چرا بحران در بیت شیعی ادامه دارد؟ | فراتاب
کد خبر: 12260
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1401 - 12:46
به نظر می‌رسد هنوز قرار نیست میان مقتدی صدر با رقبایش توافقی صورت بپذیرد!

فراتاب: تقریبا ۱۰ ماهی از انتخابات پر سر و صدای پارلمان عراق می‌گذرد، انتخاباتی که نه تنها به تشکیل دولت جدید عراق کمک نکرد بلکه زمینه تنش جریان‌های شیعه عراق را فراهم کرد، تنور بحران سیاسی عراق بعد از انتخابات را داغ‌‌تر کرد. خیابان‌ها میدان نمایش  قدرت سیاسی احزاب شیعه عراق بر یکدیگر شدند، نمایشی که دامنه اختلافات بیت شیعه را عمیق‌تر و آیندە عراق را مبهم. در این گزارش می‌خواهیم بپردازیم بە چرایی اختلاف بین احزاب شیعە احزابی کە تشکیل کابینە دولت از دل آنها بیرون می‌آید، چرایی کە۱۰ ماهی است عراق را بە لبنان بدون کابینە تبدیل کردە است.

 

 ١-شروع بحران با تظاهرات طرفداران چارچوب هماهنگی

طرفداران ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعە، چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمان، که جنبش صدر رقیب آن‌ها پیروز شدە بود بە نشانە تقلبی بودن انتخابات دست بە تحصن و اعتراض در بغداد زدند. همزمان با تحصن طرفداران چارچوب هماهنگی، طرفداران جنبش صدر نیز به بهانه براندازی فساد و تحقق اصلاحات به خیابان‌ها آمدند، آغازگر بی ثباتی در عراق شدند.

 

 ۲-اصلاحات قانون اساسی عراق

پس از حمله آمریکا و متحدانش بە عراق در سال ۲۰۰۳ کە با سقوط رژیم بعث همراه بود، ساختار و بدنه تشکیل دولت در عراق مطلقا به دست احزاب شیعه این کشور افتاد، احزابی که حکمرانی ۱٨ ساله آنها از نظر جنبش صدر، همراه با فساد و ناکارامدی بودە است جریان صدر از ابتدای مخالفت با ائتلاف چارچوب هماهنگی، خواستار اصلاحات در قانون اساسی کشور، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام شد، اصلاحات و خواسته‌هایی که از نظر چارچوب هماهنگی با توجه به شرایط کنونی عراق امکان پذیر نیست، باتلاق اختلاف بیت شیعه را عمیق تر کرده است.

 

۳-نفوذ سیاسی کشورها در عراق

صدر که سابقه رهبری شبه نظامیان جیش المهدی، علیه جنگ با نیروهای آمریکا در خاک عراق را دارد، خود را ناسیونالیسم عراق می‌داند، خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی است، او بە شدت مخالف حضور نیروهای خارجی و نفوذ سیاسی کشورها در امور داخلی عراق است، وی همچنین خواستار عدم حمایت کشورها از ائتلاف چهارچوب هماهنگی و احترام به اسقلال عراق است، نفوذ و حمایت‌هایی که از نظر این روحانی، استقلال و ثبات عراق را خدشه دار کرده است.

 

4-طوفان پس از استعفای صدر

در پی استعفای آیت اللە حائری بە دلیل کسالت از مقام مرجعیت، مقتدی صدر رهبر جنبش صدر نیز در پیامی اعلام کرد از دنیای سیاست کنار خواهد رفت، کنارە گیری که انتظار می‌رفت، حداقل امید بە آرامش در وجود عراقی‌ها را زندە کند اما گویا سرنوشت این کشور با بحران وفق دادە شدە است، استعفایی کە بلافاصله هزاران طرفدار این روحانی به خیابان‌ها کشاند، آن‌ها طبق عادت همیشگی‌، وارد منطقه سبز بغداد و کاخ نخست وزیری را اشغال کردند، اما این پایان کار نبود نیست، این استعفا قطعا پیامدها و تهدیدهایی برای امنیت عراق به همراه خواهد داشت، بحران  احزاب شیعه را شکاف تر می‌کند به گفته منابع خبری در پی این استعفا و تظاهرات هواداران صدر تا این لحظه، ۳۰ نفر کشته و  800 نفر زخمی شده‌اند. بحرانی که چرایی‌ آن اکنون منجر به لغو پرواز‌های تهران-بغداد شده، عراق را در شرایطی قرار داده که سفارت ایران، از ایرانی‌ها خواسته است، سفرشان به عراق را لغو کنند، عراق نیز تمام مرزهایش با ایران را تا اطلاع ثانوی بست. ماموریتی که پایانش، آغاز بدتر شدن اوضاع آشفتە عراق است، آغازی کە حکم بر حکمرانی همچنان بحران بر عراق را می‌دهد.

گزارش از علی قادری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار