پارک‌های مهارت‌محور چه اهمیتی دارند؟ | فراتاب
کد خبر: 11980
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1400 - 10:54
فردین رحیمی - پژوهشگر حوزه شهرسازی

فراتاب: در دنیا یکی از مهمترین عناصر موجود در زندگی انسانها تقویت نشاط و رفع مشکلات روحی و روانی در شهر است که دراین بخصوص کودکان و نوجوانان باید توجهی بیشتری شود.

چند سالی است که اینترنت وفضای مجازی دنیای  واقعی را از ما و فرزندانمان گرفته است  و متاسفانه می بینیم که هر روز به  مشکلات روحی و روانی و سلامت شهروندان بخصوص کودکان ونوجوانان بیشتر می شود.

امروزه با وجود  پیشرفت های علمی و فناوری واطلاعات و دنیای مجازی تحلیل گران رشته های مختلف هر کدام در حیطه تخصصی خود هشدارهای زیادی درباره این پدیده یعنی فضای مجازی را داده اند وحتی خیلی از کشورها در حال برنامه ریزی های مختلف برای کم کردن استفاده از موبایل و فضای مجازی در پیش گرفته اند.

در حوزه ی شهرسازی نیز  متخصصان شهری طی سالهای اخیر  درباره آن تحلیل های، طراحی های گوناگون، کتابهای زیادی نوشته وانجام داده اند  ولی متاسفانه درکشور مانیز  بدلیل عدم اگاهی و بی توجهی فعالین عرصه های مختلف و مسئولین هنوز به صراحت به این یقین نرسیده اند که مشکلات فضای مجازی به حد هشدار رسیده است.

البته  در بعدی دیگر مسئولین اجرایی، شورای شهرها و شهرداران تاکنون برنامه ایی برای این مقوله مهم ندارند واین روزها اگر به شهرها و روستاها توجه کنیم سرانه امکانات تفریحی وسرگرمی  در حد استاندار نیست  هنوز فضایی اصولی برای آن طراحی نشده است.

اما باوجود تمامی این مشکلات شهروندان و مسئولین اجرایی بخصوص شورای شهر وشهرداران برای این حل این مشکل باید تمام توان را برای فرهنگ سازی، احداث پارک های برای مهارت، سرگرمی، نشاط وتقویت هوش وتمرکز و بیرون آمدن شهروندان بخصوص کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به فضای واقعی برگردند و روحی دوباره به ارتباطات وزنده شدن شهرها و روستاها دمیده شود و برای اینکار خوشبختانه امروزه در توسعه واحداث اماکن تفریحی و سرگرمی طرح ها و تجهیزات پیشرفته ایی در سطح کشور وجود دارد و از مهندسین وطراحان شهری نیزی برای امکان سنجی برای چنین پارک های استفاده نمود.

نویسنده: فردین رحیمی، کارشناس ارشد شهرسازی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار