کد خبر: 11790
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1400 - 12:21
ارشاد رشیدی رستمی
اقلیم کردستان چه میزان از گاز و نفت اروپا را می‌تواند تامین کند؟

فراتاب: امانول مکرون رئیس جمهور فرانسه با پایان یافتن نشست بغداد در نخستین ساعات بامداد امروز یکشنبه از بغداد به اقلیم کردستان عراق سفر کرد. حکومت اقلیم کردستان نیز با استقبالی رسمی این دیدار را به دیداری تاریخی و سمبلیک تبدیل کرده است. زیرا فرانسه همواره به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی از حامیان دستیابی کردها به حقوق سیاسی و اجتماعی خود بویژه در عراق و سوریه بوده است.

در این یادداشت سعی بر آن است به اختصار اهمیت روابط اقتصادی و جایگاه اقلیم کردستان در صادرات و واردات فرانسه بررسی گردد.

اقلیم کردستان عراق دارای اقتصادی تک‌محصولی به مانند اکثر کشورهای خاورمیانه مبتنی بر نفت و گاز می باشد. اما آنچه اهمیت دارد میزان قابل تامل این ذخایر است. ذخایر اثبات شده نفت اقلیم کردستان بدون کرکوک بیش از 45 میلیارد بشکه که براساس برآوردهای جدید 60  میلیارد بشکه یعنی قریب به 5 درصد ذخایر کل نفت جهان و ذخایر گازی چیزی حداقل 3 و برآوردهای جدید 6 تریلیون‌مترمکعب یعنی بیش از 3 درصد ذخایر گازی جهان را داراست.

حضور و سرمایه‌گذاری کمپانی‌های چند ملیتی جهان چه در گذشته و چه حال کمپانی‌های بزرگ توتال فرانسوی و  شفرون و اکسون موبیل آمریکایی، روس‌نفت روسیه، کمپانی های نفتی انگلیسی، نروژی، ترکیه‌ای، قطر و اماراتی در حوزه تولید، استخراج، پالایش و صادرات در حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان عراق حضور دارند و به خوبی آینده رو به رشد افزایش تولید و صادرات کردستان و اهمیت آینده این منطقه را مد نظر دارند.

صادرات روزانه 430 هزار بشکه‌ای نفت به بازراهای جهانی به شکل مستقیم از بندر جیحان ترکیه و همچنین سیاست افزایش تولید و صادرات به وسیله قرارداد چند ساله اقلیم کردستان با کمپانی روس نفت روسی برای رسیدن به یک میلیون بشکه صادرات و نیز اتصال میادین گازی اقلیم کردستان به خط لوله گازی اروپا (نوباکو) در ترکیه می‌باشد. با دیدن لیست خریداران نفت اقلیم کردستان که حدودا 90 درصد خریداران کشورهای اروپایی هستند و هر چند هر ماهه میزان این تولید نفت را افزایش داده است همچنان تمرکز صادرات و مقصد آن کشورهای اروپایی می‌باشد.

حضور 35 کمپانی و شرکت بازرگانی فرانسه در  اقلیم کردستان  و حجم مبادلات تجاری قریب به یک میلیارد دلار و نیز اهمیت و روند رو به رشد این مبادلات تجاری را در آینده را نشان می‌دهد.

همه این مسائل نشان می‌دهد امروزه جدای از مسائل امنیتی و دیپلماتیک، اقلیم کردستان عراق بطور خاص و کشور عراق بطور عام دارای اهمیت ویژه‌ای برای اروپایی‌ها و از جمله فرانسه است و به همین دلیل این کشور با عالی‌ترین مقامات خود در کنفرانس بغداد حضور پیدا کرد.

 

نویسنده: ارشاد رشیدی‌رستمی، مدرس علوم سیاسی و عضو هیات تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار