میشل عون به کرسی ریاست‌جمهوری لبنان نزدیک‌تر شد | فراتاب
کد خبر: 4408
تاریخ انتشار: 9 آبان 1395 - 19:50
در آستانه برگزاری چهل و ششمین جلسه سرنوشت‌ساز پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور آتی، منابع لبنانی از تلاش‌ها برای قانع کردن «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان و «سلیمان فرنجیه»، رئیس جریان المرده برای توافق بر سر ریاست جمهوری «میشل عون» خبر دادند.

فراتاب - بین الملل: در آستانه برگزاری چهل و ششمین جلسه سرنوشت‌ساز پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور آتی، منابع لبنانی از تلاش‌ها برای قانع کردن «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان و «سلیمان فرنجیه»، رئیس جریان المرده برای توافق بر سر ریاست جمهوری «میشل عون» خبر دادند. فرنجیه از طرفدارانش در پارلمان خواسته تا به‌جای رأی به وی رأی سفید دهند.

به گزارش روزنامه عربستانی عکاظ، منابع عالی رتبه لبنانی اعلام کردند: تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده لبنان درباره انتخاب میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح به عنوان رئیس‌جمهور آتی این کشور توافق کنند و به این ترتیب بیش از دو سوم نمایندگان به میشل عون رأی بدهند.

قرار است جلسه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان امروز برگزار شود. با توجه به اعلام حمایت «سعد حریری»، رئیس جریان المستقبل لبنان و «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه از میشل عون این جلسه سرنوشت‌ساز خواهد بود و احتمالاً عون به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.

«مروان شربل»، وزیر کشور سابق لبنان نیز اعلام کرد که سفر «ثامر السبهان»، وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به بیروت با هدف اعلام حمایت ریاض از توافق میان لبنانی‌ها برای خروج از بحران صورت گرفته است. شربل بر لزوم توافق طی مرحله آتی برای تسریع در تشکیل دولت و بهبود وضعیت اقتصادی و امنیتی تأکید کرد.

برگزاری جلسه پارلمان لبنان حضور دو سوم اعضا یعنی ۸۶ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده را می‌طلبد. در دور نخست انتخاب رئیس‌جمهور در پارلمان نامزدی پیرزو می‌شود که حمایت دو سوم اعضا را به دست آورد و در دور دوم نامزدی پیروز محسوب می‌شود که ۶۵ رأی را بیاورد. پارلمان لبنان پس از استعفای روبیر فاضل ۱۲۷ نماینده دارد. ناظران پیش‌بینی می‌کنند که عون در دور اول پیروز نشود. در حالی که تلاش‌ها با این هدف است که عون در دور اول رأی گیری دو سوم آرا را به دست آورد. علاوه بر ۲۰ نماینده فراکسیون عون، وی از تأیید دست‌کم ۲۸ نماینده جریان المستقبل، ۱۳ نماینده حزب الله، هشت نماینده حزب القوات اللبنانیه، دو نماینده مستقل و بیشتر اعضای فراکسیون ولید جنبلاط که تعدادشان ۱۱ نماینده است، برخوردار است. در این راستا نبیه بری همچنان بر حمایت از سلیمان فرنجیه تأکید دارد. از این رو روز گذشته فرنجیه به دیدار بری رفت. فرنجیه از تمامی نمایندگان حامی خود خواست موضع خود را با برگه‌های سفید نشان دهند تا مانع توافق میان احزاب مختلف و حل و فصل بحران ریاست‌جمهوری نشوند. او افزود: «من در جلسه، به خودم رأی سفید خواهم داد.»

نظرات
آخرین اخبار