کد خبر: 4831
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 02:06
دکتر محمد محبی
هیلاری کلینتون هم اینک بیش از سه میلیون رای بیشتر از ترامپ آورده است و این اختلاف ساعت به ساعت بیشتر می شود اما این ترامپ است که رئیس جمهور آمریکاست

فراتاب - گروه بین الملل: رای هیلاری کلینتون از رای تمام نامزدهایِ مردِ سفیدپوستِ تاریخِ انتخاباتِ ریاست جمهوریِ آمریکا بالاتر است. شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 ، همچنان ادامه دارد در مجموع آراء مردمی، هیلاری کلینتون پیشتاز است و اختلاف رای به 3 میلیون رای نزدیک می شود. و تقریبا ثابت می گردد که نظرسنجی های قبل از انتخابات درست بوده و نتیجه هم از اختلاف دوسه درصدی رای کاندیداها حکایت دارد.
نکته مهم اینکه هیلاری کلینتون به عنوان نخستین زن در تاریخ آمریکا که به عنوان نامزد یک حزب به دور نهایی راه یافته بود، از تمامی نامزدهایِ مردِ سفیدپوستِ تاریخِ انتخاباتِ ریاست جمهوریِ آمریکا، بیشتر رای آوریده است. رای او تنها از باراک اوبامای سیاه پوست کمتر است. اوباما در سال 2012 ، مجموعا 65٬918٬507 رای و در سال 2008 ، با رقم خیره کننده 69٬456٬897 رای، رکورددار در تاریخ انتخابات آمریکاست.
آخرین نتایج شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 ، تا این لحظه:
تعداد آراء شمارش شده: 135,832,562 رای
نفر اول: هیلاری کلینتون با 65,233,761 رای (48.02%)
نفر دوم: دونالد ترامپ با 62,676,271 رای (46.15%)
نفر سوم: گری جانسون با 4,460,146 رای (3.28%)
نفر چهارم: جیل استاین با 1,432,067 رای (1.05%)
....
نفر سی و پنجم: فرانک اتوورد با 337
... سایر کاندیداها همه مجموعا : 262

آراء الکترال:
1- دونالد ترامپ: 306 رای
2- هیلاری کلینتون: 232 رای
بقیه کاندیداها: همه صفر
...
رییس جمهور منتخب: تا اطلاع ثانوی دونالد ترامپ

اما چرا ترامپ، علیرغم حدود 3 میلیون رای کمتر، برنده انتخابات شد؟
پاسخ در سیستم انتخاباتی آمریکاست. گفتنی است که هرکسی پای صندوق رای می رود نام کاندیدای مورد خود را می نویسد. آراء در هر ایالت جداگانه شمارش می شود. و هر کاندیدایی که در هر ایالتی، اکثریت آراء را کسب می کند، تمام آرائ الکتورال آن ایالت را از آنِ خود می کند. (مهم نیست این اکثریت با چه اختلافی باشد. چه اختلاف 99 درصد چه اختلاف یک دهم درصد)، فقط دو ایالت ماین و نبراسکا هستند که الکتورال ها را نه به نسبت درصد آراء، بلکه به نسبت کسب آراء در مناطق مختلف این ایالتها بین کاندیداها تقسیم می کنند. این دو ایالت مجموعا 9 رای الکتورال دارند.
فلسفه این نوع سیستم، تقسیم شدن کانون های قدرت در تمام ایالتهاست. از آنجا که سیستم سیاسی در آمریکا فدرال است این روش برای این وضع شده است که ایالتهای پرجمعیت و قدرتمند، نتوانند قدرت مرکزی را به تنهایی قبضه کنند. این سیستم برای دخالت دادن تمام ایالتها در قدرت دولت فدرال، بسیار کارآمد است و علیرغم کاستی هایی که دارد، فعلا جایگزینی برای آن متصور نیست.
هر ایالت به تعداد مجموع نمایندگان مجلس و سنا، دارای رای الکتورال هست. می دانیم که هر ایالتی بدون در نظر گرفتن جمعیت آن، دارای دو نماینده در سنا هست. اما مجلس نمایندگان براساس جمعیت است. بطور مثال ایالت کالیفرنیا دارای 53 نماینده در مجلس نمایندگان و 2 نماینده در سنا هست. لذا این ایالت 55 رای الکتورال دارد. و ایالتهای کم جمعیتی چون هاوایی، آلاسکا و ... هرکدام فقط یک نماینده در مجلس نمایندگان و در عین حال دو نماینده در سنا هستند. لذا ایالتهای کوچک کم جمعیت هم حداقل 3 رای الکتورال را دارند. مجموع آراء الکتورال در انتخابات ریاست جمهوری 538 رای است. و هر کاندیدایی 270 رای و یا بیشتر کسب کند رییس جمهور منتخب آمریکاست.
در انتخابات 2016 ، کلنتون در برخی ایالتها، با اختلاف بسیار بالایی برنده شده است. مثلا در ایالت کالیفرنیا (که 55 رای الکتورال دارد)، کلینتون با اختلاف با اختلاف بیش از 4 میلیون رای برنده شده است. اما دونالد ترامپ در برخی ایالتها با اختلاف بسیار ناچیز برنده شده است. مثلا در ایالت میشیگان (که 15 رای الکتورال دارد) با اختلاف هشت هزار رای، در ایالت فلوریدا (که 29 رای الکتورال دارد) با اختلاف صدهزار رای، برنده شده است. لذا به همین دلیل است که آرای مردمی کلینتون در سراسر آمریکا نزدیک به 3 میلیون رای بیشتر از ترامپ است. اما آراء الکترال ترامپ 74 رای بیشتر از کلینتون است.

 

حالا الکتورال ها چه کسانی هستند؟
قبل از انتخابات هر کاندیدایی به تعداد آرای الکتورال هر ایالت، نماینده تعیین می کند و هر کاندیدایی در هر ایالتی با هر اختلافی پیروز شود، نمایندگان معرفی شده از طرف آن کاندیدا برای جلسه نهایی انتخاب رییس جمهوری آمریکا دعوت می شوند و نمایندگان منتخب کاندیداهای شکست خورده، حذف می گردند. 19 دسامبر، الکتورال های معرفی شده رای خود را اعلام خواهند کرد. این افراد فقط برای این جلسه انتخاب شده اند و هیچ شخصیت حقوقی دیگری ندارند. هرچند از طرف کاندیدای پیروز ایالت معرفی شده اند، اما برای رای دادن آزاد هستند. ممکن است الکترال ها رای شان، به غیر از نامزد حزب شان باشد. البته برخی ایالتها مجازات سنگینی از جمله زندان برای الکتورال هایی که خلف وعده کنند وضع کرده اند. اما 15 ایالت، فقط مجازات های سبک جزای نقدی برای آن وضع نموده اند و دست الکتورال ها برای انتخاب بازتر است. تاکنون 5 بار هم در تاریخ آمریکا اتفاق افتاده است که الکتورالها به نماینده غیر از حزب خود رای داده اند. و رییس جمهور منتخب در دقیقه نود عوض شده است. البته در زمان کنونی، به دلیل حساسیت های سیاسی و هزینه های سیاسی و امنیتی سنگینی که ممکن است بر کشور تحمیل کند تقریبا در این دوره تغییر رییس جمهور منتخب در دقیقه نود غیر ممکن می باشد.

دو مجلس سنا و نمايندگان در نشست مشترك خود (که در 6 ژانويه 2017 و در ساعت یک بامداد برگزار مي شود) آراء الکترال را شمرده و رییس جمهور ایالات متحده را به مردم معرفی می کنند. معاون رئيس جمهور كه به عنوان رئيس سنا مي باشد، آراء را باز نموده و آنها را به اعلام كنندگان (4نفر) جهت اعلام عرضه مي كند. نامزدي كه اكثريت آراء را داشته باشد (270 از 538 رأي كالج ها) به عنوان رئيس جمهور معرفي مي گردد.

 

 

منبع: صفحه شخصی دکتر محبی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار