کد خبر: 4893
تاریخ انتشار: 18 آذر 1395 - 10:50
پیشروی های هواداران اسد در شرق حلب ادامه دارد
در حالی که دولت آمریکا دوران گذار از اوباما به رامپ را از سر می‌گذراند، انفعال این دولت در قبال حوادث سوریه باعث شده روسیه و ارتش سوریه در برابر معارضان به فعال مایشاع تبدیل شوند...

فراتاب - گروه بین الملل /  منصور براتی: در حالی که دولت آمریکا دوران گذار از اوباما به رامپ را از سر می‌گذراند، انفعال این دولت در قبال حوادث سوریه باعث شده روسیه و ارتش سوریه در برابر معارضان به فعال مایشاع تبدیل شوند؛ امروز در ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب، پس از آزادی محله حی الشعار و شهرک‌های المرجه، الشیخ الطفلی و تله الشرطه در محورهای شهر قدیم مقاومت معارضان شکسته شد و بسیاری از آن‌ها با برجا گذاشتن سلاح و مهمات به جنوب حلب گریختند. همچنین پس از پنج سال کنترل مسجد اموی حلب به عنوان یکی از نمادهای این شهر بار دیگر به دست ارتش سوریه افتاد. به نظر می‌رسد بشار اسد به شدت درصدد است تا قبل از انتقال قدرت در آمریکا در حلب به پیروزی برسد.

بعد از این تحولات، ارتش موفق شد بدون درگیری قابل توجهی تا اطراف قلعه حلب شمالی و غربی پیشروی کند و وارد مناطق «الفرافره»، «کرم الجیل»، «باب الحدید» و «اغیور» و «قسطل الحرامی» در منطقه شهر قدیم حلب شود. طبق این گزارش، ارتش سوریه به بیش از 80 درصد محله‌های شرقی حلب مسلط شده است. همزمان با پیشروی نیروهای متحد از  محور  صفصانه، خالفان مسلحبرای جلوگیری از قیچی شدن مجبور به عقب نشینی از این محله‌ها شدند. در نتیجه درگیری‌های به وقوع پیوسته در این مناطق دهها تن از تروریست ها کشته و زخمی شده اند. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت وارد مسجد اموی در حلب قدیم شدند، جایی که اردوغان ابتدای بحران گفته بود بزودی در آن نماز میخوانیم! بازپس‌گیری این مسجد از اهمیت نمادین زیادی در عرصه بین المللی برخوردار است.

شبکه خبری المیادین در این رابطه گزارش می‌دهد که معارضان با عقب‌نشینی از این مناطق در بخش‌های جنوب غربی منطقه محاصره شده شرق حلب متمرکز شده‌اند. البته بر اساس این گزارش ارتش سوریه هنوز وارد تمامی مناطق تخلیه شده به دست گروه های مسلح نشده است، چرا که لازمه ورود به این مناطق حضور یگان های مهندسی است تا خنثی سازی مین ها و بمب ها را انجام دهند. بخش شمال شرقی حلب تحت سیطره ارتش سوریه است و عناصر مسلح نیز به شهرک‌های جنوبی عقب‌نشینی کرده‌اند. تلویزیون دولتی سوریه نیز اعلام کرده است، نیروهای شورشی در سه منطقه در داخل شهر قدیم دچار فروپاشی شده‌اند. ارتش سوریه نیز اعلام کرده که توانسته است مناطق اطراف فرودگاه حلب را به طور کامل از شورشیان بازپس بگیرد.

همچنین دیروز نیروهای مقاومت با تثبیت مواضع خود در بخش های وسیعی از محله الصالحین عملیات خود را از چند محور علیه مواضع تروریست ها در محله های «الکلاسه، باب المقام، الفردوس و کرم الدعدع» آغاز کردند. همزمان پیشروی ها در محله الشیخ سعید ادامه دارد. با پاکسازی های صورت گرفته مقدار تقریبی مساحت آزاد شده به حدود 85 درصد رسیده است. درصورتیکه نیروها موفق شوند محلات «کرم الدعدع، الفردوس و الکلاسه» آزاد کنند، تروریست‌های مستقر در محله الشیخ سعید (جنوب حلب) از محور شمالی و شرقی در محاصره کامل خواهند رفت و بصورت خودکار، این منطقه ساقط شده محسوب میگردد.

از سوی دیگر از حلب گزارش می‌رسد که تعدادی از شورشیان و عناصر مسلح ضد دولت با تسلیم  شدن در برابر ارتش ، سلاح خود را کنار گذاشته و به همراه خانواده خود از این شهر خارج شده اند. خبرگزاری رسمی سوریه نیز گزارش داد که یگان‌های ارتش با پیشروی‌های خود باعث شدند بیش از 200 تن از غیر نظامیان از محاصره عناصر تروریستی خارج شده و به مناطق امن منتقل شوند. در این عملیات همچنین تعدادی از تروریست ها بازداشت شدند. این خبرگزاری اعلام کرد که در حال حاضر یگان مهندسی ارتش مشغول پاک‌سازی مناطق آزاد شده و بر پایی نقاط تثبیت این مناطق هستند.  شبکه خبری الجزیره نیز در همین راستا گزارش داد: پس از این شکست تأثیرگذار، فرماندهی گروه‌های مسلح در حلب طرحی را ارائه داد که شامل آتش بس پنج روزه می‌شود. این در پی شکسته شدن صفوف مخالفان مسلح و تسلیم شدن آنها در برابر ارتش سوریه در پی پیشروی‌های گسترده آن است.

واکنش‌های خارجی

در پی تداوم درگیری‌ها در حلب  «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد، در حال حاضر فقط تروریست‌ها در شرق حلب باقی مانده‌اند و گروههای معارضی که در این منطقه باقی مانده بودند نیز همگی به «جبهه النصره» ملحق شده‌اند.  پسکوف همچنین گفت: «در رابطه با کسانی که در بخش شرقی حلب هستند، باید تصریح کرد که هر که باقی مانده با سازمان تروریستی جبهه النصره متحد شده و تمامی آنها تروریست هستند». وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال شدت گرفتن فعالیت نیروهای هوافضای روسیه در سوریه تأکید کرد: «در این رابطه، تصمیمات نهایی صرفا توسط وزارت دفاع و رئیس‌جمهوری روسیه اخذ می‌شود».

در همین راستا به گزارش رویترز دیروز «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین سخنرانی خود به عنوان وزیر امور خارجه این کشور در نشست ناتو در بروکسل گفت: «وقتی چند سال پیش ما در وین جمع شدیم، فرایندی را شروع کردیم که مسیری سیاسی را برای حل و فصل جنگ ایجاد می کرد. ما همه را به پای میز گفت‌وگو فرا خواندیم، از جمله روسیه و ایران و به دنبال آتش بس بودیم. این را نیز به روشنی بگویم که روسیه و ایران هر دو در زمانی که ما در وین بودیم از آتش بس حمایت کردند. با این حال مخالفان تن به آتش بس ندادند و آن را قبول نکردند و امتناع از آتش بس وجود داشت با وجود اینکه همه ما می گفتیم این بهترین راه برای آمدن به میز گفتگو و مذاکره است تا این مساله را از طریق سیاسی حل و فصل کنیم. با این حال آنها جنگیدن را برگزیدند و تا امروز، سرزمین ها (که در اختیار تروریستها بود) و جان مردم از دست رفت که چیزی فراتر از آنی بود که هر کدام از ما خواستارش باشیم.»

همچنین «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان در کنفرانسی با انتقاد از شهروندان آلمانی که مخالف توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا هستند و رنج و دشواری‌های ساکنان شهر حلب سوریه را نادیده می‌گیرند گفت: شکست ما در گشایش مسیرهای امن و انسانی در حلب برای انتقال کمک‌های بشردوستانه برای ما ننگین است و ما باید برای تحقق این امر مبارزه کنیم. مرکل اظهار داشت: «اگر بخواهیم شفاف باشیم، باید بگوییم مشکلی در سیاست ما وجود دارد، زیرا در حالی که صدها هزار تن در اعتراض به توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا به خیابان‌ها می‌آیند، بمباران در حلب هیچ گونه اعتراض مردمی را به دنبال ندارد.» صدر اعظم آلمان پیشتر با انتقاد از تجار آلمانی که با توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا مخالف هستند، ضمن ابراز تعجب گفت: اگر صحبت از عقد توافقنامه‌ای مشابه با روسیه بود، بازرگانان و تجار آلمانی از آن استقبال می‌ کردند. وی همچنین اوضاع در حلب را ننگی برای جامعه جهانی دانست.

حمله اسرائیل به فرودگاه «المزه» دمشق

منابع خبری روز گذشته اعلام کردند که اسرائیل فرودگاه نظامی المزه واقع در استان دمشق را هدف قرار داده ولی هنوز منابع رسمی سوریه این خبر را تأیید نکرده‌اند. پایگاه خبری «النشره» به نقل از منابع سوری اعلام کرد که این حملات باند فرودگاه و مرکز فرماندهی عملیات در این فرودگاه را هدف قرار داده است. به گزارش این پایگاه خبری، این حملات سبب آتش‌سوزی شده است، ولی هنوز آماری از تلفات آن منتشر نشده است. برخی از منابع در توضیح این بمباران گفتند که جنگنده‌های اسرائیل مرکز عملیات لشکر چهارم در داخل این فرودگاه را هدف قرار دادند. گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که این بمباران از حریم هوایی لبنان انجام شده است. این گروه با صدور بیانیه ای تصریح کرد که این حملات در ساعت 4 بامداد به وقت دمشق صورت گرفته و به تبع آن انفجارهایی رخ داده است. با این حال دمشق هنوز در این مورد موضعی نگرفته است

نظرات
آخرین اخبار