کد خبر: 12212
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1401 - 12:54
در حالیکه 7 سال است سایه دهشتناک داعش از سر مردم کُرد ایزدی برداشته شده اما همچنان ...

 فراتاب: رشو جوانی ۲۹ ساله، با چهره‌ای درهم شکسته و پریشان، نگرانی و استرس در چهره‌‌اش موج می‌زند، دو سالی می‌شود به شنگال بازگشته است، او مزرعه‌ای در بیرون شهر دارد، برای کاشت گوجه‌فرنگی به مزرعه‌اش سر زده است اما گروهی مسلح نزدیک مزرعه‌اش مانع رفتن او به مزرعه می‌شوند، این اتفاق چند باری است برایش رخ داده است، بغضش گرفته است، می‌گوید از خانواده شش نفره‌شان فقط او و دو تا خواهرش از حمله داعش جان سالم به در برده‌‌اند، دیگر تحمل این ترس و نبود امنیت را نداریم، او می‌گوید تصمیم به رفتن از شنگال به شهرک بحرکه در اربیل را گرفته‌ایم.

شنگال شهری در استان نینوای عراق است، گروه تروریستی داعش، سه آگوست تابستان ۲۰۱۴ با فرمان ابوبکر البغدادی رهبر وقت‌شان به شنگال حمله کرد، در مدت زمانی کوتاه شهر را به کنترل خود در آورد.

خیابان و کوچه‌های شهر آغشته به خون بود، شهری مملو از خون و جسد انسان‌های بی‌گناه، داعش با تصرف شنگال به نسل‌کشی گسترده کُردهای ایزدی و فروش بسیاری از زنان و دختران ایزدی به مانند برده دست زد، اما این پایان فاجعه شنگال نبود.

با پایان حضور داعش در شنگال امید می‌رفت امنیت و ثبات به این منطقه برگردد، اما حضور متعدد گروهای مسلح از یکسو و حملات گاه و بی‌گاه ترکیه ترکیه از سوی دیگر، باعث شده است تا همچنان این شهر فاقد ثبات و امنیت باشد امری که زندگی را بر شهروندانش سخت و سخت‌تر کرده است!

 

قبل از حمله داعش در سال ۲۰۱٤ به شنگال (سنجار)، این منطقه مورد مناقشه میان اربیل و بغداد بود، با حمله گروه تروریستی داعش به این شهر و باز پس‌گیری آن در نوامبر ۲۰۱۵ گروه‌های مسلح مختلفی در این منطقه مستقر شدند.

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ قبل از حمله داعش به شنگال، کنترل این شهر در دست نیروهای حزب دموکرات کردستان بود، با حمله داعش، نیروهای ائتلاف، پ‌ک‌ک، نیروهای حزب دموکرات اقلیم کردستان، یگان‌های مقاومت شنگال و نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری وارد شنگال شدند، سرانجام تروریست‌های داعش در نوامبر ۲۰۱۵ از شهر بیرون رانده شدند، نیروهای حزب دموکرات کردستان دوباره کنترل شنگال را به دست گرفتند، بخشی از نیروهای وابسته به پ‌ک‌کنیز در کوه شنگال و شمال غرب این شهر مستقر شدند.

اما در سال ۲۰۱۷ پس برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان، نیروهای حزب دموکرات برای پرهیز از درگیری با حشد شعبی تازه تاسیس شده، کنترل شنگال را به این شبه نظامیان عراق واگذار کردند، با رفتن نیروهای حزب دموکرات کردستان از شنگال، ترکیه حملاتی را به بهانه‌‌ حضورپ‌ک‌کبه مناطق اطراف این شهر را آغاز کرد، ثبات و امنیت این بیابان دور افتاده را هدف گرفت.

 تهدیدها و حملات ترکیه، حضور گروه‌های مسلح در این منطقه، نبود امکانات، ویرانی حاصل از جنگ و مشکلات روانی ناشی از نسل‌کشی، از عوامل اصلی دخیل در بی ثباتی و عدم بازگشت آوارگان هستند.

اختلاف اربیل و بغداد، درگیری ترکیه با پ‌ک‌ک و نیز افزایش تنش بین حزب دموکرات کردستان عراق هم با ‌پ‌ک‌ک و هم با بخشی از حشد‌الشعبی در این منطقه، نه تنها بحران را حل نکرده است بلکه بجز بی‌ثباتی چیزی را در پی نداشته است، بی ثباتی‌ای که هر یک از طرفین دیگری را مسبب آن می‌دانند، اما نتیجه آن را ساکنان شنگال حس می‌کنند امری که باعث شده تا 7 سال پس از آزادی این شهر از دست داعش، همچنان جوانانی مثل رشو قصد مهاجرت از خانه و کاشانه‌شان را داشته باشند!

نویسنده: علی قادری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار