کد خبر: 6343
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1396 - 12:27
فراتاب بررسی می کند:

فراتاب گروه سیاسی: حمله موشکی ایران به مقرهای گروهک تروریستی داعش در دیرالزور سوریه علاوه بر بازتاب های جهانی که داشته است دارای پیام ها داخلی و منطه ای بوده است که در این یادداشت به برخی از مهنرین انها می پردازیم.

پیام داخلی

- حمله موشکی سپاه به داعش جدا از سیلی که بر صورت داعش نشست یک پیام مهم برای جریان های سیاسی داخل کشور داشت. تمام جریان‌های سیاسی داخل ایران اعم از اصلاح طلب و اصول‌گرا از این حمله حمایت کردند و آن را نشان از اقتدار ایران دانستند.سال‌ها بود که جریان‌های سیاسی ایران بر سر یک موضوع به وحدت کلام نمی‌رسیدند اما حالا بر سر این حمله موشکی، سیاسی‌های ایران یک نظر دارند. امروز تمام ایران نشان داد که از تصمیمات نظام در برابر گروه‌های تروریستی به ویژه داعش حمایت می‌کند.

- شلیک از دو استان کردنشین به سمت مراکز تروریست های داعش، حاوی پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست هاست.

- این عملیات موشکی بعد از حوادث تروریستی تهران صورت گرفت که باعث شد موجی از شادی و غرور در میان مردم به واسطه انتقام از موضع قدرت شکل بگیرد.

پیام های منطقه ای

ایران می توانست برای این حمله از هواپیما استفاده کند و یا از همپیمانان خود در سوریه یا عراق و یا لبنان بخواهد چنین کاری را انجام دهد اما انجام این حمله موشکی از داخل خاک ایران برای این بوده تا کاری انجام شود که چندین پیغام در پی داشته باشد از جمله این پیام های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.پیام منطقه ای

- این اولین عملیات مستقیم ایران علیه تروریست های داعش در سطح منطقه بود و تا قبل از این غالب فعالیت های نظامی ایران در خصوص داعش، به صورت کمک مستشاری نظامی بود. در واقع این عملیات موشکی ایران، یک حمله راهبردی، سیاسی و تاکتیکی بود.

- برنامه موشکی ایران تاکنون در حد اصابت بر اهداف فرضی و نمایش قدرت به کار می رفت اما برای نخستین بار به صورت آفندی و اصابت بر اهداف واقعی، به کار رفت. در گذشته ایران، ادامه برنامه موشکی را حق خود دانسته است. برنامه موشکی ایران در مقابل تهدیدات و جنگهایی بوده است که علیه ایران انجام گرفته است. همواره ایران برنامه موشکی خود را در راستای، استراتژی بازدارندگی با نمایش و افزایش قدرت نشان داده است. غیرقابل مذاکره بودن آن را بارها اعلام کرده است. اما امروز شرایط تغییر کرده است. تهدید وارد ایران شده و تروریست ها در تهران عملیات انجام داده اند. جواب این تهدید با تغییر تاکتیک به خارج از مرزها انتقال یافته است. ادامه استراتژی بازدارندگی با تغییر تاکتیک همراه بوده است.

 

2.پیام به تروریست ها و حامیان آنها

استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد که برد آن تا 750 کیلومتر می‌رسد پیامی به تروریست ها وحامیان انها بود. ایران با راه اندازی این حمله موشکی، پیام آشکاری به تروریست ها و حامیان انها داد که ما به مانند آن ها عمل نخواهیم کرد و هر حمله ای را با حمله ای بزرگتر پاسخ خواهیم داد. به نظر می‌رسد که هر کشور یا رژیمی که در حمله به تهران نقش داشته است، از این عملیات احساس نگرانی می‌کند. علاوه بر این هیچ یک از آنها در قبال حمله تروریستی به تهران نه اظهار تأسف کرده است و نه آن را محروم کردند.

3.پیام به امریکا

- این حمله جدای از آن که نقطه عطفی است پیام های قوی به واشنگتن در چارچوب افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا در میدان سوریه می فرستد. عملیات موشکی ایران در زمینه‌ای بسیار گسترده‌تر از پاسخ به عملیات تروریستی اخیر داعش در تهران قرار دارد، از نظر زمانی، این عملیات با کنترل مجدد مرزهای عراق و سوریه و در نتیجه میان تهران و بیروت مرتبط است، بازگشایی راه مواصلاتی مرزی میان این کشورها در شکل و محتوای نبرد در سطح رویارویی میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی به‌شکل اساسی تغییر ایجاد خواهد کرد. نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا چندین بار مواضع ارتش سوریه و نظامیان تحت امر ایران در جنوب سوریه را هدف جنگنده های خود قرار دادند و آمریکایی ها تحرکاتی را برای حملات بیشتر علیه این نیروها آغاز کردند که می تواند در صورت تداوم آن، شاهد بروز تنش های جدی در سوریه بین آمریکا و ایران شود؛ بنابراین، ایران می خواست با حملات موشکی خود به مواضع داعش، این هشدار را به آمریکایی ها بدهد که آمادگی پاسخ به حملات آمریکا در هر نقطه ای از سوریه را دارد. حال باید ببینیم آمریکایی ها چه موضعی خواهند گرفت و چطور به پیام ایران پاسخ خواهند داد؛ اما بدون شک آن ها پیام ایران را دریافت کرده اند

- هم‌زمانی حمله موشکی به تروریست ها با تحریم های آمریکا علیه سپاه، پیام مناسبی برای واشنگتن به دنبال داشت و ثابت شد ایران کشوری نیست که دستوری عمل کند بلکه در شرایطی که امنیت داخلی ما تهدید شود به صورت مستقل و به راحتی با توان موشکی پاسخی قاطع خواهد داد.

-واشنگتن چند روز پیش اعلام کرد که سامانه موشکی موسوم به هیمارس را در سوریه مستقر کرده بود؛ سامانه ای که هدف از استقرارش، مقابله با حملات احتمالی علیه نیروهای مستقر این کشور در جنوب سوریه اعلام شد؛ لذا می توان حملات موشکی شب گذشته از درون مرزهای ایران به سوی سوریه را پاسخی به ورود سامانه موشکی هیمارس امریکا به خاک سوریه نیز ارزیابی کرد.

  1. پیام به سعودی ها و اسرائیل

این حمله، غیرقابل پیش بینی برای همه تحلیلگران و حتی کشورهای درگیر در سوریه ای بود که در مقابل بشار اسد قرار داشتند. ارسال این پیام به ماجراجویان جدیدی در عربستان و اسرائیل و آمریکا بود که متانت ایران هم پایانی دارد. این عملیات سبب شد که ایران این پیام را ارسال کند که در زمان مقتضی ایران دست و پابسته نیست. توان موشکی ایران در برابر تهدیدات حافظ منافع ایران است. کارشناسان نظامی اظهار می دارند که سریعترین سامانه دفاع موشکی به حدود ۳۰ ثانیه از لحظه کشف نفوذ موشک های دشمن احتیاج دارد تا فعال شود و واکنش نشان دهد، در این صورت اگر موشک های ایران نزدیک مرز های اسرائیل و عربستان سعودی و پایگاه های آمریکایی که امروزه تلاش دارند ایران را تهدید کنند قرار گیرند فرصت طلایی عمل کردن سامانه دفاعی از دست می رود چون تا زمانی که سامانه های دفاعی بخواهد عمل کند چندین موشک به مقصد خود رسیده اند.

به هر صورت همه این موارد برای آن بوده و هست که ایران به طرف مقابل بگوید اگر پای میز مذاکره با شما نشستیم به این معنا نیست که تسلیم همه خواسته های شما شده ایم و اگر شما به تعهدات خود پایبند نباشید ما هیچ ابایی از رویارویی ندارم اما مطمئن باشید شما بیشتر ضرر خواهید کرد و حال که موشک های ما را بهانه کرده اید ما موشک ها را استفاده می کنیم و هر چیز دیگری را بهانه کنید ما بیشتر روی آن پا فشاری می کنیم.در پایان می توان گفت ایران با این کار خواسته این پیغام را بدهد کشوری نیست که با تهدید عقب نشینی کند واز این پس تهدید را با تهدید پاسخ خواهد داد.

 

سعید رمضانی دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار