کد خبر: 12341
تاریخ انتشار: 21 دی 1402 - 18:26
فراتاب روند کشته‌شدن 122 خبرنگار از آغاز جنگ غزه تا به امروز را بررسی می‌کند:
دفتر رسانه‌ای غزه: تا کنون 122 خبرنگار در جنگ غزه کشته شده‌اند.

فراتاب – گروه بین‌الملل: شروع جنگ اخیر غزه دوره مرگباری دیگری را در تاریخ خاورمیانه به وجود آورده است. در این دور از جنگ شاهد کشته‌شدن بیش از 23 هزار فلسطینی و زخمی شدن هزاران نفر هستیم. در کنار تلفات غیرنظامیان در این جنگ به گزارش دفتر رسانه‌ای غزه 115 خبرنگار فلسطینی در این جنگ تا کنون کشته شده‌اند در این گزارش به برسی کشته شدن خبرنگاران می‌پردازیم.

17 روز خونین جنگ

بر اساس گزارش منتشر شده از خبرگزاری الجزیره در 17 روز اولیه جنگ حماس و اسرائیل یعنی از تاریخ 15 مهر تا 2 آذر (1402) دست‌کم 58 خبرنگار جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 51 نفر فلسطینی، 4 نفر اسرائیلی و 3 نفر لبنانی هستند.

بر اساس گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران در روز شروع درگیری یعنی 15 مهر سه خبرنگار اسرائیلی به نام‌های «شای رگو»، «آیلت آرنین» و «یانیو زوهر» که هر سه نفر در فیستیوال موسیقی در اسرائیل بودند با حمله غافل‌گیرانه حماس کشته شده‌اند.

از روز 2 آذر 1402 تا 24 آذر تعداد خبرنگاران کشته شده از 58 نفر به 66 نفر افزایش یافت که در میان کشته شده‌ها نام 8 خبرنگار فلسطینی به چشم می‌خورد که، «اولا عطاالله» روزنامه نگار مستقل و مشهور فلسطینی همراه با 9 نفر از اعضای خانواده خود در حمله هوایی اسرئیل به نوار غزه کشته شد.

از روز 24 تا 27 آذر تعداد خبرنگاران کشته شده از 66 نفر به 73 نفر افزایش یافت که در مجموع شامل 66  فلسطینی، چهار اسرائیلی و سه لبنانی بود.

حمله به دفاتر رسانه‌ای

از روز 24 تا 11 دی تعداد خبرنگاران کشته شده از 73 نفر به 85 نفر افزایش یافت و در این بازه زمانی به گزارش سازمان حمایت از خبرنگاران، «سامر ابودقا» تصویربردار شبکه الجزیره عربی کشته شد همچنین بیش از 50 ساختمان یا دفتر رسانه‌ای در غزه در اثر حملات اسرائیل به طور کامل یا جزئی تخریب شدند و صدها روزنامه‌نگار فلسطینی و خانواده هایشان به اجبار به جنوب آواره شده‌اند.

مرگ‌بارترین جنگ برای خبرنگاران

بر طبق گزارش منتشر شده از سازمان حمایت از خبرنگاران این دوره از جنگ‌های حماس و اسرائیل مرگ‌بارترین دوره برای خبرنگاران بوده است.

از روز 11 تا 18 دی تعداد خبرنگاران کشته شده از 85 نفر به 90 نفر افزایش یافت.

در این جنگ علاوه بر کشته شدن خبرنگاران در حمله‌های هوایی و تیراندازی‌های کورکورانه باید به ترورهای آگاهانه خبرنگاران نیز اشاره کرد.

در روز 17 دی 1402 «حمزه الدهدوح» روزنامه نگار فلسطینی و اپراتور دوربین شبکه الجزیره به همراه «مصطفی ثریا» خبرنگار خبرگزاری فرانسه (AFP) در حال حرکت به سمت مامورتی در جنوب غزه بودند که اتومبیل حامل آن‌ها توسط پهبادهای اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت و کشته شده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از دفتر رسانه‌ای غزه تاکنون 115 خبرنگار فلسطینی و همچنین گزارش‌های خبرگزاری الجزیره 4 خبرنگار اسرائیلی و 3 خبرنگار لبنانی کشته شده‌اند، که در مجموع تعداد خبر نگاران کشته شده به 122 می‌رسد.

 

گزارش از سالار رحیمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار