چرا مردم لپ‌تاپ دست دوم می‌خرند؟ | فراتاب
کد خبر: 12262
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1401 - 13:41
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: هزینه تمام‌شده واردات لپ‌تاپ‌های دست‌دوم حدود هشت تا ۱۵ درصد ارزان‌تر از کالاهایی است که تاجران به شکل رسمی وارد کشور می‌کنند، بنابراین میل مردم به خرید لپ‌تاپ دست‌دوم بیشتر شده و ۱۵ درصد نیاز بازار از این طریق تامین

به گزارش فراتاب، محمدرضا فرجی‌تهرانی عوامل مداخله‌گر در افزایش قیمت لپ‌تاپ را نوسان نرخ ارز، افت تولید جهانی و افزایش هزینه‌های حقوق گمرکی می‌داند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران درباره آخرین وضعیت بازار لپ‌تاپ و تبلت توضیح داد: مهم‌ترین دلیل کاهش و افزایش قیمت‌ لپ‌تاپ نوسان ارز است، چنانچه مذاکرات منتج به احیای برجام شود، قطعاً اولین اثر آن را روی نرخ ارز مشاهده خواهیم کرد و احتمالاً شاهد کاهش قیمت دلار باشیم.

 فرجی‌تهرانی با بیان اینکه در کشور تولید لپ‌تاپ نداریم و نیاز بازار به این محصول از طریق واردات تامین می‌شود گفت: کاهش نرخ ارز بر قیمت لپ‌تاپ اثر مستقیم می‌گذارد. مدتی قبل که قیمت ارز در ریل کاهشی قرار گرفت بازار وضعیت نابسامانی پیدا کرد، چراکه با پایین آمدن قیمت دلار، مردم تصور می‌کردند روند کاهش قیمت کالا‌ها شدت می‌گیرد و از این‌ رو کالا نمی‌خریدند.

 بنا بر اظهارات رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، عامل مداخله‌گر دیگر در این جریان افزایش هزینه‌های گمرکی است.

 او با اشاره به افزایش حقوق گمرکی افزود: از آنجا که حقوق گمرکی لپ‌تاپ پنج درصد است، با تغییر نرخ محاسباتی گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ارز نیمایی، بین ۶ تا هفت درصد افزایش قیمت را در بازار این محصول شاهد هستیم.

 به گفته او، بیشترین واردات لپ‌تاپ از مبداء امارات متحده عربی صورت می‌گیرد، چراکه این کشور هاب منطقه‌ای تمامی برندهاست.

 فرجی‌تهرانی درباره رونق گرفتن واردات لپ‌تاپ‌ دست‌دوم از اروپا به ایران نیز به اعتمادآنلاین گفت: یکی از علت‌های رونق واردات لپ‌تاپ دست‌دوم به ایران را می‌توان افزایش جهانی قیمت لپ‌تاپ در زمان کرونا عنوان کرد که تولید دچار مشکل شد و همین مساله رشد قیمت‌ها را در پی داشت.

 رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران افزود: هزینه تمام‌شده واردات این مدل لپ‌تاپ‌ها حدود هشت تا ۱۵ درصد ارزان‌تر از کالاهایی است که تاجران به شکل رسمی وارد کشور می‌کنند. از این رو، به دلیل کاهش قیمت‌ تمام‌شده، میل مردم به خرید لپ‌تاپ دست‌دوم هم بیشتر شده است.

 او در پاسخ به این پرسش که چند درصد نیاز بازار از طریق واردات لپ‌تاپ‌ دست‌دوم تامین می‌شود به اعتمادآنلاین گفت: برآورد ما این است که ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز بازار را محصولات استوک تامین می‌کنند.  

 فرجی‌تهرانی در پایان گفت: واردات تمام لپ‌تاپ‌های استوک اروپایی قاچاق است. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از این لپ‌تاپ‌های استوک به شکل آکبند و نو به مردم فروخته می‌شود، در حالی که متقاضیان بعد از استفاده از لپ‌تاپ‌ها متوجه می‌شوند این کالا سوخته است.

 او به خریداران پیشنهاد کرد به جای خرید کالاهای استوک که عموماً هشت تا ۱۵ درصد ارزان‌تر هستند، لپ‌تاپ گارانتی‌دار بخرند.  اعتماد آنلاین

 

نظرات
آخرین اخبار