کد خبر: 4826
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 03:25
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با نقض سیاست کشورش در طول 37 سال گذشته با رئیس‌جمهوری تایوان به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و این مسئله به تنشی جدی رد روابط آمریکا و چین منتهی شد.

فراتاب - گروه بین الملل: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با نقض سیاست کشورش در طول 37 سال گذشته با رئیس‌جمهوری تایوان به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و این مسئله به تنشی جدی رد روابط آمریکا و چین منتهی شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا روز جمعه مستقیماً با رئیس‌جمهور تایوان تلفنی گفت‌وگو کرد؛ اتفاقی که از سال 1979 میلادی بین روسای جمهوری آمریکا و چین صورت نگرفته بود. باوجوداینکه آمریکا به دلیل قوانین کنگره حمایت‌های گسترده نظامی از تایوان دارد اما روابط دیپلماتیک بین دو طرف برقرار نیست و به همین دلیل گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور تایوان به معضلی در روابط چین و امریکا تبدیل شد. چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان یک جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می‌داند. تیم انتقال قدرت ترامپ در بیانیه‌ای گفته سران دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی بر «پیوندهای نزدیک سیاسی، اقتصادی و امنیتی» تأکید کرده‌اند.

وزیر خارجه چین اما بعد از این تماس تلفنی به‌سرعت وارد میدان شد و با انتقاد از تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان، بر مخالفت پکن با هرگونه «تماس یا همکاری نظامی مستقیم» بین واشنگتن با تایوان تأکید کرددر اولین واکنش پکن به گفتگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور تایوان، وزیر خارجه چین اعلام کرد: «چین قویاً با هرگونه تماس یا همکاری نظامی بین آمریکا و تایوان مخالف است.» به گزاش آسوشیتدپرس، «وانگ یی» همچنین با لحنی دیپلماتیک و البته هشدار گونه ابراز امیدواری کرد که این اقدام ترامپ، سبب «آسیب رسیدن» به روابط چین و آمریکا نشود. وزیر خارجه چین، همچنین با انداختن توپ به زمین تایوان، گفتگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور تایوان را «یک حقه و فریب کوچک از سوی تایوان» خواند. وانگ یی با تأکید بر اینکه «سیاست چین واحد»، اساس روابط چین و آمریکا است، ابراز امیدواری کرد که موضوع تایوان سبب آسیب رسیدن به روابط پکن و واشنگتن نشود.

 

نظرات
آخرین اخبار