کد خبر: 6559
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1396 - 04:46
در موزه صلح تهران برگزار شد:

 

فراتاب - گروه سیاسی: با حضور وزیر امور خارجه دکتر ظریف، ششمین جلسه شبیه سازی شورای امنیت، در محل موزه صلح تهران برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این جلسه که به همت فصلنامه مطالعات بین المللی ISJ و با مشارکت مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و پشتیبانی وزارت امور خارجه برگزار شد. آقای دکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور و خانم دکتر ماریا دوتنسکو به نمایندگی از سوی سازمان ملل متحد به ایراد سخنرانی پرداختند. خانم دکتردوتنسکو با تقدیم تشکر نامه هایی از سوی نماینده سازمان ملل متحد در ایران به آقای دکتر ظریف به خاطر پشتیبانی از برگزاری جلسات شبیه سازی شورای امنیت و دکتر ذاکریان به عنوان مجری و برگزار کننده وآقای دکتر طاهری برای همکاری در برگزاری این جلسات ، تاکید داشتند ، امروزه جهان نقش و توان سازمان ملل را به رسمیت می شناسد و سازمان ملل نیاز به نیروهای همفکربرای حل بحرانهای جهانی دارد. ایشان ضمن ابراز رضایت از افزایش برگزاری جلسات شبیه سازی شورای امنیت در ایران و جهان برگزاری چنین کارگاههایی را منطبق با اهداف سازمان ملل متحد دانستند. در ادامه خاطر نشان کردند بسیاری از رهبران فعلی جهان، دیپلماتها، بازرگانان و سیاستگذاران در سالهای گذشته درجلسات شبیه سازی شرکت داشته اند. رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل در ادامه جلسات شبیه سازی سازمان ملل را از سه منظر سودمند دانستند: اول این جلسات به شرکت کنندگان درک بهتری از تهدیدات علیه صلح و ثبات در جهان ارائه می دهد دوم آنها را با فرآیند قوانین وارزشها و نهادهای سازمان ملل متحد آشنا می سازد و سوم به بهبود مهارتهای مذاکرات دیپلماتیک و اجماع سازی شرکت کنندگان منجرمی شود. در خاتمه ایشان با اشاره به ابتکارات ایران در زمینه صلح در گذشته ابتکار دکتر روحانی در زمینه صلح با عنوان جهان علیه افراطی گری و تروریسم که به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید را نمونه بارز اقدامات ایران در زمینه صلح سازی برشمردند. خانم دکتر ماریا دوتنسکو در خاتمه اظهار در خصوص  همکاری جوانان با سازمان ملل برای ساخت آینده زمیت اظهار امیدواری کردند.

دکتر ظریف در ششمین جلسه شبیه سازی شورای امنیت در موزه صلح تهران با تاکید بر این نکته که زمان انحصار غرب در تحولات نظام بین الملل به پایان رسیده است. اظهار داشتند در گذشته ودرجهان دوقطبی دولتها به عنوان بازیگران اصلی نظام بین الملل و به طریق اولی غربیها ادعای انحصاربر روابط بین الملل را داشتند. اما این انحصار پایان یافته است. وزیر امور خارجه کشورمان  اظهار داشتند باید بپذیرفت که با پایان یافتن انحصار بازیگری دولتها در نظام بین الملل انحصار ابزار قدرت سخت هم پایان پذیرفته است. امروزه نه تنها تمام تحولات نظام بین الملل درغرب صورت نمی گیرد. بلکه تمام تحولات توسط غرب نیز صورت نمی گیرد. در گذشته تنها ابزار قدرت ، قدرت نظامی بود به همین دلیل جنگ مشروعیت می یافت اما به تدریج قدرت جنبه های دیگری یافت مانند قدرت اقتصادی و فرهنگی و ... در گذشته امکان اعمال قدرت برای کشورهایی که قدرت نظامی کمتری داشتند وجود نداشت اما امروزه این امکان وجود دارد. ایشان تاکید داشتند در جهان کنونی ، ابزار نفوذ برای کشورهای در حال توسعه ، قدرت معنایی است که سه ابزار دارد: استقلال خواهی، داشتن پیام و اجماع سازی. و کشورها به تناسب توان در اجماع سازی ، قدرتشان افزایش می یابد. و امروزه حتی در تصمیمات شورای امنیت اجماع سازی حرف اول را می زند. آقای دکتر ظریف راه اجماع سازی را در استفاده از ابزار فکر و اندیشه و دانش و گفتمان دانستند و تاکید داشتند: تصوری که ما از روابط بین الملل داریم باید تغییر کند، قطعنامه های شورای امنیت نه همه چیز است نه کاغذ پاره . باید بپذیریم قدرت نظامی نمی تواند همه چیز باشد در کنارش باید توان اجماع سازی وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از عملکرد شورای امنیت در زمان جنگ تحمیلی و حمله شیمیایی صدام علیه مردم ایران تاکید داشتند در گذشته، بدلیل متصلب بودن سیستم حتی یک قطعنانه از شورای امنیت علیه صدام صادر نشد که ضمن محکوم کردن حملات شیمیایی علیه ایران ، از صدام نام برده شود. ایشان این موضوع را داغ ننگی برای شورای امنیت خواندند و اظهار امیدواری کردند که شورای امنیت سازمان ملل در صدد جبران آن برآید. و تاکید داشتند ایران سردمدار ایستادگی در باره این موضوع بود که  تمام تحولات نظام بین الملل نباید تنها درغرب و تنها توسط غرب صورت گیرد. وهزینه این ایستادگی را نیز پرداخت. زیرا شورای امنیت حاضر نشد علیه مظلومیت ایران در حملات شیمیایی صدام واکنش مناسب نشان دهد اما امروزه باید بپذیریم که ابزارهای دیگری هم هست این به معنای درافتادن با دنیا نیست باید ابزارهایی را استفاده کنیم که پر هزینه نباشد درک این موضوع در آینده کشورهای در حال توسعه تاثیر دارد که در جهانی بسر می بریم که جهان پسا غربی نامیده می شودغربی ها این موضوع را می دانند اما برخی در داخل هنوز این حرف را نمی پذیرند.

 

گزارش از رویا کمالی

نظرات
آخرین اخبار