کد خبر: 6210
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1396 - 16:44

فراتاب – گروه بین الملل: مردان مسلح به اتوبوس حامل مسیحیان قبطی حمله نموده و 28 نفر شامل کودکان را در مصر به قتل رساندند. مسیحیان قبطی که در امتداد جاده ای کویری خارج از شهر منیا به سمت صومعه ی دورافتاده ی سنت ساموئل در حرکت بودند، گرفتار مردان مسلحی که در کمینشان نشسته بودند، شدند. طبق گزارشات رسیده مردان مسلح نقابدار،  مینی بوس حامل کودکان را گلوله باران نمودند که در نتیجه ی این حمله 6 کودک کشته شدند. همچنین این مردان پس از سوار شدن به اتوبوس، مردان را به قتل رسانده و جواهرات، گوشی موبایل و پول زنان را به سرقت بردند، سپس جزوات و بروشورهای اسلامی را در میان اجساد قرار دادند.

 

شهر منیا در 245 کیلومتری شهر قاهره و در کرانه ی غربی رود نیل قرار دارد

 اگرچه وزارت کشور مصر اعلام کرد 26 نفر کشته شدند اما مقامات کلیسا معتقدند شمار کشته شدگان این فاجعه بالاتر است. 22 نفر هم زخمی شدند. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این قتل عام را بر عهده نگرفته، اما نگاه ها به دولت اسلامی معطوف است چه آن که سال گذشته نیز یک سری حملات خونین را علیه مسیحیان به راه انداخته بود. بمب گذاری های انتحاری که ده ها تن از مسیحیان را بین آوریل تا دسامبر در کلیساها به کشتن داد. صدها نفر از مسیحیان پس از این که داعش کمپینی را برای کشتار  ایشان آغاز نمود، در ماه مارس از صحرای سینا گریختند. نه میلیون مسیحی در مصر زندگی می کنند یعنی حدود 10 درصد از کل جمعیت کشور. از ماه دسامبر در بمب گذاری کلیساها، حدود 70 نفر از مسیحیان در شهرهای قاهره، اسکندریه و طنطا جان خود را از دست دادند.

 حملات اخیر به مسیحیان قبطی

قاهره: 25 کشته و 49 زخمی، در تاریخ 11 دسامبر 2016، کلیسای جامع سنت مارک، داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفت.

طنطا: 27 کشته و 70 زخمی، در تاریخ 9 آوریل 2017، کلیسای مار جرجس، داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفت.

اسکندریه: 17 کشته و 40 زخمی، در تاریخ 9 آوریل 2017، کلیسای جامع سنت مارک (مسیحیان قبطی ارتدوکس)، داعش مسئولیت حمله را بر عهده گرفت.

منیا: تا کنون 26 کشته و 22 زخمی، 26 مه 2017، حمله به اتوبوس مسیحیان، هیچ گروهی تا کنون مسئولیت حمله را نپذیرفته است.

 داعش مسیحیان را به خاطر نفرتی که از نظر مذهبی نسبت به ایشان دارد هدف قرار می دهد، همچنین تلاش دارد با این اقدام به تنش های فرقه ای در مصر نیز دامن بزند. زخم تنش های فرقه ای و اجتماعی در کشور مصر قدیمی بوده و هر از چند گاهی سرباز می کند. داعش نفع قابل توجهی از تنش دیرینه میان جوامع مسلمان و مسیحی می برد. قبطی ها مدت طولانی است که در کشوری با اکثریت مسلمان دچار تبعیض هستند، اما تنش های فرقه ای در سال های اخیر تشدید پیدا کرده، به ویژه هنگامی که قبطی ها از کودتای نظای سیسی حمایت نمودند و محمد مرسی برکنار شد.

 

مترجم: مریم درّی، منابع: الجزیره، المانیتور، میدل ایست آی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار