کد خبر: 6870
تاریخ انتشار: 5 آذر 1396 - 01:04
برنامه جهانی غذا (World Food Programme) از جمله سازمان های زیر نظر سازمان ملل متحد است که جهت کمک به مردمی که قادر به تأمین غذای کافی جهت اعضای خانواده خود نیستند تلاش می کند.

برنامه جهانی غذا (World Food Programme) از جمله سازمان های زیر نظر سازمان ملل متحد است که جهت کمک به مردمی که قادر به تأمین غذای کافی جهت اعضای خانواده خود نیستند تلاش می کند. به طور کلی می توان گفت که برنامه جهانی غذا در راستای رسیدن به اهداف اصلی خود یعنی ریشه کن کردن گرسنگی و سوء تغذیه بواسطه رفع نیاز های غذایی تلاش می کند.

این سازمان در ایران از سال 1366 و تقریبا همزمان با ورود موج پناهندگان افغان به دلیل حمله شوروی به افغانستان کار خود را در ایران آغاز کرد. براساس اعلام این سازمان، برنامه جهانی غذا دو هدف عمده را دنبال می کند که حصول اطمینان از تأمین نیازهای اولیهٔ غذایی پناهندگان در مهمان شهرها و تثبیت نرخ ثبت نام و تکمیل دوره برای دختران پناهنده در مقطع ابتدایی و هم چنین افزایش نرخ ثبت نام دختران در مقطع راهنمایی، ضمن اطمینان از حضور معلمین زن در کلاس ها را می توان اهداف اصلی این برنامه در ایران دانست.

به همین مناسبت، مراسم بزرگداشت سی اُمین سال حضور برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در ایران برگزار شد.

 این مراسم با حضور مسئولان این سازمان در ایران، فعالان اجتماعی، هنرمندان و نمایندگان ای از سفارتخانه های خارجی پنجشنبه شب در سالن همایش های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد و با استقبال خوبی مواجه شد.

بعد از پخش فیلم کوتاهی در مورد فعالیت های برنامه جهانی غذا در ایران و دستاورد های آن، نگار گرامی نماینده این سازمان در ایران ضمن خوشآمد گویی به حاضران اعلام کرد.:" در چند سال اخیر هر ساله مراسمی برای گرامی داشت برنامه جهانی غذا برگزار می کنیم. با این حال باید گفت که روز جهانی غذا را تا زمانی که همچنان افراد گرسنه ای در اطراف ما وجود دارند نمی توان جشن گرفت."

در ادامه برنامه تمبر یادبود سی اُمین سالگرد حضور برنامه جهانی غذا در ایران با حضور کارکنان این سازمان در ایران رونمایی شد. سپس ویشکا آسایش از بازیگران سینما و تلوزیون و یکی از افرادی که به عنوان یاران برنامه جهانی غذا در ایران در این مراسم حضور داشت، با اشاره به برگزاری مسابقه نقاشی میان کودکان ساکن مهمانشهر های ایران گفت:" همه نقاشی هایی که برای شرکت در این مسابقه کشیده شده و ارسال شده بودند به نوعی زندگی را به تصویر می کشیدند و واقعا انتخاب بین این آثار واقعا دشوار بود."

آسایش ادامه داد:" با این حال قرار بر این شد که 30 نقاشی به مناسبت سی اُمین سال حضور برنامه جهانی غذا برای نمایش انتخاب شود. هر نقاشی با قیمت پایه 400 هزار تومان به معرض فروش گذاشته شده و این مبلغ به طور مستقیم به نقاش آن تعلق می گیرد. ضمن اینکه به مدرسه ای که نقاش نقاشی فروخته شده در آن تحصیل می کند نیز هدایایی داده خواهد شد."

در این مراسم علیرضا عصار از خوانندگان مطرح کشور قطعاتی را اجرا کرد که با استقبال گرم حاظرین در مراسم رو به رو شد.

در انتها از حامیان برنامه جهانی غذا در ایران تقدیر و لوح یادبودی به آنها داده شد.

پیام ما مبارزه با گرسنگی جهانی است

نگار گرامی نماینده برنامه غذا سازمان ملل متحد در ایران در گفت و گویی که با عصراقتصاد در حاشیه مراسم بزرگداشت سی اُمین سال حضور این سازمان در ایران داشت در پاسخ به سوالی در مورد برنامه هایی برای معرفی اهداف و برنامه های این سازمان در ایران گفت:" ما هر سال سعی می کنیم که هر سال برنامه ای را داشته باشیم و برنامه های ما معمولا به مناسبت روز جهانی غذا مصادف با 24 مهر ماه است. برای این روز در سال آینده برنامه داریم. البته برنامه امروز به دلیل اینکه به مناسبت سی اُمین سال حضور برنامه جهانی غذا در ایران بود بزرگتر برگزار شد."

گرامی در مورد حضور حضور هنرمندان در این مراسم و برنامه های مشابه گفت:" ما از حضور این افراد همواره استقبال می کنیم. صحبت های من شاید مخاطب خاص خودش را داشته باشد اما صحبت های هنرمندان، وزرشکاران و افراد تاثیرگذار جامعه تاثیرگذاری و مخاطب بیشتری در مردم دارد."

وی ادامه داد:" ما از این افراد می خواهیم که پیام ما را در سطح جامعه نشر دهند زیرا پیام ما مبارزه با گرسنگی جهانی است. درست است در ایران گرسنگی معضل نیست اما ما بخشی از جامعه جهانی هستیم و فکر می کنم که برای رفع این معضل باید همه دست به دست هم دهیم و این پیغام را گسترش دهیم."

نماینده برنامه غذا سازمان ملل متحد در ایران در پایان در مورد برنامه های آینده این سازمان در ایران اعلام کرد:" ما برای سه سال آینده پوشش پناهندگانی که را در حال حاضر تحت پوشش هستند را ادامه خواهیم داد. ضمن اینکه در غالب این پروژه کمک های غذایی خود را ادامه می دهیم. اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت کشور شریک اجرایی ما در این برنامه است و در این برنامه قصد داریم رویکرد خود را تا حدودی تغییر بدهیم و به جای سبد مواد غذایی، یارانه ای را در اختیار افراد تحت پوشش خود اختصاص دهیم."

سعی می کنیم صدای این سازمان ها باشیم

ویشکا آسایش یکی از هنرمندان حاضر در این مراسم نیز در گفت و گو با عصر اقتصاد در مورد حضور هنرمندان در این برنامه ها و اهداف آنها گفت: به طور کلی ما تلاش داریم که به نوعی صدای این سازمان ها باشیم و کاری کنیم که این سازمان ها بیشتر در میان مردم شناخته شوند و تشویق به کمک شوند"

آسایش ادامه داد:" کودکان جزئی از زندگی ما هستند و تلاش باید کنیم که صدای این افراد و مبارزه با گرسنگی شنیده شود."

این بازگر سینما و تلوزیون در پاسخ به سوالی در مورد انتقادات از حضور موقتی هنرمندان در این گونه برنامه ها گفت:" من قصد دارم به صورت دائمی با این سازمان همراهی کنم زیرا خودم عاشق کودکان هستم. درست است این افراد مهاجر هستند اما این افراد هم نیاز به رشد و سواد دارند. کاری که این سازمان برای کودکان مهاجر در کشور می کند بسیار زیبا و بشر دوستانه است. "

وی درپایان در مورد فعالیت های آینده خود و امکان حضور بیشتر در عرصه تئاتر گفت:" من سال گذشته تجربه خوبی با نمایش می سی سی پی می سوزد در عرصه تئاتر داشته ام و بازی در تئاتر انگیزه من برای حضور سینما را از بین می برد. امیدوارم بازهم فرصت حضور در صحنه تئاتر را داشته باشم."

منبع: عصراقتصاد

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار