بود. موج نفرت از این رژیم همیشه و همواره بر افکار عمومی جهان اسلام حاکم بوده و هیچ قدرت سیاسی در جهان اسلام جسارت نزدیکی به رژیم صهیونیستی را نداشته و اگر هم اقدامی در این راستا انجام می داد به نحوی دچار غضب امت اسلامی قرار می گرفت مانند انور سادات و یا حداقل دچار تزلزل قدرت در داخل می شد. سال ها اسرائیل و حامیانش تلاش کردند که روابط این رژیم را با کشورهای اسلامی با پیشنهاد پکیج های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی عادی نموده و امنیت اسرائیل را تضمین نمایند، اما هیچگاه موفق چندانی بدست نیاوردند.

در این سالها دفاع از قدس، سرزمین فلسطین و خط مقاومت در اولویت جهان اسلام و امت اسلامی بوده و مردم فلسطین از حمایتهای بی دریغ مسلمانان برخوردار بودند. همین نقطه، پاشنه آشیل شکست اسرائیل و حامیانش در تثبیت این رژیم و مشروعیت بخشی به آن بوده است.

استراتژیست های اسرائیلی و ... بدرستی این نقطه ضعف خود و نقطه قوت فلسطینیان را تشخیص داده، که مانع اصلی مشروعیت بخشی به آنها و دلیل تقویت مقاومت فلسطینیان وحدت کلمه جهان اسلام در دفاع از فلسطینیان و نیز در اولویت بودن رهایی فلسطین و آزادی قبله اول مسلمین از چنگال رژیم صهیونیستی بوده و تنها راه پیروزی و شکست اسطوره مقاومت در جهان اسلام، ایجاد شکاف و تفرقه در میان مسلمانان است.
بذر نفاق و جدایی از سال ها و شاید قرن ها پیش، در جهان اسلام پاشیده شده بود که با رسوخ تفکرات سطحی و نفوذ افراط گرایی قشری نگر در جهان اسلام و در میان مسلمانان کم کم به ثمر نشست. با ایجاد پدیده ای بنام «تروریسم اسلامی» و به بار نشستن این پدیده شوم که ابزار اعمال سیاست های آینده آمریکا در خاورمیانه بود. متاسفانه توسط عده ای از مسلمانان هم مورد استقبال قرار گرفته و توانستند آتش تفرقه را در جهان اسلام شعله ور کنند. اما چرا جهان اسلام در این آتش سوخت جای بحث طولانی دارد، اما باید گفت خرمن مسلمانان بدلایل مختلف مستعد این سوختن بود.
وقتی خشم و نفرت به همدیگر در میان مسلمانان ریشه کرده است.
وقتی شیعه و سنی بجای برادری با هم دشمنی می کنند. وقتی کشتن خون مسلمانان برای همدیگر اگر واجب نباشد مباح شده است. وقتی کشورهای اسلامی در مقابل هم قرار گرفته اند. وقتی ثروت ملل مسلمان بجای هزینه برای رشد و توسعه آنها صرف خریدهای هنگفت نظامی می شود. وقتی ممالک اسلامی در آتش انتقام از همدیگر می سوزند. وقتی سران کشورهای اسلامی حرف همدیگر را نمی فهمند. وقتی چیزی بنام همکاری های اسلامی دیگر معنایی ندارد. وقتی فلسطین و آرمان آن سال هاست فراموش شده است. وقتی کشورهای اسلامی بجای حمایت از همدیگر دشمنی می کنند. دیگر نباید از تصمیم جسورانه ترامپ شگفت زده و شوکه بشویم.
اتفاقا ترامپ بسیار زیرکانه و کارشناسانه این تصمیم را گرفته است چراکه اکنون بهترین موقعیت برای ضربه زدن به مسلمانان و کشورهای منطقه است. اکنون نقطه اوج منحنی تقرقه در جهان اسلام است. جنگ های خانمانسوز در کشورهای اسلامی توان آنها را تحلیل داده است. دیگر رمقی برای ارتش های اسلامی نمانده و هنگامی که دفاع از آرمان فلسطین جرم تلقی و تروریسم نامیده می شود. می توان گفت که جهان اسلام در ضعیف ترین دوران تاریخی خود به سر می برد. مسلمانان عمیقا در خوابند. ترامپ بدرستی می داند که دیگر اتحادی بنام امت واحده اسلامی وجود خارجی ندارد. پس تا می تواند بر پیکره جهان اسلام زخم زده و یادگاری می نویسد. اما چه باید کرد؟
رمز پیروزی و پادزهر ما به این جسارت ترامپ، آگاهی بخشی به مسلمانان و تلاش در برادری هاست.

 

 

 سید علاالدین حیدری فعال سیاسی و مدنی

 بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار