چرا افراد در روابطشان خیانت می‌کنند؟ | فراتاب
کد خبر: 12250
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1401 - 10:29
بررسی ده دلیل مختلفی که زمینه‌ساز وقوع خیانت در روابط هستند

فراتاب: بررسی مهمترین علل و دلایل خیانت در روابط زوجین، با توجه به رشد روزافزون خیانت در سطح جهان، بر اساس آمارها و تحقیقات صورت گرفته، اساس گزارش حاضر را تشکیل می‌دهد.

ازدواج محصول سنت و فرهنگ جوامع بشری است و پیوندی مقدس به‌شمار می‌آید. در نتیجه وفاداری به تعهدهای زناشویی از اهمیت والایی برخوردار است. قبل از بررسی خیانت باید ازدواج را تعریف کرد. ازدواج، سازنده مفهوم خانواده است و بدون خانواده، تولد فرزند بی‌معنی است. جدا از اهداف زایشی، ازدواج فقط به معنی وصلت یک زن و یک مرد نیست و در بسیاری از فرهنگ‌ها تداوم سنت پیشینیان است و به عنوان امری اجتماعی لحاظ می‌شود. بسیاری از ارزش‌های ملیت‌های مختلف در سراسر دنیا تحت تاثیر مدرنیزاسیون، فرسوده شده و با ارزش‌های خارجی جایگزین شده‌اند و مفهوم ازدواج و خانواده دچار تغییرات اساسی شده‌اند. علیرغم تلاش‌های تشکل‌های مذهبی مختلف در تشویق به رعایت مضامین اخلاقی و حفظ بنیان خانواده‌ها و سنت ازدواج، خیانت یا روابط فرازناشویی روزبه‌روز در حال افزایش است. در این گزارش به تعریف خیانت و اصلی‌ترین علل و دلایل افراد از خیانت در روابطشان، بر مبنای جدیدترین تحقیقات انجام شده، می‌پردازیم.

خیانت، نقض توافق بین شرکای یک رابطه زناشویی در زمینه فیزیکی و عاطفی است. خیانت فیزیکی، همان خیانت جنسی است و تصور غالب افراد از مفهوم خیانت را دربرمی‌گیرد و شامل ملاقات مستقیم افراد و درگیر شدن در یک صمیمیت فیزیکی در خارج از ازدواج یا رابطه است. اما خیانت عاطفی زمانی روی می‌دهد که با شخصی که شریک زندگی شما نیست، ارتباط نزدیک و صمیمی برقرار کنید که در ابتدا شامل تمایلات جنسی نیست.

علل و دلایل خیانت

لیتل وایت روانشناس معتقد بود که یکی از اصلی‌ترین علل روابط چندگانه، تلاش مردان و زنان در تحقق‌بخشیدن و برآوردن تمامی انتظارات غیرممکنی است که در یک رابطه مغفول مانده است. علل خیانت، چگونگی تسلیم وسوسه زوجین در برابر خیانت را بیان می‌کند.

1. ازدواج زودهنگام

بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر1948، رضایت کامل و آزاد دختران و پسران، به هنگام ازدواج، به رسمیت شناخته شده است و نقض آن نقض آشکار حقوق بشر است. ازدواج در سنین پایین، فرصت رشد شخصی را از افراد می‌ستاند و احتمال خیانت را در سال‌های بعد افزایش می‌دهد.

2. ناسازگاری جنسی

در روابط طولانی‌مدت، فراوانی، شدت و کیفیت روابط جنسی کاهش می‌یابد و طبق تحقیقات لیتل-وایت، با گذر زمان نیاز همسران به داشتن عشاق جوانتر و جذابتر افزایش می‌یابد و روابط جنسی با شریک خود را فرسوده می‌یابند.

3. ناامیدی

گاهی اوقات، خیانت در زمانی روی می‌دهد که زوجین به نقطه‌ای می‌رسند که نسبت به مشکلات موجود در رابطه احساس ناامیدی می‌کنند و به دنبال راه حل در خارج از رابطه می‌گردند.

4. افسردگی

کسالت، عدم هیجان، ناامیدی و انتظارات برآورده نشده از جمله رابطه جنسی به افسردگی منجر می‌شود. در این شرایط فرد افسرده به دنبال شانه‌ای برای گریستن در خارج ازرابطه می‌گردد.

5. انتقام

«اگر تو می‌توانی، من هم می‌توانم»، ذهنیتی حاوی حسادت همراه با خشم و ناامیدی، نیروی محرکی برای ایجاد رابطه‌ای با یکی از نزدیکان را فراهم می‌کند و برای رابطه زوجین مخرب است.

 

همچنین از سوی دیگر دلایل خیانت، به چرایی خیانت در روابط می‌پردازد که مهمترین آنها در زیر عنوان می‌شود:

1. توانایی مقابله با تغییرات

زندگی تقریبا هر روز در معرض تغییرات بی‌شماری قرار دارد. بعضی از افراد در شرایط سخت زندگی، آغوش یک فرد جدید را در تقابل با مشکلات خویش و مامنی برای آرامش می‌یابند.

 2. اختلاف‌نظر در ارزش‌های اصلی

گاهی اوقات، ارزش‌هایی که زوجین به آن اعتقاد دارند در طوفان ناملایمات زندگی به بوته آزمایش گذاشته می‌شوند و می‌تواند برای طرف مقابل ناخوشایند باشد و دلیلی برای اختلافات آشتی‌ناپذیر زوجین و روابط فرازناشویی را فراهم آورد.

3. ازدواج

اکثر افراد در اوایل دهه 20 زندگی خود ازدواج می‌کنند و به احتمال زیاد تا اواسط 30 سالگی به سطحی از ثبات و جایگاه اجتماعی دست یافته‌اند و پدیده جالب این است که همزمان با محرومیت افراد از تجربه روابط دوران نوجوانی است و با بی‌احتیاطی افراد به خیانت منجر می‌شود.

4. عزت نفس

عدم دریافت توجه و محرومیت از محبت کافی از سوی طرف مقابل در یک رابطه، به عزت نفس پایین منجر می‌شود و تهدید خیانت را به دنبال دارد.

5. شبکه‌‌های اجتماعی

ناشناس بودن و در دسترس بودن، زوجین متاهل را بر آن می‌دارد که به دنبال عشقی در خارج از رابطه باشند. بر اساس نظرسنجی آکادمی وکلای زناشویی آمریکا، نرخ طلاق ناشی از دسترسی آسان به رسانه‌های اجتماعی، در پنج سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

خانواده واحد اولیه جامعه‌پذیری است و بدون ازدواج، خانواده وجود نخواهد داشت و هر اتفاقی برای ازدواج بیفتد، نه تنها خانواده بلکه کل جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. خیانت از یک سو، یک مسئله اجتماعی تلقی می‌شود، زیرا آثار یا پیامدهای آن به تعداد زیادی از افراد در جامعه تسری می‌یابد و به همسران محدود نمی‌شود، بلکه خانواده‌ها، دوستان، اطرافیان و جامعه را نیز دربرمی‌گیرد و از سوی دیگر، خیانت یک مسئله اخلاقی است، زیرا نقض قوانین رفتاری و ارزش‌های پذیرفته‌شده را در پی دارد. در نتیجه پرداختن به علل و دلایل اصلی خیانت برای هر جامعه‌ای بسیار ضرورت دارد و به ارتقای سلامت جامعه منجر خواهد شد.

نویسنده: سنور دانشخواه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار