کد خبر: 12150
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1401 - 20:08
دکتر محمدمهدی ربانی

فراتاب: مؤسس انتشارات نگاه نوین و مدیرمسئول مجله خلاقیت گفت: هنر ارتباطات، نقش مهمی در موفقیت‌های فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی انسان دارد. انسان در هر کار و حرفه‌ای که باشد، نیاز به برقراری ارتباطات صحیح و مؤثر دارد.
به گزارش فراتاب، پیتر دراکر می‌گوید: شصت درصد مسائل مدیران، ناشی از ارتباطات غلط است. در اینجا از زبان دکتر محمدمهدی ربانی، کوچ کسب و کار، استاد دانشگاه و برگزارکننده ضیافت‌های Meet ویدان (برنامه جامع شبکه‌سازی برای توسعه، تحول کسب‌وکار و رشد کـــارآفـــریـنـی) نکات کلیدی موفقیت در ارتباطات را خواهید آموخت.

اگر ارتباط برقرار نمی‌کنید. مدیریت نمی‌کنید!
ریشه بسیاری از نا کامیابی‌ها و شکست‌های شرکت‌ها، از نبود افراد متخصص و سرمایه و تکنولوژی نیست؛ بلکه بیشتر ناشی از کمبود مهارت در برقراری ارتباط صحیح با دیگران بوده است؛ طوری که میگویند: اگر ارتباط برقرار نمی‌کنید. مدیریت نمی‌کنید!
بسیاری از مدیران ایرانی را می‌بینیم که از دانش فنی بسیار زیادی برخوردارند و حتی تجربه مدیریتی خوبی نیز دارند ولی در کار خود موفق نیستند. وقتی عدم موفقیت آنها را ریشه‌شناسی می‌کنیم؛ می‌بینیم مشکل اساسی آنها عدم آشنایی با ارتباطات انسانی است. امروزه در دانشگاه‌های دنیا، رفتار سازمانی مهم‌ترین موضوع موردبحث در مدیریت است. بیشتر تئوری‌های جدید مدیریت روی انسان، دل و روابط انسانی تأکید می‌کنند. برای هنرمند شدن در حوزه ارتباطات موارد زیادی را باید بدانید و تمرین کنید که یکی از طلایی‌ترین آنها، درک نیازهای طرف مقابل یا مخاطبانتان است، دانستن نیازهای مخاطبین، کلید درک آنهاست.
ما باید در برقراری ارتباط با هرکس یا جمعی، نیازها، آرزوها و توانایی‌هایشان را بشناسیم و طبق آن روابط مؤثری برقرار سازیم. شما اگر همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که نیازهای درونی مخاطبان ارزش زیادی دارد، به‌مرورزمان در شناخت آنها تبحر پیدا خواهید کرد. برخی نیازها وجود دارند که بین بسیاری از انسان‌ها مشترکند و آگاهی ما از این نیازهای مشترک زمینه‌ساز برقراری ارتباطات صحیح و مؤثر است.
بسیاری از افراد پرنفوذ با آگاهی از این نیازها موفق شدند بر مردم رهبری کنند و دیگران را پیرو خود سازند. حال بیندیشید اگر یک مدیر عالی یا یک مدیر بازاریابی، در این موضوع مهارت کسب کند چقدر می‌تواند کسب‌وکار خود را رشد دهد.
در اینجا به برخی از نیازهای مشترک انسان‌ها اشاره می‌کنیم. شما باید از امروز تلاش بر کشف نیازهای اختصاصی هر فرد یا گروه مخاطب خود کنید.

1- هر انسانی می‌خواهد برای خود کسی باشد!
یکی از اولین نیازهای هر انسانی نیاز به مهم بودن و مطرح‌شدن است. همه ما اگر به رفتارهایمان بنگریم می‌بینیم که بیشتر تلاشمان را برای کارهایی می‌کنیم که این نیازمان را پاسخ دهد یا از افرادی بیشتر خوشمان می‌آید که با ما طوری رفتار می‌کنند که انگار کسی هستیم. بسیاری از ما بودجه زیادی برای ارضای این نیازمان کنار می‌گذاریم. مثل خرید اتومبیل:، لباس یا ساعت خاص یا خرید خدمات فرست کلس هواپیما و هتل.
حال که از این نیاز مشترک مهم آگاه شدید؛ باید با دیگران به‌گونه‌ای ارتباط برقرار سازید که گویی آن‌ها مهم‌ترین افراد روی زمین هستند. با این کار نفوذ خود در دیگران را بیشتر می‌کنید و می‌توانید تأثیرگذار باشید. وقتی مدیر یا کارمند شما یا حتی همسر و فرزند شما بدانند که شما چقدر برایشان اهمیت قائلید و چقدر در نظر شما ارزش دارند، آنگاه احساس بهتری نسبت به شما پیدا می‌کنند. شما باید هنر نشان دادن این پاسخ به نیاز مخاطب را داشته باشید.

2- همه نیاز به تشویق دارند
آیا لحظات لذت‌بخش موفقیت‌هایی که در آنها دیگران شما را تشویق کردند به خاطر می‌آورید؟ در آن لحظات خودبه‌خود توسط فرایندهای عصبی مغز از افرادی که شما را تشویق می‌کردند خوشتان می‌آمد. محققان امور تربیتی می‌گویند برای اینکه کسی حرف شما را گوش بکند باید ابتدا مورد تشویق شما قرار گیرد. سعی کنید در برنامه‌های تجاری خود، به مخاطبانتان راه‌هایی را نشان دهید که مورد تشویق دیگران قرار بگیرند.

3- همه نیاز به احترام دارند
همه ما نیاز به مورد احترام قرار گرفتن داریم. حفظ احترام طرف مقابل، مهم‌ترین شرط برقراری ارتباط مؤثر است. اهمیت قائل شدن برای دیگران باید از کلام لحن، صحبت و زبان بدنتان مشخص باشد. ما باید بهترین رفتار را داشته باشیم. رعایت ادب و احترام، سنگ بنای یک ارتباط صحیح و موفق است. ما خودمان درباره افراد مختلف به‌قدر ادبشان قضاوت می‌کنیم. بنابراین دیگران نیز ما را به نسبت ادب و احترامی که به آنها می‌گذاریم می‌سنجند.

4- همه انسان‌ها کمال‌گرا هستند
هرگاه خود یا طرف مقابل را کوچک بشمارید، از برقراری ارتباط مؤثر دور می‌شوید. همیشه برنامه‌ها و پروژه‌های خود یا شرکتتان را مهم و بزرگ به‌حساب آورید تا این موضوع در دل طرف مقابل نیز نفوذ کند. انسان‌ها معمولاً از کارهای پیش‌پاافتاده گریزانند و به دنبال چالش و در پی آن کمال و پیشرفت هستند. به‌طور مثال اگر می‌خواهید پروژه جدیدی در شرکتتان شروع کنید و از این پروژه به‌عنوان مهم‌ترین پروژه شرکت یاد کنید و اهمیت آن در رفتار شما نمایان باشد. کارمندانتان نیز انگیزه پیدا می‌کنند که بهتر روی این برنامه وقت بگذارند و تلاش بیشتری برای انجام آن به خرج دهند.

5- همه در پی اعتلا و پیشرفت هستند
اگر ما به این نیاز مشترک انسان‌ها پی ببریم، از این به بعد طوری حرف خود را می‌پرورانیم که از آن بوی موفقیت و پیشرفت طرف مقابلمان استشمام شود. مثلاً برای برقراری یک رابطه تجاری باید از قبل به نتایج مثبتی که این رابطه برای فرد یا شرکت متقابل به بار می‌آورد بیندیشیم و در جلسات روی آن نکات تمرکز کنیم. یا در خانواده اگر بخواهیم موضوعی را با همسر یا فرزندمان در میان بگذاریم ابتدا نقش آن موضوع را در اعتلا و موفقیت خانواده بیان کنیم.
از شما می‌خواهم به این 5 نکته طلایی بیشتر از همیشه اهمیت بدهید، آنگاه خیلی زود شاهد خوش‌نامی و پیشرفت خود خواهید بود.

نظرات
آخرین اخبار