کد خبر: 11445
تاریخ انتشار: 3 آبان 1399 - 11:09
د.رهبر طالعی حور

فراتاب - گروه بین الملل: پرداختن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل تاثیرگذاری آن کشور در نظام بین ­الملل از یک سو و رفتارهای تخاصمی آن در قبال جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، مورد توجه علاقه مندان و محققین روابط بین الملل در کشورمان است.

انتخابات آمریکا کم کم در حال نزدیک شدن به مراحل نهایی خود است و نامزدهای هر دو حزب بعد از پذیرش رسمی در کنوانسیون ­های حزبی وارد مرحله­ ای دیگر از کارزار شده­ اند که در حال حاضر با سخنرانی ­های تبلیغاتی در ایالت ­های مختلف و همچنین حضور فعال در فضای مجازی تلاش می­کنند افکار عمومی را به سمت خود جلب نمایند که با شروع مناظرات کاندیداها در روزهای آینده، فضای رقابتی داغ‌­تر شده است.

پیش بینی نتیجه انتخابات آمریکا به دلیل تاثیرگذاری متغیرهای زیادی در آن، کار دشواری است ولی در خصوص اینکه ترامپ مجدد انتخاب خواهد شد یا بایدن، ترامپ را جزو روسای جمهور یک مرحله ای در تاریخ آمریکا خواهد کرد می­‌توان دلایل زیر را مطرح کرد.

چرایی برنده شدن ترامپ

- ترامپ بعد از روی کار آمدن در سال 2016، با اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی، اقدام‌­های خوبی را در این حوزه انجام داد، رونق اقتصادی، پایین آوردن نرخ بیکاری، رشد قابل قبول تولید ناخالص داخلی از مهمترین این اقدام­ها بوده که البته با پیدایش ویروس کرونا و همه‌­گیری آن مشکلاتی برای آمریکا پیش آمد که عملکرد خوب ترامپ در قبل از کرونا این امیدواری را در بین آمریکاییان ایجاد کرده  است که در پسا کرونا این ترامپ است که می تواند اوضاع اقتصادی را سرو سامان دهد، به خصوص اینکه در هفته‌­های اخیر وضعیت تولید و بازار کار آمریکا نسبت به سه ماهه دوم سال بهتر شده است.

 -ترامپ با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، جابجایی سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، به رسمیت شناختن بلندی‌­های جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی، خارج شدن از توافق برجام، اعمال فشار حداکثری به ایران و اخیراً فراهم کردن زمینه برقراری روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، خوش خدمتی خود را به رژیم صهیونیستی نشان داده که همین امر موجب حمایت لابی صهیونیستی از ترامپ خواهد شد که با توجه به نفوذ موثر آن لابی در آمریکا، حمایت آنها می­‌تواند به ترامپ کمک نماید.

- برخی­‌ها معتقدند مردم آمریکا زمانی که با بحرانی مواجه می‌­شوند معمولا در تغییر رئیس‌جمهور ریسک نکرده و مجدداً به رئیس جمهوری که قدرت را در اختیار دارد، اعتماد می­‌نمایند که البته به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و همچنین ناآرامی­های چند ماه اخیر آن کشور نمی‌­توان امیدوار بود که چنین تجربه تاریخی مجدداً تکرار شود.

- اعلام پیشرفت چشمگیر در مقابله با کرونا می­‌تواند روند رقابت انتخاباتی را به نفع ترامپ تغییر دهد، بنابراین احتمال اینکه در روزهای منتهی به انتخابات، ترامپ با مطرح کردن ساخت واکسن کرونا افکار عمومی را به خود جلب کند خیلی متصور است.

چرایی برنده شدن بایدن

-سیاست‌­های یکجانبه‌­گرایانه ترامپ در طول 4 سال اخیر باعث تضعیف جایگاه آمریکا در نظام بین‌­الملل شده است. خروج آمریکا از نهادهای بین‌المللی و توافق‌­های چندجانبه و همچنین بی‌توجهی به حقوق و قواعد بین‌­المللی موجب نگاه منفی کشورها به آمریکا شده و تلاش برای احیای جایگاه آمریکا در نظام بین‌­الملل با اتخاذ رویکرد چندجانبه­‌گرایانه که مورد تاکید بایدن است، می­‌تواند برای رسیدن وی به کاخ سفید کمک نماید.

- سیاست­های نژادپرستانه ترامپ که از همان ابتدا با تحقیر لفظی رنگین پوستان و همچنین ممنوع کردن ورود مردم برخی از کشورها شروع شده بود با کشتن سیاه پوستان توسط پلیس آمریکا ادامه داشته که این امر موجب افزایش تمایل سیاه پوستان به شرکت در انتخابات به نفع بایدن خواهد بود.

 - انتخاب کاملا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور از سوی بایدن به نظر می‌­رسد یک اقدام هوشمندانه بوده که این انتخاب می‌­تواند در جلب حمایت رنگین پوستان و همچنین زنان آمریکا کمک نماید.

-ترامپ در مقابله با ویروس کرونا کارنامه موفقی نداشته و عملکرد وی در این خصوص از سوی دمکرات‌ها با هدف جلب آرای مردم مورد نقد جدی است و چنانچه اتفاق خاصی در روزهای باقی مانده به انتخابات صورت نگیرد، بایدن از این کارنامه ناموفق ترامپ به نفع خود استفاده خواهد کرد.

- جنگ تجاری با چین ضرر‌ه­ایی  به کشاورزان امریکایی وارد کرده است، اگرچه کشاورزان جز رای دهندگان سنتیِ جمهوریخواهان هستند ولی به خطر افتادن منافعشان می تواند در گرایش آنان به انتخاب بایدن کمک نماید.

- حمایت برخی از چهره­‌های مطرح جمهوری­خواهان از بایدن می‌­تواند در برنده شدن وی تاثیر­گذار باشد.

-اگرچه نظرسنجی­‌ها نمی‌­تواند برای پیش­بینی نامزد برنده مورد استناد قرار گیرد که در دوره قبلی انتخابات هم نتیجه انتخابات متفاوت از نتایج نظرسنجی‌­ها بود ولی در حال حاضر بایدن در بیشتر نظر سنجی­‌هایی که در ماه­های اخیر برگزار شده است، پیشتاز بوده که این امر نشان‌دهنده استقبال مردم آمریکا از وی است.

می‌توان گفت پیش‌بینی برنده انتخابات آمریکا کار آسانی نیست ولی شرایط فعلی در آمریکا به گونه ای است که در چنین شرایطی احتمال برنده شدن بایدن بیشتر از ترامپ است ولی اینکه ترامپ از همین الان بحث تقلب را مطرح نموده و تاکید دارد چنانچه انتخاب نشود حتماً تقلبی صورت گرفته، نشان می­‌دهد که وی تمایلی به دل کندن از کاخ سفید ندارد و با معرفی قاضی امی کانی برت برای عضویت در دیوان عالی فدرال و تاکید بر تعیین تکلیف وی قبل از انتخابات و همچنین اعلام این موضوع که دیوان عالی نقش خود را در انتخابات ریاست جمهوری ایفا خواهد کرد، تلاش دارد تعیین نتیجه انتخابات را به دیوان بکشاند که چه بسا همین روحیه باعث شکل­‌گیری نا­آرامی‌­های داخلی در آمریکا و در نگاه بدبینانه جنگ داخلی شود و این چیزی است که توماس فریدمن در مصاحبه با سی. ان.ان نیز به صراحت به آن اشاره کرده است.

در خصوص تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست‌­های آن کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران می‌­توان گفت، رویکرد و سیاست آمریکا در قبال کشورمان در طول چندین دهه گذشته از یک وحدت رویه برخوردار بوده و انتخاب هر یک از این دو کاندیداها، تغییرات آنچنانی در سیاست‌­های کلی آن کشور نخواهد داشت. بنابراین این موضوع می‌­طلبد که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به نتیجه انتخابات آمریکا و یا حتی معطل ماندن برای تعیین رئیس جمهور بعدی آن کشور، با تکیه بر توان داخلی تدابیر لازم را برای حل مشکلات اقتصادی کشور که در ماه‌­های اخیر به اوج رسیده، اتخاذ نمایند.

 

 نویسنده: رهبر طالعی حور - دکترای روابط بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار