کد خبر: 11713
تاریخ انتشار: 24 تیر 1400 - 20:04
تصاویر صحنه تصادف + زندگینامه جعفر محمدی‌زاده استاد ساز کُردی شمشال در یک نگاه

فراتاب: باز هم جاده های ناامن کردستان و خودروهای غیراستاندارد داخلی حادثه آفریدند و اینبار هنرمندی محجوب و مردمی را قربانی خود کردند. متاسفانه صبح امروز پنجشنبه در اثر وقوع یک تصادف در جاده مریوان به سنندج، یکی از هنرمندان برجسته موسیقی فولکلور کُردی درگذشت.

به گزارش فراتاب «جعفر محمدی» معروف به «جافر زلکه‌ای» استاد چیره‌دست ساز «شمشال» در این تصادف شدید در سن 55 سالگی جان خود را از دست داد.

وی یکی از معدود اساتید برجسته ساز شمشال بود شمشال نوعی «نی» فلزی مختص کردستان است. او برجسته‌ترین جانشین استاد فقید «قاله مه‌ره» در نواختن شمشال بود.

جافر زلکه‌ای نفر نشسته در سمت چپ تصویر

 

در همین زمینه «فردین رحیمی» از فعالان مدنی اورامانات متن کوتاهی در همین خصوص برای فراتاب نوشته است:

بشنو از نی چون حکایت می‌کند / از جدایی‌ها شکایت می‌کند

صبح روز پنجشنبه دست سرنوشت سایه هنرمند دیگری را از سر موسیقی هورامان کم کرد. جعفر محمدی مشهور به «جافر زلکه‌ای» پس از سال‌ها فعالیت نواختن نی و درست در اوج پختگی در کارش، امروز برای همیشه از میان ما رفت و چه غریبانه هم رفت.

هنرمند جعفر محمدی‌ در سال 1345 (1966) در روستای زلکه از توابع شهرستان سروآباد استان کردستان دیده به جهان گشود او از خانواده هنرمند و اصیل موسیقی هورامان بدنیا آمد و نواختن نی را از برادران خود به خوبی یاد گرفت و با تشویق خانواده این موسیقی سنتی هورامان را ادامه داد.

وی با استعدادی که داشت سبک‌های تازه‌ایی را به هنر موسیقی با استفاده از نی بوجود آورد و همه هنرمندان مطرح کُرد درباره او به نوع سبک او بسیار به خوبی اشاره می‌کردند.  این مشخصه نشان می‌دهد این هنرمند بزرگ چقدر برای موسیقی کُردی و هورامان تلاش کرده است تا این موسیقی ماندگار بماند جعفر محمدی یا جافر زلکه‌ایی از نوابغ موسیقی نی بود که اگر از او حمایت بیشتر میشد در موسیقی نی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

اما روزگار برای این هنرمند بزرگ که سال‌های نوای نی او در شادی‌ها، غم‌ها، کنسرت‌ها در کنار هنرمندان مطرح در اوج کار خود صدا نی او خاموش شد و این برای هنر موسیقی کَردستان و هورامان بسیار سخت و سهمیگن است، تاریخ هنر، و معماری، با نوای موسیقی طنین انداز و زیبا می‌شود، بار دیگر کوه‌های هورامان و کُردستان از نعمت نواختن نی از استادی بزرگ روستازاده محروم شد.

هرچند میراث بزرگش  یعنی نواختن نی و خلق آثار بسیار طی سه دهه اخیر، برای نسل امروز و آیندگان به عنوان گنجی پربها باقی خواهد ماند.

تصویری از خودرویی که استاد جافر زلکه‌ای در آن بوده است

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار