کد خبر: 12162
تاریخ انتشار: 8 تیر 1401 - 14:53
انتشار مفاد تفاهم سه‌جانبه آنکارا، استکهلم و هیلسینکی بر سر احزاب کُرد ترکیه‌ای و سوریه‌ای

فراتاب: مساله کُرد و حمایت از احزاب کُرد تبدیل به محور توافق ترکیه با سوئد و فنلاند در خصوص پیوستن این دو کشور به ناتو شده است.

به گزارش فراتاب پس از حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای امنیتی ناشی از آن، دو دولت در بخش اسکاندیناوی اروپا یعنی سوئد و فنلاند خواهان الحاق به پیمان امنیت دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) شدند، اما با توجه به مقررات این پیمان که پیوستن هر عضو تازه نیاز به رای مثبت یا ممتنع همه اعضای آن دارد، در نتیجه ترکیه به عنوان یکی از اعضا پیش شرط‌هایی برای دو دولت فنلاند و سوئد تعیین کرد که محور اصلی آنها به موضوع کُرد و برخی احزاب کُردی در ترکیه و سرویه گره زده شد.

پس از مقاومت اولیه‌ای اما نهایتا مقامهای دو کشور سوئد و فنلاند راضی به امضای تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه در این خصوص شده اند. امضای این تفاهم‌نامه پس از مذاکرات چهارجانبه رئیس جمهوری ترکیه با همتای فنلاندی‌اش و نخست‌وزیر سوئد و دبیر کل پیمان ناتو به مدت 3 ساعت انجام شد.علاوه بر اردوغان، وزرای خارجه و دفاع و نیز «هاکان فیدان»، رئیس سازمان امنیت ترکیه نیز در این مذاکرات حضور داشتند.

به گزارش فراتاب و به نقل از آناتولی مفاد این تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

  1. سوئد متعهد می‌شود که قانون جدید و کارآمدتر جرائم تروریستی از اول جولای اجرایی شده و دولت، مقررات ضد تروریسم را تقویت خواهد کرد.
  2. ترکیه، فنلاند و سوئد تایید می‌کنند که وضع هیچ گونه تحریم تسلیحاتی علیه یکدیگر مطرح نیست.
  3. فنلاند و سوئد در اسرع وقت مطالبات ترکیه برای اخراج یا استرداد مظنونان تروریستی را با در نظر گرفتن اطلاعات، شواهد و اطلاعات ارائه شده بررسی خواهند کرد.
  4. فنلاند و سوئد درباره فعالیت‌های گروه تروریستی پ.ک.ک، ی.پ.گ تمام شاخه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن برای جمع‌آوری پول و جذب اعضای جدید تحقیقات آغاز و این فعالیت‌ها را ممنوع خواهند کرد.
  5. ترکیه، فنلاند و سوئد متعهد به مبارزه با دروغ‌پراکنی خواهند شد. و از سوءاستفاده از قوانین در راستای فعالیت‌هایی مانند تبلیغ گروه‌های تروریستی و تحریک خشونت علیه ترکیه ممانعت خواهند کرد.
  6. فنلاند و سوئد از مشارکت گسترده ترکیه و سایر متفقین غیرعضو اتحادیه اروپا در ابتکارات فعلی و بالقوه «سیاست مشترک امنیتی و دفاعی» این سازمان از جمله مشارکت ترکیه در برنامه همکاری ساختاریافته دائمی موسوم به «پسکو» حمایت خواهند کرد.
  7. یک مکانیزم مشترک دائمی با حضور متخصصان از وزارت‌های امور خارجه، کشور و دادگستری، سازمان‌های اطلاعات و نهادهای امنیتی ترکیه، فنلاند و سوئد ایجاد خواهد شد. این مکانیزم برای مشارکت سایر کشورها باز خواهد بود.
  8. ترکیه حمایت خود از سیاست درهای باز ناتو و دعوت از فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در اجلاس مادرید را اعلام می‌کند.

لازم به ذکر است منابع آگاه در ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرده که تصریح به نام پ.ک.ک و ی.پ.گ و تشکیلات گولن در این تفاهم نامه بین المللی اهمیت بسیاری دارد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار