کد خبر: 4843
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 13:26
یونامی در بیانیه ای اعلام کرد:
بیشترین میزان تلفات در استان بغداد با 733 غیرنظامی (152 کشته و 581 زخمی) رخ داده است. میزان تلفات در استان نینوا 322 کشته و 114 زخمی، در صلاح الدین 60 کشته و 88 مجروح، در بابل 56 کشته و 23 زخمی، و در کرکوک 18 کشته و 17 مجروح بوده است.

فراتاب - گروه بین الملل: به موجب آماری که از سوی هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) منتشر گردید، در جریان عملیات تروریستی، خشونت ها و مخاصمات مسلحانه در ماه نوامبر 2016 در عراق، جمعاً دو هزار و 885 عراقی کشته و یک هزار و 380 نفر مجروح شده اند.*
تعداد کشته شدگان غیرنظامی در ماه نوامبر 926 نفر (شامل 7 نفر مامور پلیس فدرال، سازمان دفاع غیرنظامی، حفاظت مقامات، پلیس حفاظت از تاسیسات و ادارات آتش نشانی) بوده و در عین حال 930 نفر (شامل 18 نفر از ماموران پلیس فدرال، سازمان دفاع غیرنظامی، حفاظت مقامات، پلیس حفاظت از تاسیسات و ادارات آتش نشانی) مجروح شده اند. پنجاه و دو نفر غیرنظامی خارجی نیز در ماه نوامبر کشته و 31 نفر نیز زخمی شده اند.
علاوه بر آن یک هزار و 959 عضو نیروهای امنیتی عراق (شامل نیروهای پلیس درگیر در نبرد، اعضای نیروهای پیشمرگه، نیروهای امنیتی، و شبه نظامیانی که همراه با ارتش می جنگند، به استثنای تلفات مربوط به عملیات در استان انبار) نیز کشته و 450 نفر (به استثنای آمار مجروحان در استان انبار) زخمی شده اند.
آمار ماه نوامبر گویای آن است که بیشترین میزان تلفات در استان بغداد با 733 غیرنظامی (152 کشته و 581 زخمی) رخ داده است. میزان تلفات در استان نینوا 322 کشته و 114 زخمی، در صلاح الدین 60 کشته و 88 مجروح، در بابل 56 کشته و 23 زخمی، و در کرکوک 18 کشته و 17 مجروح بوده است.
به موجب آماری که یونامی از اداره بهداشت استان انبار دریافت کرده است، میزان تلفات در این استان 390 غیرنظامی (292 کشته و 98 مجروح) بوده است. این آمار میزان تلفات تا 27 نوامبر را شامل می شود.

 

در این خصوص نماینده ویژه ی دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، آقای یان کوبیش، اظهار داشت "آمار تلفات همچنان در نوسان است و بخش مهمی از قربانیان مربوط به غیرنظامیان است. داعش در تلاشی از سر استیصال برای حفظ اراضی تحت تصرف خود در موصل و نینوا به شرورانه ترین تاکتیک ها دست زده و از منازل غیرنظامیان برای شلیک سلاح استفاده کرده و همچنین غیرنظامیان را به گروگان گرفته و به زور جابجا کرده و عملا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند."
نماینده ی ویژه به این مطلب اشاره کرد که نیروهای امنیتی عراق اعلام کرده اند که حداکثر سعی خود را به عمل می آورند تا در جریان عملیات نظامی موصل، و علیرغم تاکتیک های داعش، از قرار دادن غیرنظامیان در وضعیتهایی که دچار آسیب شوند جلوگیری کنند، و در نتیجه در این راه تلفات بیشتری متوجه نیروهای امنیتی می شود. آقای کوبیش خواستار آن شد که همه تدابیر لازم برای حفاظت از سکنه غیرنظامی در برابر آثار مخاصمه و خشونتهای مسلحانه به عمل آید.

***
* تذکر: به طور کلی، یونامی قادر نیست صحت میزان تلفات در مناطق درگیری را به طور مؤثری ارزیابی کند. آمار تلفات استان انبار از اداره بهداشت دریافت شده و در بالا مورد توجه قرار گرفته است. به علت حساسیت وضعیت میدانی و اختلال در ارائه خدمات، این امکان وجود دارد که آمار تلفات دریافت شده از اداره انبار کاملا گویای تعداد واقعی تلفات در آن مناطق نباشد. در برخی موارد یونامی صرفاً تا اندازه ای قادر به تایید برخی حوادث است. یونامی همچنین گزارش هایی، بدون آن که قادر تعیین صحت آن ها باشد، در خصوص میزان زیاد تلفات تعداد نامشخصی از افراد در نتیجه آثار ثانوی خشونت ها پس از فرار از موطن شان دریافت می کند که به علت عواملی از قبیل کمبود آب، غذا، دارو یا مراقبت های پزشکی رخ می دهد. بنا به این دلایل، ارقام گزارش شده را باید حداقل آمار ممکن قلمداد کرد.

 

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار