کد خبر: 5969
تاریخ انتشار: 11 فروردین 1396 - 22:13
علی اصغر پهلوان
کردها و مخالفین با شدت به مراتب بیشتری تحت فشار قرار دارند و همزمان بحران های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سرتاسر ترکیه را فرا خواهد گرفت که رهایی از این بن بست به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

 فراتاب - گروه بین الملل: در 27 فروردین مردم ترکیه به پای صندوق های را ی خواهند رفت تا بین نظام پارلمانی و ریاستی یکی را انتخاب کنند – آزمونی به ظاهر سخت برای تعیین سرنوشت خود. ظاهرا کشورهای اروپایی در خلال چند هفته گذشته سنگ دموکراسی در ترکیه را به سینه کوبیده و مانند دایه مهربان تر از مادر به ترک ها توصیه می کنند که در این همه پرسی با صدای رسا به استقرار نظام ریاست جمهوری پاسخ "نه" به صندوق های رای اندازند.

در این میان رسانه های طرفدار دولت ترکیه به نوبه خود غرب را سخت مورد نکوهش قرار داده و برای ممالک اروپایی خط و نشان کشیده که گویا مردم ترک فریب تبلیغات آنها را نخواهد خورد و با انداختن رای "آری" دست زد به سینه امپریالیسم خبری غرب خواهند زد. هر چند به زعم محافل دیپلماتیک، این گونه اقدامات دیگر طرفداری میان مردم ترک و کرد نخواهد داشت و آنها راه خود را پیش خواهند گرفت.

روزگاری مردم دنیا از سرنوشت خود خبر نداشتند و کورکورانه فریب رسانه های داخلی و خارجی را می خوردند اما ملت ها دیگر فریب این یا آن رسانه را به همین سادگی نخواهند خورد هر چند شبانه روز مورد بمباران فکری قرار گیرند. به نظر می رسد هم رسانه های اروپایی و هم رسانه های دولتی ترکیه خواسته یا نخواسته آب به آسیاب دولت اردوغان می ریزند. تنش کنونی آنکارا و اتحادیه اروپا همانا برانگیختن احساسات مردم ترکیه در این برهه از زمان است. هر کس با الفبای سیاست آشنایی اندکی هم داشته باشد به خوبی درک خواهد نمود که این جنگ و جدال سیاسی در نهایت به سود اردوغان خواهد بود و این اختلافات پس از مدت زمانی به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.

از سوی دیگر به بهانه کودتای نظامی تابستان گذشته، اردوغان به قلع و قمع مخالفان از جمله کردها پرداخت تا بدینوسیله راه برای سیستم ریاستی – که در آن رییس جمهور اختیارات اجرایی بیشتری داشته باشد – هموار گردد.

در این رهگذر، کردها و مخالفین با شدت به مراتب بیشتری تحت فشار قرار دارند و همزمان بحران های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سرتاسر ترکیه را فرا خواهد گرفت که رهایی از این بن بست به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

در صورتی که در این همه پرسی اردوغان پیروز شود، او یکه و تنها در صحنه سیاسی به ترکتازی خواهد پرداخت و بدون کوچکترین رقیب به سیاست های یکجانبه گرایانه خود ادامه خواهد داد. اما باید مشاهده نمود که یکه تازی رییس جمهور آتی تا کجا پیش خواهد رفت و تاب و تحمل مردم چه زمانی لبریز خواهد شد تا به چنین وضعیت نابسامانی خاتمه دهند.

رسانه های غربی برای توجیه موضع گیری خود این گونه وانمود می کنند که گویا نظام ترکیه بیش از حد قدرتمند، مستقل، متمرد شده و ناقرمانی را پیشه خود ساخته که تحت هر شرایطی باید مهار گردد. به نظر می رسد این همه خیمه شب بازی در حقیقت توجیهی بیش نیست و مصرف داخلی دارد تا اذهان ترکها را به این وسیله فریب دهند و در نهایت در همه پرسی با درصد هر چه بالاتری پاسخ مثبتی به اردوغان دهند.

 

 

نویسنده: علی اصغر پهلوان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار