کد خبر: 6284
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1396 - 20:23
انتخابات پارلمانی بریتانیا در حال برگزاری است
مردم بریتانیا در حالی از صبح امروز در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور شرکت کرده اند که نتایج این انتخابات تأثیر شگرفی بر آینده آنان خواهد گذاشت؛ مذاکرات برگزیت، استقلال اسکاتلند، هزینه های عمومی و سیاست خارجی از جمله مهم ترین زمینه های این تأثیر هستند

فراتاب - گروه بین الملل: مردم بریتانیا در حالی از صبح امروز در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور شرکت کرده اند که نتایج این انتخابات تأثیر شگرفی بر آینده این کشور خواهد گذاشت؛ مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، استقلال اسکاتلند، هزینه های عمومی و سیاست خارجی از جمله مهم ترین مسائلی هستند که نتیجه این انتخابات به آن جهت خواهد داد. روزنامه اسکاتلندی هرالد با تیتر «یک ملت تصمیم می گیرد» به استقبال این روز رفته است. این روزنامه پیش بینی می کند که «حزب ملی اسکاتلند» به رهبری «نیکولا استورجن»، با اختصاص دادن 55 کرسی از 59 کرسی مخصوص به اسکاتلندی ها در پارلمان 650 نفره بریتانیا خواهد توانست رفراندوم دومی برای استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار کند.

از سوی دیگر اما تقریباً همه نظرسنجی ها حاکی از پیروزی حزب محافظه کار است اما همه نظرسنجی ها نیز نشان می دهند که اختلاف حزب اول و دوم حدود 5 درصد خواهد بود. به این ترتیب اگر حزب محافظه کار که برای افزایش تعداد کرسی های خود اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کرده، کمتر از 330 کرسی (تعداد کرسی های این حزب در پارلمان قبل) به دست آورد، در دستیابی به هدف خود شکست خورده است. همچنین اگر محافظه کاران با به دست آوردن اکثریتی ضعیف تر از دور قبل نیز بار دیگر به عنوان تشکیل دهنده کابینه معرفی شوند، حرکت رو به ضعف آنها نشان خواهد داد که حزب کارگر در دور بعدی انتخابات سراسری فرصت مناسب تری برای تحویل گرفتن قدرت از محافظه کاران به دست می آورند.

مسئله دیگر اما رقابت سه حزب محافظه کار، کارگر و ملی اسکاتلند در کشور اسکاتلند است؛ در سه انتخابات اخیر همواره استقلال طلبان اسکاتلندی توانسته اند اکثر کرسی های محلی را از آن خود کنند. این امر نشان دهنده شکست فاحش حزب کارگر در اسکاتلند است که به طور سنتی در این کشور محبوب تر از محافظه کاران بوده است. به نظر می رسد در صورتی که محافظه کاران پیروز انتخابات شوند، تمایل اسکاتلندی ها برای جدا شدن از بریتانیا بیش از زمانی باشد که حزب کارگر متصدی کابینه بریتانیا باشد.

بودجه پیشنهادی دو حزب بزرگ نیز از جمله عوامل مهمی بوده که میزان محبوبیت «جرمی کوربین»، رهبر چپگرای حزب کارگر را در نظرسنجی ها افزایش داده و باعث افت محبوبیت «ترزا می»، به عنوان نخست وزیر مستقر شده است. در برنامه بودجه حزب محافظه کار هزینه های عمومی دولت به شدت کمتر از حزب کارگر است. کوربین اعلام کرده که از اقشار ضعیف و دانشجویان حمایت بیشتری خواهد کرد و این امر اختلاف 20 درصدی حزب متبوع او با محافظه کاران را به کمتر از 5 درصد تنزل داده است.

از سوی دیگر کوربین اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس را به شدت محدود و حتی لغو خواهد کرد و عربستان سعودی را وادار به کنترل بیشتر شهروندانش به منظور جل.گیری از پیوستن به گروه های افراط گرا باز دارد. این در حالی است که ترزا می اخیراً در دیدار با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی بر فروش تسلیحات به این همپیمان تأکید کرده است. به این ترتیب در صورت پیروزی هر یک از این دو حزب سیاست خارجی انگلستان نیز به راه متفاوتی خواهد رفت.

از سوی دیگر موضوع برگزیت نیز از جمله مهم ترین مسائل این انتخابات است در حالی که ترزا می، افزایش تعداد کرسی های حزب متبوع خود را لازمه موفقیت در مذاکرات برگزیت می داند، کوربین اعلام کرده که برنامه جدیدی برای این امر باید در پیش گرفته شود. این در حالی است که «تیم فارون»، رهبر حزب لیبرال دموکرات به طور رسمی خواهان خارج کردن مذاکرات از دستور دولت است.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار