کد خبر: 5163
تاریخ انتشار: 11 دی 1395 - 01:48
اوباما در روزهای آخر روابط امریکا و روسیه را هدف گرفت
با انتشار اولین گزارش رسمی حملات سایبری روسیه به سیستم‌های اینترنتی امریکا و تاثیر آن بر روی انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده، باراک اوباما دستور اخراج 35 نفر از دیپلمات‌های روسی را از این کشور صادر کرد و درعین‌حال تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به اجرا گ

فراتاب - گروه بین الملل: ثمانه اکنوان به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت، با انتشار اولین گزارش رسمی حملات سایبری روسیه به سیستم‌های اینترنتی امریکا و تاثیر آن بر روی انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده، باراک اوباما دستور اخراج 35 نفر از دیپلمات‌های روسی را از این کشور صادر کرد و درعین‌حال تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به اجرا گذاشت. این اقدام با اعتراض شدید مسکو همراه شد و برخی از سیاستمداران روسی این اقدام باراک اوباما را انتقام از رأی‌دهندگانی دانستند که در انتخابات ماه گذشته میلادی به ترامپ رأی دادند.

مسئله هک شدن ایمیل‌های هیلاری کلینتون و همچنین حملات سایبری به سایت‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری امریکا با اقدامات ناگهانی بارام اوباما در روزهای آخر ریاست جمهوری‌اش مواجه شد و روابط مسکو و واشنگتن را در بحران قرارداد. بحرانی که بعد از فروپاشی دیوار برلین و پایان جنگ سرد تا به این حد نرسیده بود. این اقدامات درعین‌حال با واکنش منفی روسیه مواجه شد و در شرایطی که وزیر امور خارجه روسیه خواستار اخراج 35 تن از دیپلمات‌های آمریکایی در این کشور شده بود، پوتین رئیس‌جمهور روسیه شخصاً به میدان آمد تا فضا را معتدل‌تر سازد و از این پیشنهاد استقبال نکرد. بااین‌حال پوتین دستور داد 96 تن از دیپلمات‌های روس خاک آمریکا را ترک کنند و این به معنای بالا گرفتن بحران در روابط دو کشور است.

 روز پنجشنبه مقامات امنیتی آمریکا اقدام به انتشار اولین گزارش دقیق خود درباره «تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق حمله سایبری علیه سیستم‌ها و حساب‌های پست الکتریکی سیاستمداران این کشور» پرداختند. این تحلیل 13 صفحه‌ای به‌طور مشترک توسط وزارت امنیت کشور و دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) تهیه‌شده و اولین گزارش نهادهای امنیتی آمریکا به‌منظور نسبت دادن فعالیت‌های مخرب سایبری به یک کشور یا عاملان خاص محسوب می‌شود. همچنین این برای نخستین بار است که آمریکا رسماً و مشخصاً نفوذ به سیستم‌های حزب دموکرات آمریکا را به هکرهای وابسته به نهادهای اطلاعاتی روسیه یعنی FSB و GRU نسبت می‌دهند. این گزارش تصریح می‌کند که «سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در یک کمپین مداوم دارای قابلیت سایبری علیه دولت آمریکا و شهروندانش» دست داشته‌اند.

در این گزارش آمده است: در برخی موارد عاملان نهادهای اطلاعاتی روسیه با پوشش یک‌طرف سوم هویت خود را مخفی کرده و پشت هویت‌های اینترنتی دروغین پنهان‌شده‌اند تا قربانی خود را گمراه ساخته تا عامل حمله را طور دیگری ببیند. بااین‌حال این گزارش چیزی بیشتر از مطالب افشاشده در گزارش شرکت امنیت سایبری CROWDSTRIKE که برای تحقیق درباره هک شدن سیستم‌های حزب دموکرات به خدمت گرفته‌شده، مطرح نکرده است.

این گزارش یکسری سرنخ‌ها را برای کارکنان امنیت سایبری در بخش خصوصی به‌منظور شناسایی سیستم‌های به خطر افتاده و پیشگیری از نفوذهای بیشتر ارائه کرده است. همچنین مقامات آمریکایی به فروشندگان آنتی‌ویروس در آمریکا دو نمونه از نرم‌افزارهای مخرب مورداستفاده سرویس‌های اطلاعاتی روسیه ارائه کرده‌اند. در این اسناد، آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که نحوه هک شدن ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را نشان می‌دهند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه ضمن اخراج 35 دیپلمات روس و تحریم 6 مقام روس، گفته بود که جزئیات اقدامات «شرورانه» روس‌ها را نیز منتشر می‌کند تا دیگر کشورها بتوانند در آینده در برابر چنین حملاتی از خود دفاع کنند. در گزارش مزبور، یک گروه هکری به نام «حمله جمعیت» که مرتبط با سرویس فدرال امنیت روسیه است، به‌عنوان یکی از چند گروه روسی دخیل در حمله به انتخابات آمریکا معرفی‌شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور خواسته تا قبل از 20 ژانویه گزارشی درباره مداخلات روسیه در انتخابات این کشور تهیه و ارائه کنند. به دنبال اعمال تحریم علیه روسیه از سوی باراک اوباما با ادعای داخله این کشور در روند برگزاری انتخابات آمریکا، کاخ سفید از سازمان‌های اطلاعاتی این کشور خواسته تا قبل از 20 ژانویه گزارشی درباره مداخلات روسیه در انتخابات این کشور تهیه و ارائه کنند. اوباما پیش‌ازاین قول داده بود که روسیه با تبعات منفی اقداماتش در انتخابات ریاست جمهوری 2016 روبرو خواهد شد. مقام‌های آمریکایی به‌طور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرده‌اند که شخصاً دستور حملات سایبری به گروه‌های سیاسی دموکرات در آمریکا را صادر کرده است.

کاخ کرملین نیز تحریم‌های جدید آمریکا را محکوم و آن را غیرقانونی ارزیابی کرده است. روز گذشته اما «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو پاسخ تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به اتهام ادعایی مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را خواهد داد. وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور خواسته‌شده تا در تلافی اقدام اخیر آمریکا، 35 دیپلمات آمریکایی از روسیه اخراج شوند. به گفته دیپلمات ارشد روسیه، طرح اخراج 31 نفر از کارکنان سفارت آمریکا در مسکو و 4 نفر از کارکنان کنسولگری آمریکا در سن‌پترزبورگ مطرح‌شده است.

پوتین اما گفته است هرگز خودش را در سطح آمریکا پایین نمی‌آورد تا دیپلمات‌های آمریکایی را در تلافی این اقدام اخراج کند و طرح‌های دیگری برای پاسخ به آمریکا دارد. رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرده است که باوجوداین، مسکو از این حق برخوردار است تا برای پاسخ به تحریم‌های ضدروسی آمریکا اقداماتی را لحاظ کند. پوتین اضافه کرد که گام‌های بیشتر در احیای روابط با آمریکا به سیاست‌های دونالد ترامپ بستگی دارد نه سیاست‌های فعلی. وی افزود، تحریم‌های آمریکایی، گام دیگری برای ضربه زدن روابط بین دو کشور است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که پیش‌ازاین ارزیابی‌ها در خصوص حملات هکری روسیه علیه حزب دموکرات کشورش را کم‌اهمیت دانسته بود، در اظهارنظری بعد از اعلام تدابیر تنبیهی دولت اوباما علیه مسکو گفت، چند روز دیگر با مقامات اطلاعاتی دیدار خواهد کرد تا «اطلاعات به‌روزی درباره حقایق» کسب کند. این نخستین پاسخ دونالد ترامپ به اقدام گسترده اخیر دولت باراک اوباما علیه روسیه ازجمله با اخراج 35 دیپلمات روس است. ترامپ در بیانیه کوتاهش تأکید کرد: کشور ما باید به سمت مسائل بهتر و بزرگ‌تر حرکت کند اما این مسائل باید به نفع کشور و مردم بزرگ ما باشند.

نظرات
آخرین اخبار