کد خبر: 4932
تاریخ انتشار: 20 آذر 1395 - 22:53
رکس تیلرسون مدیر شرکت نفتی اکسون موبیل جانشین جان کری
میت رامنی، دیوید پترائوس و جان بولتون قافیه را به مدیر مولتی میلیاردر شرکت نفتی اکسون موبیل واگذار کردند

 فراتاب گروه بین الملل: آنگونه که خبرگزاری ها و رسانه های مختلف آمریکایی از جمله فاکس نیوز و سی.بی.اس خبر داده اند، جانشین جان کری ،وزیر خارجه کنونی آمریکا، نه میت رامنی بلکه مدیر شرکت نفتی اکسون موبیل خواهد بود. انتخابی که در میان گزینه های دیگر مطرح برای این پست نظیر جان بولتون و دیوید پترائوس قابل توجه و به نوعی غافل گیرانه به شمار می رود چرا که تقریباً کمتر رسانه ای در این روزها روی او مانور داده بود.

با نگاهی به کارنامه رکس تیلرسون در خواهیم یافت او علاوه بر اینکه یک مدیر شرکت بزرگ بین المللی نفتی آمریکایی است، طی سال های اخیر روابط دیپلماتیک و بعضاً شخصی گسترده ای با تنی چند از مقامات مختلف بین المللی داشته است از جمله مهمترین آنها ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهوری روسیه، است. در همین باره سی.بی.اس نوشته است: «تیلرسون در سال 2011 به نمایندگی از اکسون موبیل برای حفاری در قطب شمال با روسیه قرار داد امضا کرد اما به خاطر تحریم ها علیه روسیه این قرار داد عملی نشد» کاندیدای وزارت خارجه آتی آمریکا همچنین از منتقدین سیاست های تحریمی علیه روسیه بوده است و بطور شخصی از سال 2013 روابط دوستانه ای با رهبر کرملین برقرار کرده است.

اما در باب سیاست های خاورمیانه ای وی در زمانی که مدیر شرکت اکسون موبیل بوده است، نزدیکی اش به حکومت منطقه ای اقلیم کردستان KRG بوده است. وی شخصاً در بستن قرارداد بررسی، اکتشاف و استخراج نفت در شمال عراق دخالت داشته است و در سال 2011 برخلاف دیدگاه رسمی دولت عراق، با کردها قرارداد نفتی امضا کرده است که تا به امروز به آن متعهد باقی مانده است. عدم توجه به مخالفت بغداد و نزدیکی به رهبران کرد از جمله مسعود بارزانی ،رهبر اقلیم کردستان، و آشتی هورامی ،وزیر نفت دولت مذکور، باعث شده است، تا تنها ساعتی پس از اعلام کاندیداتوری وی توسط دونالد ترامپ، برخی از تحلیلگران کُرد او را یک دوست کُردها در دولت بعدی ایالات متحده به شمار آورند دوستی که اگر چون روال پیشین حرکت کند در تحولات آتی شمال عراق و بخصوص روابط میان اربیل و بغداد می تواند تاثیرات چندی ایجاد کند!

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار