پیشروی نیروهای عراقی در محله‌های شرقی موصل | فراتاب
کد خبر: 4591
تاریخ انتشار: 22 آبان 1395 - 01:21
گزارش فراتاب از تحولات عراق:
رسانه‌های عراقی از ادامه درگیری‌های شدید میان نیروهای این کشور و افراد مسلح داعش در محله‌های شرقی موصل به‌ویژه منطقه الخضراء خبر داده‌اند.

فراتاب - گروه بین الملل: رسانه‌های عراقی از ادامه درگیری‌های شدید میان نیروهای این کشور و افراد مسلح داعش در محله‌های شرقی موصل به‌ویژه منطقه الخضراء خبر داده‌اند. همزمان «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق در واکنش به گزارش عفو بین‌الملل از تعداد کشته‌ها در عملیات موصل، مسئولیت هرگونه عقب‌نشینی و ایجاد ناامنی در موصل به خاطر گزارش تحریک‌آمیز عفو بین‌الملل را بر عهده این سازمان دانست.

به گزارش اسکای نیوز، نیروهای عراقی درنبرد تن‌به‌تن با تروریست‌های داعش در محله‌های شرقی به‌کُندی درحال پیشروی هستند. عراقی‌ها امروز جان 12 فرد مسلح از داعش را گرفته و سه حمله انتحاری آن‌ها تنها در محله الانتصار در جنوب شرق موصل را ناکام گذاشته‌اند. در همین حال، ادامه درگیری‌های شدید میان نیروهای عراقی و افراد مسلح داعش در محله الخضراء موصل گزارش‌شده است. محله‌های الکرامه، الشقق و الخضراء از جمله مناطقی هستند که نیروهای عراقی چندی پیش به دلیل مقاومت شدید داعش از آن‌ها عقب‌نشینی کرده بودند. داعش همچنین با بیش از هشت خودروی بمب‌گذاری‌شده به نیروهای عراقی حمله کرد تا مانع از پیشروی آن‌ها شود و با استفاده از تک‌تیراندازهای خود عملیات پیشروی نیروهای عراقی را به‌شدت کند کرده است. بااین‌وجود نیروهای عراقی با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا پیشروی‌هایی را در محله الخضراء حاصل کرده‌اند. در اطراف موصل نیز نیروهای پیشمرگه عراق هنگام پاک‌سازی شهر بعشیقه در شرق موصل، موردحمله عاملان انتحاری داعش قرار گرفتند. در پی این حمله که هنگام عملیات تفتیش پیشمرگه‌ها برای پیدا کردن افراد مسلح مخفی‌شده و مواد منفجره صورت گرفت، تعدادی از نیروهای پیشمرگه زخمی شدند. در بعد انسانی عملیات موصل نیز شبکه المیادین گزارش داد که برخی اردوگاه‌های آوارگان در اطراف این شهر یک و نیم میلیون نفری میزبان تعداد بیش‌ازحد ظرفیت خود شده‌اند.

المیادین همچنین گزارش داد که غیرنظامیان مناطق درگیری در موصل را ترک می‌کنند و نیروهای عراقی آن‌ها را به مناطق امن می‌برند. در همین حال، «عدی الخدران»، یکی از رهبران بسیج مردمی اعلام کرد که داعش بزرگ‌ترین گورستان را برای نیروهای خود در منطقه الفتحه در شرق استان صلاح‌الدین ساخته است که در حال حاضر جسد 150 تا 200 عضو داعش در آن است که برخی از آن‌ها سرکردگان عرب و خارجی داعش بوده‌اند. وی افزود، این گورستان پس‌ازآن ساخته شد که تلفات انسانی داعش در دو میدان نفتی علاس و العجیل بسیار زیاد شد. داعش ظرف ماه‌های گذشته بیش از 30 بار تلاش کرده تا این دو میدان را تحت تصرف درآورد اما هربار شکست‌خورده است.

از سوی دیگر نخست‌وزیر عراق در خصوص گزارش سازمان عفو بین‌الملل گفت این گزارش نشان می‌دهد که این سازمان نیز از دوستان داعش هستند. تلویزیون العالم از اظهار تعجب حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق از گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره کشتار در شهر موصل خبر داد. حیدر العبادی تأکید کرده است که اطلاعات رسیده به این سازمان حتماً نادرست بوده است. نخست‌وزیر عراق همچنین مسئولیت هرگونه عقب‌نشینی و یا ایجاد ناامنی در میان اهالی موصل به خاطر این گزارش تحریک برانگیز را بر عهده سازمان عفو بین‌الملل انداخته است. «مصطفی الربیعی» دراین‌باره طی گزارشی گفت: در حالی که نیروهای عراقی حلقه محاصره را هرروز بر تروریست‌های داعش در شهر موصل تنگ‌تر می‌کنند اما متأسفانه شاهد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی و صدور گزارش‌های منفی دراین‌باره هستیم. الربیعی افزود: «برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیروهای عراقی را به نقض حقوق بشر در موصل متهم کرده‌اند.» سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود دراین‌باره مدعی شده است که اسنادی در خصوص نقض حقوق شهروندان عراقی در برخی از بخش‌های تابع منطقه الشوره در جنوب موصل به‌وسیله نیروهای عراقی را به ثبت رسانده است. اتهامی که به‌سرعت به‌وسیله فرماندهی نیروهای پلیس فدرال تکذیب شد.

 

حیدر العبادی دراین‌باره گفت: «من نمی‌دانم آیا این‌ها خبرنگار داعشی دارند. من تردیدی دراین‌باره ندارم که خبررسانان آن‌ها داعشی هستند. اکنون در بحبوحه نبرد و در مقابل کشتارهایی که داعش انجام می‌دهد چنین گزارشی می‌دهند تا توازن را برقرار کنند.» وی افزود: «سازمان عفو بین‌الملل می‌ترسد که داعش آن‌ها را مواخذه کند و این نشان می‌دهد که این سازمان نیز از دوستان داعش هستند. وقتی‌که این سازمان بین‌المللی چنین سخنان نسنجیده‌ای را مطرح می‌کند باید بداند که امنیت شهروندان عراقی را به خطر می‌اندازد.»

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار