کد خبر: 6308
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1396 - 21:57
سیتی‌بانک، (Citibank) بانک آمریکایی و بازوی ارائه خدمات بانکداری شرکت خدمات مالی سیتی‌گروپ به شمار می رود. این بانک از جمله بانک های بزرگ آمریکا است و قدمت آن به سال 1812 بر می گردد.

سیتی‌بانک، (Citibank) بانک آمریکایی و بازوی ارائه خدمات بانکداری شرکت خدمات مالی سیتی‌گروپ به شمار می رود. این بانک از جمله بانک های بزرگ آمریکا است و قدمت آن به سال 1812 بر می گردد.

سیتی بانک در تاریخ 16 ژوئن سال 1812 با نام سیتی بانک نیویورک (The City Bank of New York) تاسیس شد. اولین رئیس این بانک سرهنگ بازنشسته ارتش و سیاستمدار آمریکایی به نام ساموئل آزگود (Samuel Osgood) بود. ولی دوران ریاست آزگود بر این بانک با مرگ وی در سال 1813 پایان یافت و ویلیام فیو (William Few) از آگوست 1813 تا 1817 ریاست سیتی بانک را برعهده گرفت. پیتر استاگ (Peter Stagg) از سال 1817 تا 1825، توماس اسمیت(Thomas Smith) از سال 1825 تا 1827، آیزاک رایت (Isaac Wright) از سال 1827 تا 1832 و توماس بلادگود(Thomas Bloodgood) از 1832 تا 1843 ریاست سیتی بانک را برعهده داشتند.

در سال 1812، جنگ ۱۸۱۲ بین ایالات متحده و امپراتوری بریتانیا روی داد. محدودیت‌های تجاری، زندانی شدن ملوانان آمریکایی توسط نیروی دریایی بریتانیا و ادامه مسائل بعد از استقلال و همچنین امکان الحاق کانادا به ایالات متحده، آمریکایی‌ها را به اعلان جنگ علیه بریتانیا ترغیب کرد. علاوه بر آمریکا، بریتانیایی‌ها درگیر جنگ با ناپلئون و فرانسه در اروپا بودند و در جریان این جنگ 1812، واشنگتن به اشغال نیروهای بریتانیا درآمد و قسمتهایی از این شهر و از جمله کاخ سفید به آتش کشیده شد. سرخپوستان آمریکا نیز به یاری انگلستان بر ضد آمریکا جنگیدند. این جنگ با شکست انگلستان و سرخپوستان از آمریکا به پایان رسید.

سیتی بانک که در آن زمان به نام اولین بانک ملی شهر (First National City Bank) معروف بود در جنگ 1812 نقش فعالی داشت و تامین اوراق مالی این جنگ بر عهده این بانک قرار داشت. علاوه بر این سیتی بانک در جنگ داخلی آمریکا که از 1861 تا 1865 طول کشید و بین ایالت‌های شمالی به رهبری آبراهام لینکلن از حزب جمهوری‌خواه و یازده ایالت جنوبی تحت فرمانروایی جفرسون دیویس رئیس‌جمهور کنفدراسیون کشورهای آمریکا که در ایالات متحده آمریکا رخ داد نیز نقش فعالی داشت. این بانک در حدود 50 میلیون دلار اوراق مالی جنگ داخلی آمریکا را تامین کرد و سیتی بانک اولین بانک آمریکا بود که در سال 1897 صاحب بخش تبدیل ارز بود.

از سال 1868 سیتی بانک تبدیل به یکی از بزرگترین بانک آمریکا شده بود. علاوه بر این در سال 1893 این بانک بزرگترین بانک منطقه نیویورک بود و یکسال بعد سیتی بانک توانست عنوان بزرگترین بانک آمریکا را به خود اختصاص دهد. در سال 1904 سیتی بانک وظیفه تامین مالی کانال پاناما را برعهده داشت. در واقعه سقوط بازار بورس آمریکا در سال 1907 که به وحشت 1907(Panic of 1907) معروف شد سیتی بانک نقش بزرگی ایفا کرد. جیمز استیلمن (James Stillman) رئیس سیتی بانک که از سال 1891 تا سال 1909 عهده دار ریاست این بانک بود، به همراه جی.پی مورگان (J.P. Morgan) و جورج اف.بیکر (George F. Baker) از بانکداران و سرمایه داران معروف آمریکا، در بازار سهام مداخله و از سقوط بازار سهام آمریکا جلوگیری کردند.

بعد از تصویب لایحه فدرال رزرو در سال 1913 که به بانک های آمریکایی اجازه تاسیس شعبه هایی خارج از مرز های آمریکا را می داد، سیتی بانک که در آن زمان به نام اولین بانک ملی شهر (First National City Bank) معروف بود، اولین بانکی شد که در خارج از آمریکا شعبه خود را افتتاح کرد. بوینس آیرس پایتخت آرژانتین اولین شهر خارجی بود که سیتی بانک شعبه خود را در سال 1914 در آن افتتاح کرد. علاوه بر این دفاتر این بانک در شهرهای شانگهای چین، کلکته در هند و لندن در بریتانیا مشغول به کار شدند. آغاز انقلاب روسیه در سال 1917 باعث شد که سیتی بانک که به تازگی شعبه خود را در مسکو افتتاح کرده بود، اقدام به بستن آن کند و در پی آن تمامی کارمندان خود را از روسیه خارج کند. در همان سال شعبه این بانک در پرتوریکو افتتاح شد. از سویی دیگر رشد سیتی بانک به حدی بود که در سال 1919 این بانک تبدیل به اولین بانک آمریکایی شد که دارایی آن به یک میلیارد رسید.

در 24 دسامبر سال 1927، شعبه سیتی بانک در بوینس آریس آرژانتین توسط سِوِرینو دی جیووانی (Severino Di Giovanni) هرج و مرج طلب ایتالیایی منفجر شد. بعد از آن و در طول جنگ جهانی دوم و سال های 1940 و 41 شعب سیتی بانک در آلمان و ژاپن بسته شدند. سیتی بانک یکی از بانک هایی بود که هزینه جنگ را برای دولت آمریکا تامین می کرد.

بعد از جنگ جهانی دوم، سیتی بانک فعالیت عادی خود را آغاز کرد و حتی وارد سرمایه گذاری در سینما شد. بخش کارت های اعتباری از جمله بخش هایی بود که سیتی بانک فعالیت و سرمایه گذاری خود را در آن آغاز کرد و بعد ها یکی از بانک هایی بود که خدمات مستر کارت را معرفی کرد. در سال 1967 سیتی بانک کارت اعتباری خود را که به نام اولین کارت اعتباری ملی (First National City Charge Service credit card) که به طور عامیانه کارت همه چیز (Everything Card) نامیده می شود را به مردم معرفی کرد و در سال 1976، والتر بی ریستون (Walter B. Wriston) رئیس وقت سیتی بانک، نام بانک را به طور رسمی به سیتی بانک (Citibank) تغییر داد.

 در حال حاضر سیتی بانک یکی از بزرگترین بانک های جهان به شمار می آید. سیتی‌بانک خدمات بانکداری خرد را در ۱۶۰ کشور جهان عرضه می‌نماید و نیمی از 1400 شعبه آن، در ایالات متحده قرار دارند. بیشتر شعبه‌ های آن، در شهرهای نیویورک، شیکاگو، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، واشینگتن، دی. سی. و میامی وجود دارد.

شرکت های تابعه سیتی بانک در جهان در کشورهایی مانند آرژانتین،استرالیا، چین، کانادا، اکوادور، هند، اوگاندا، ویتنام، مالزی و امارات متحده عربی قرار دارد. سیتی بانک همچنین اسپانسر اصلی تیم فوتبال استرالیایی سیدنی سوانز (Sydney Swans) است. سیتی بانک در حدود 2649 در 19 کشور جهان دارد. تعداد شعبه های سیتی بانک در آمریکا به 723شعبه میرسد و 1494 شعبه این بانک در مکزیک قرار دارد. تعداد کارمندان مرکز مالی سیتی گروپ در سراسر جهان 230 هزار نفر در سال 2016 بوده است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار