کد خبر: 6106
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1396 - 01:16
تحلیلی بر عوامل 12 سال ناکامی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری
«سردار محمدباقر قالیباف» از سال 84 تا کنون 3 بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و هر بار نا موفق بوده است؛ نوشتار حاضر به علل این ناکامی مزمن می پردازد.

 

 فراتاب - گروه سیاسی: در سال های بعد از کودتا ۲۸مرداد بعد از تصویب قرار داد کنسرسیوم نفتی «علی امینی» که به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی ایران در آن مذاکرات شرکت داشت، در پاسخ به منتقدانی که عنوان می کردند از قرارداد جدید با کنسرسیوم امتیازات زیادی نگرفتی عبارت جالبی به کار برد که تا مدت ها نقل محافل بود؛ وی در پاسخی  عنوان کرد: «نه آنقدر که می‌خواستیم، بلکه آنقدر که می‌توانستیم.» حضور چند باره  «سردار محمدباقر قالیباف» در انتخابات ریاست جمهوری  و عطش وصف ناپذیر او همواره شهردار ۱۲ ساله ی تهران را به نامزدی بالقوه و در کمین برای رئیس جمهور شدن تبدیل کرده است که می خواهد اما توانش بیش‌از این نیست. انتخابات  ۸۴ را با ۴ میلیون رای به اتمام رساند ‌و ۹۲ را با ۶ میلیون ناکام ماند . چرا او علی رقم برخی توانایی هایش نسبت به هم قطارانش ناکام است؟!

 

✅اول:  مشی و گرایش جناحی قالیباف همواره از جانب اصولگرایان مورد تردید و تشکیک بوده و او را نه می توان یک راستگرای میانه دانست نه یک راستگرای افراطی نه حتی راستگرای مدرن. او همواره سعی کرده علی رقم تظاهر به ارزشی بودن مشی میانه روی را نیز در جهت جذب و حفظ  بخشی از  مردم که از دو جریان  به نوعی خسته اند  به کار گیرد و حتی در رابطه با حوادث بعد از انتخابات ۸۸ یکی به نعل یکی به میخ زند تا داد اصولگرایان را درآورد. او  را باید یک رجلِ سیاسی بی طبقه دانست.

 

✅دوم : حضور او در انتخابات همواره با حضور هر بار تحت الشعاع یک نامزد دیگر از جناح اصولگرا قرار گرفته است؛ به طوری که تمام امکانات این جریان تمام و کمال در خدمت رقیب اصولگرای او قرار گرفته و پشت  او از حمایت جریانات و کریدورهای اصلی قدرت خالی مانده است. در سال ۸۴ «محمود احمدی نژاد»  و «علی لاریجانی» عامل ناکامی او شدند. در سال ۹۲ سه چهره متفاوت با یک صبغه جناحی جذب حداکثری برایش را غیر ممکن ساختند  و امسال نیز «حجت الاسلام ابراهیم رئیسی» چینن نقشی را ایفا می کند.

 

✅ سوم: در انتخابات پیش رو علی رغم اینکه دو کاندیدای اصلی جریان اصولگرا یک مارتن درون جناحی با یکدیگر دارند؛ و شاید بتوان گفت تا به این جای کار قالیباف نسبت به رئیسی توانسته با شخصیتی محکم تر و  ورود به عرصه چالش با دولت چهره ای جذاب تر از خود نشان دهد، وعده وعید های این دو یکسان است و یک طبقه خاص را هدف گرفته اند. اما ضعف اصلی قالیباف اگر او را توانمند تر از رئیسی بدانیم در این نکته نهفته است که او  کاتالیزوری درجهت به ثمر نشاندن مواضع خود ندارد و فاقد قدرتی است که بتواند آنچه می گوید و آنچه وعده می دهد را در دل جامعه هدف تثبیت و نهادینه کند. این قدرت نهادینگی برعکس در رئیسی به وفور دیده می شود  حمایت کانون های قدرت از جمله  جامعتین، برخی مراجع( به صورت غیر مستقیم) بسیج، سپاه و ازهمه مهمتر حمایت ائمه جمعه و جماعت که نقشی بی بدیلی در ترویج و نشر مواضع کاندیدای مختار خود دارند. علی الخصوص در مناطق محروم، حاشیه نشین و روستاها که مد نظر قالیباف هم بوده اما او از چنین رانتی بی بهره است.

 

✅چهارم : به تعبیر «مصطفی تاجزاده»، قالیباف یک رئیس جمهور ساز است. به این ترتیب که‌ در ۹۲ با یورش بی مهابا به «حسن روحانی»  ومواجه شدن با پاتک سنگین او راه را برای برجسته شدن روحانی هموار کرد همین استراتژی او در اولین مناظره امسال نیز کار دستش داد ورود متهورانه او برای به‌چالش کشاندن دولت، اتفاقی را رقم زد که ۹۲ شاهدش بودیم . اگرچه او همواره سعی کرده چهره ای متمایز از سایر کاندیداها از خود نشان دهد و با ورد به چنین مباحثی یک شبه چهره شود اما این استراتژی او  در هر دو دوره با شکست مواجه شده است

 

✅پنجم : ورود زودهنگام  او برای حضور ‌‌‌در  عرصه های  قدرت در سطوح بالا و حضور در مناصبی که  همواره چالش زا بوده (شهرداری تهران) پتانسیل‌ او برای پیروزی را در هر دوره مستهلک تر کرده و پاشنه آشیل او برای سایر رقبا می شود تا نتواند با یک عقبه بی نقص حضور  تمام عیار داشته باشد.  همچنین  این ورود نابهنگام  پتانسیلی که سن و سال مناسب او که ممکن بود در آینده برایش امتیازی ویژه باشد تا نقش افرینی بیشتری در ساحت سیاسی کشور ایفا کند را سوزاند و خاکستر کر‌د.

 محسن نوری, دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار