کد خبر: 6480
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1396 - 01:43
نویسندگان: علیرضا نادر، لاری هانوور، برنا آلن و علی اسکاتن

فراتاب – گروه کتاب: موسسه رند RAND یکی از مهمترین مراکز پژوهشی و تحقیقاتی آمریکاست که دارای وزن و جایگاه ویژه ای در حوزه سیاستگذاری و تدوین استراتژی های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده آمریکا دارد. در سال 2016 این موسسه اقدام به انتشار کتابی با عنوان «تاثیرات منطقه ای استقلال کردستان» (Regional Implications of Independent Kurdistan) نمود. این کتاب در 160 صفحه به رشته تحریر درآمده است و در آن نویسندگان کوشیده اند تا طی 5 فصل مختلف واکنشهای ایران، ترکیه و عراق به استقلال احتمالی اقلیم کردستان را پیش بینی کنند.

لازم به ذکر است در بخش هایی از این کتاب هم به دیدگاههای «اردشیر پشنگ» ،سردبیر فراتاب و پژوهشگر مسائل کُردها، رفرنس داده شده است، که در ادامه خواهد آمد:

 

صفحه 123 کتاب:

با این همه از نظر «اردشیر پشنگ»، پژوهشگر میهمان مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در تهران، دیپلماسی فرهنگی موثر و فعال می‌تواند استقلال کردستان عراق را برای ایران از فاز تهدید خارج کرده و به یک فرصت مبدل سازد. او همچنین پیشنهاد می‌کند که ایران همبستگی زبانی و فرهنگی خود با کُردها، نظیر سنت‌های مشترک از جمله نوروز را برجسته کند. چنین رویکردی مشابه استراتژی ترکیه در کوبیدن بر طبل ترکستان بزرگ است که از آناتولی تا مغولستان امتداد می‌یابد.

 

 

صفحات 126 و 127 کتاب:

پشنگ تحلیل‌گر اصلاح‌طلب معتقد است که ایران با یک استراتژی آینده نگرانه می‌تواند از استقلال کردستان به‌جای تهدید یک فرصت بسازد. او معتقد است که ایران روابط خود را به بغداد شیعی محدود کرده است. پشنگ همچنین می‌نویسد، به دلیل مسائل ژئوپلیتیک، قطع نظر از اینکه چه حکومتی در عراق بر سر کار بوده، این کشور «همواره برای ایران یک رقیب به حساب می‌آمده است. او همچنین یکی از معدود کسانی است که پیشنهاد می‌کند ایران سرمایه‌گذاری در اقتصاد مناطق کردنشین را افزایش داده و جایگاه کُردها را در مناصب حکومتی ارتقا دهد تا از جذابیت احتمالی یک کردستان مستقل برای جماعات کُرد خود بکاهد.

 

 

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
محمد جلیل سیدی
| |
2017-07-30 14:02:53
با سلام ودرود
احترامادر صورت امکان نسبت به نحوه خرید کتاب مذکور توضیحات وتمهیدات لحاظ نمایید.
با تشکر
محمدجلیل سیدی
| |
2017-08-02 13:37:39
باسلام وادب
احتراماً در خصوص تهیه کتاب فوق از چه طریقی بایست اقدام کرد.
ممنونم . 09187777039
آخرین اخبار