کد خبر: 11351
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1399 - 14:42
گزارش فراتاب از 21 اقدام اربیل برای مقابله با کرونا
بررسی 21 اقدام مختلف دولت اقلیم کردستان عراق برای مقابله با کرونا

 

فراتاب گروه گزارش: اقلیم کردستان عراق دولتی فدرالی و زیر مجموعه دولت مرکزی عراق با اختیاراتی نسبتاً فرافدرالی و شبیه کنفدرال در شمال عراق است. کُردها از سال 1991 نوعی حکومت محلی با محوریت دو حزب دموکرات کردستان (پارتی) و اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) را تشکیل داده‌اند. آنها با سقوط صدام، از سال 2003 همچنین در تشکیل و تثبیت دولت مرکزی جدید عراق، حضوری فعال داشته‌اند. در عین حال مجموعاً کُردها از نظر دولتداری در مقایسه با دیگران در منطقه چندان با تجربه محسوب نمی‌شوند اما طی دو ماه اخیر در مقابله با انتشار ویروس کرونا به نسبت از بسیاری از دولت‌های قدیمی و با تجربه منطقه بهتر عمل کرده‌اند هرچند نباید این واقعیت را هم از نظر دور داشت که اصولا از نظر پهناوری جغرافیایی نمی‌توان عملکرد کشورهایی نظیر ترکیه، ایران و ایتالیا را با اقلیم کردستان عراق که جغرافیای محدودتر و شامل 3 استان است را مقایسه کرد. در گزارش پیش‌رو زریان کریمی خبرنگار فراتاب در اربیل، به بررسی مجموعه اقدامات صورت گرفته توسط دولت اقلیم کردستان عراق برای مواجهه با ویروس کرونا پرداخته است:

 بستن مرزها و متوقف کردن تردد به کشورهای آلوده به ویروس، به حالت تعطیل درآوردن کل اقلیم، قرنطینه اجباری شهروندان، ممنوعیت تردد در شهرها و جدیت در اجرای تمامی راهکارها با اعمال جریمه‌های نقدی و غیرنقدی افراد خاطی  مهمترین اقدامات حکومت اقلیم کردستان در جهت جلوگیری از شیوع ویروس در بین شهروندان اقلیم و کنترل آن هستند.

اگرچه پیدایش و شیوع کرونا یا همان کووید 19 در ووهان چین اولا به دلیل ناشناخته بودن و ثانیا به دلیل سرعت بالای انتشار آن جهان را به شوک فرو برد اما بیشتر کشورها شاید به دلیل اینکه فکر می‌کردند مرگ برای همسایه است یا شاید هم به دلیل اینکه هنوز درک درستی از سرعت بالای انتشار ویروس نداشتند در چشم به هم زدنی خود نیز به یکی از میزبانان این مهمان ناخوانده تبدیل شدند و برخی‌ها حتی بیشتر از چین هم غافلگیر شدند. اما در این بین برخی کشورها در کنترل شیوع ویروس در داخل مرزهایشان موفق‌تر عمل کرده اند و از جمله آنها می توان به اقلیم کردستان عراق اشاره کرد که با باور به این مساله که حداقل در مواجهه با این ویروس پیشگیری بهتر از درمان است از نخستین روزهای شیوع ویروس در چین اقدامات پیشگیرانه خود را آغاز کرد.

اقدامات قبل از شیوع ویروس در اقلیم

  • تبدیل شدن به اولویت اول

یکی از مهمترین مسائل قابل توجه در خصوص اقدامات دولت اقلیم کردستان عراق برای مقابله با کرونا، تبدیل شدن این موضوع به اولویت شماره اول دولت، بود آن هم در حالیکه هنوز تعداد رسمی مبتلایان در اقلیم کردستان از انگشتان یک دست بیشتر نشده بودند. به محض انتشار خبر شیوع کرونا در شهر قم ایران، بلافاصله دولت اقلیم کردستان که دارای مرز طولانی مشترک با ایران است، اقدامات پیشگیرانه خود را وارد فاز عملیاتی کرد. «مسرور بارزانی» نخست وزیر دولت اقلیم، با جدیت و وسواس قابل توجهی از همان نخستین روزها، این موضوع را بحران اصلی و محوری اقلیم کردستان اعلام و تاکید کرد همه امکانات دولت بایستی برای مقابله با آن بسیج شود. در همین زمینه تاکنون چندین پیام ویدئویی خطاب به مردم را منتشر کرده است، و جلسات کابینه نیز طی 30 روز گذشته بطور روزانه بصورت آنلاین برگزار شده است.

  • اطلاع‌رسانی به موقع

حکومت اقلیم کردستان عراق از روزهای نخست شیوع کووید 19 در ووهان، اطلاع رسانی در مورد ویروس و توصیه‌های بهداشتی و سلامت را آغاز کرده و در فرودگاه‌های بین المللی خود راهکارهای پیشگیرانه جهت مقابله با شیوع این ویروس را اتخاذ کردند. در این مرحله در فرودگاه ها از شهروندان چینی که وارد افلیم کردستان می‌شدند و شهروندان اقلیم که از سفر چین باز می‌گشتند تست کرونا گرفته می شد و از عدم ابتلای آن ها قبل از ورود به خاک اقلیم کردستان اطمینان حاصل می‌کردند.

همچنین بطور روزانه تلویزیون‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیجیتال در اقلیم کردستان ساعاتی طولانی را به موضوع کرونا، آشنا کردن مردم با راههای مقابله با آن و اطلاع رسانی لحظه به لحظه از آخرین اخبار از آمار مبتلایان و یا اقدامات صورت گرفته اختصاص داده‌اند.

  • بازگرداندن و قرنطینه مسافران چین!

پس از شیوع گسترده این ویروس در ووهان و مبتلا شدن طیف وسیعی از مردم این شهر، با فرمان وزارت امور داخلی اقلیم کردستان تمام کسانی که از تاریخ 14/01/2020 به چین سفر کرده بودند به کشور مبدا بازگردانده می‌شدند و تمام شهروندان اقلیم که از چین بر می‌گشتند به مدت 14 روز در قرنطینه و تحت نظر پزشک قرار گرفته و پس از اطمینان کامل از سلامت آن ها اجازه داده می‌شد وارد اقلیم و در تماس با شهروندان اقلیم قرار گیرند.

  • ممنوع کردن سفر و تجارت با چین

همچنین در این زمان اتحادیه واردات و صادرات اقلیم کردستان، به بازرگانان هشدار داده بود که سفر به چین و وارد کردن کالا از چین را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند. این در حالی بود تا آن روز بیش از 40 بازرگان در اقلیم مشغول واردات کالا از چین بودند. البته این اقدام اقلیم کردستان اعتراض کنسولگری چین را هم در پی داشت و نمایندگان چین در اقلیم در صدد متقاعد کردن اقلیم کردستان به تجدید نظر در تصمیمات‌شان برآمدند امری که تاثیری در تصمیم دولت اقلیم کردستان نداشت!

  • اختصاص بودجه قابل توجه مقابله با کرونا

از دیگر اقدامات اقلیم کردستان در راستای مقابله با شیوع کرونا، اختصاص بودجه لازم  به این مساله بود. دکتر محمد قادر سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اقلیم کردستان اعلام کرد که بودجه مذکور که مبلغ آن 6 میلیارد و دویست میلیون دلار تعیین شده بود به تمامی زمینه‌ها و جوانب مقابله و پیشگیری کرونا ویروس اختصاص می یابد. اتخاذ این تصمیم در حالی بود که هنوز هیچ مورد کرونا مثبتی در اقلیم کردستان به ثبت نرسیده بود.

  • باب کردن کمک‌های نمادین

از سوی دیگر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، مسرور بارزانی هم در اقدامی نمادین حقوق و مزایای خود را به مقابله با کرونا و کمک رسانی به خانواده‌های بی بضاعت در دوران قرنطینه خانگی اختصاص داد. این روند از سوی بسیاری دیگر از رهبران و مسئولان اقلیم کردستان عراق تکرار شد.

  • بستن مرزهای هوایی و زمینی با ایران

اما پس از شیوع ویروس کووید 19 در سایر کشورها از جمله ایران و ابتلای شهروندان ایرانی در شهر قم و نزدیک شدن آن به مرزهای اقلیم کردستان در حالی که روزهای نخستین ورود ویروس به قم بود به دلیل روابط وسیع ایران و اقلیم کردستان و پیرو دستور وزارت امور داخلی اقلیم کردستان تمامی رفت و آمدهای بین اقلیم کردستان و ایران متوقف شده، نه تنها دارندگان پاسپورت ایرانی حق ورود به خاک اقلیم کردستان را نداشند.

  • اختصاص هتل‌ها به عنوان مراکز قرنطینه

تمامی شهروندان اقلیم که از ایران برمی گشتند تنها مجاز به ورود از سه مرزی بودند که توسط دولت اقلیم مشخص شده بودند. در شهرهای مختلف 13 مکان برای قرنطینه مسافران از ایران برگشته درنظر گرفته شده بودند که تمامی این افراد پس از 14 روز قرنطینه و حصول اطمینان از سلامت آنهااجازه ورود به شهر ها و تماس با شهروندان را پیدا می کردند.

محمد.ص که یکی از مقامات و دیپلمات‌های اقلیم کردستان است در همین زمینه به فراتاب گفت: «از طریق مرز زمینی از ایران وارد اقلیم کردستان شدم، در آنجا گفتند بایستی 14 روز تحت قرینه قرار بگیرید، تمامی کسانی که در آن ساعت از آن مرز وارد شدند را سوار اتوبوسی کردند و سپس ما را به هتلی در اربیل منتقل کردند. به هریک از ما یک اتاق دادند. طی شبانه‌روز از منوی غذای هتل استفاده می‌کردیم، حق خروج از اتاق ها را نداشتیم، هر روز 2 بار یکی صبح و یکی عصر پزشکانی مراجعه می‌کردند و نوعی معاینه انجام می‌دادند. در روز سیزدهم از ما تست کرونا گرفتند، و صبح روز بعد با منفی اعلام شدن تست، با صدور یک برگه که تاییدیه‌ای برای گذراندن قرنطینه بود اجازه خروج از هتل را صادر کردند.»

در همین زمینه دکتر سامان برزنجی وزیر بهداشت و درمان اقلیم کردستان اعلام کرد که هیچیک از شهروندان بازگشته از ایران بدون تست و قرنطینه و اطمینان از سلامت کامل حق ورود به شهرها را ندارند و در صورت مشاهده مورد کرونا مثبت، آنها را در مکان‌هایی که برایشان در نظر گرفته شده نگهداری و درمان می کنیم و در صورت افزایش مبتلایان دارای برنامه یا پلان B وC هستیم. تا ابتدای سال نو، بیش از 4800 نفر از شهروندان کُرد عراقی بازگشته از ایران در دوره‌های 14 روزه در هتل‌ها قرنطینه شدند.

  • ایجاد شرایط ویژه برای ادامه مبادلات تجاری با ایران

حکومت اقلیم کردستان مبادلات بازرگانی با ایران را 24 ساعت متوقف کرد اما پس از 24 ساعت این مبادلات با شرایط ویژه از سر گرفته شدند. این بار تنها به تانکرهای سوخت و ترانزیت ها اجازه عبور داده می شد به این صورت که علاوه بر اینکه از تمامی راننده ها تست کرونا انجام می شود، به هر کدام از آنها مواد غذایی و خوراکی کافی هم داده شده تا در هیچ کجا متوقف و پیاده نشوند. از طرفی حق ورود به شهرها و تماس با هیچ کس را نداشته و باید پس از تخلیه بار خود در یکی از کارگاه‌های اطراف شهر مستقیم به ایران برگردند. برای حصول اطمینان از سرپیچی نکردن این راننده‌ها به هرکدام از آنها یک پلیس اختصاص می دهند و به این صورت تا انجام کار و خروج از خاک اقلیم او را همراهی می کنند.

مبادلات اقلیم با ترکیه هم با تدابیر خاص صورت می گیرد به این صورت که رانندگان اقلیم با رعایت کلیه نکات بهداشتی و پیشگیری به آن طرف مرز رفته اقلام را بار زده وارد خاک اقلیم می کنند یا اینکه رانندگان ترک در منطقه ای در اطراف زاخو بار خود را خالی کرده و خاک اقلیم را ترک می‌کنند.

  • ایجاد و ساخت سریع بیمارستان‌های اختصاصی

یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه اقلیم می‌توان به اختصاص بیمارستان‌هایی با تجهیزات و امکانات پیشرفته و مجهز به امکاناتی که در کشورهای پیشرفته برای مقابله با کرونا استفاده می شود، برای نگهداری و درمان مبتلایان کرونا  در شهر های مختلف اشاره کرد.

در این مرحله هرگونه فعالیت که باعث ایجاد تجمع در مدارس می شد از جمله فستیوال ها، مراسمات، جشن ها سمینار ها و نمایشگاه ها در مدارس منوع شد و اعلام کردند در صورت سرپیچی و به تبع آن بروز هر گونه مشکل، مدیر مدرسه یا موسسه مسئول خواهد بود.

وزارت بهداشت اقلیم کردستان خطوط تلفن 24 ساعته را تحت عنوان خطوط گرم اعلام کرد تا شهروندان بتوانند در صورت مشاهده موارد مشکوک و بویژه کسانی که به صورت غیرقانونی از ایران باز می‌گردند تماس گرفته و مساله را گزارش دهند.

  • تعطیلی مراکز اداری و آموزشی

پس از آن و با شیوع بیشتر ویروس در مرزهای نزدیک به اقلیم کردستان، در یکی از نشست های انجمن وزیران به ریاست نخست وزیر مسرور بارزانی تصمیم به تعطیلی تمامی مدارس و دانشگاه ها و مراکز فرهنگی از 26 فوریه تا 24 مارس 2020 گرفته شد. در این نشست و در توضیح این تصمیم نخست وزیر مسرور بارزانی اعلام کرد که سلامت شهروندان اقلیم کردستان اولویت و فراتر از هر چیز دیگری است و از هیچ تلاشی برای محافظت از جان و سلامت شهروندان کوتاهی نخواهیم کرد. وی همچنین افزود که روزانه اطلاعات درست و راهکارهای مناسب از طریق رسانه ها به اطلاع شهروندان خواهد رسید. از سوی دیگر قبل از ثبت حتی یک مورد کرونا مثبت در اقلیم، حکومت در راستای فعالیت های پیشگیرانه خود اقدام به کم کردن ساعات کاری ادارات دولتی و حدف سیستم های اثر انگشت کرد.

  • گسترش ممنوعیت سفر به کشورهای دارای ابتلای زیاد

با ثبت اولین موارد ابتلا در شهرهای نجف و کرکوک، حکومت اقلیم کردستان پروازهای خود به نجف را متوقف کرده و تردد بین شهر ها و استان های عراق با اقلیم کردستان محدود و مشروط شد. از سوی دیگر پس از گسترش ویروس در کشورهای تایلند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا و سنگاپور حکومت اقلیم کردستان سفر به این کشورها را ممنوع و شهروندانی را که از 01/01/2020 به هر کدام از این کشورها سفر کرده باشند قرنطینه خواهد کرد.

  • سخت‌گیری در مبادی ورودی به اقلیم کردستان عراق

از سوی دیگر اقدامات و راهکارها در فرودگاه ها در مواجهه با کسانی که وارد اقلیم می شوند جدی تر شده به طوری که هر کسی وارد اقلیم شود از هر کشوری، حتی سیاسیون و دیپلمات ها باید از فیلتر تست کرونا رد شده و پس از حصول اطمینان از سلامتشان حق ورود به خاک اقلیم را دارند. از طرفی شهروندانی که از کشورهای کرونا زده بازمیگردند باید حتما دوره قرنطینه را بگذرانند.

  • ایجاد اتاق عملیاتی

ایجاد اتاق عملیاتی از سوی وزارت آموزش عالی و همکاری با هیئت های علمی دانشگاه های علمی در جهت اطلاع رسانی و مشاوره علمی و انجام تحقیقات علمی و بکارگیری حداکثر پتانسیل نیروهای آکادمیک و متخصص برای آگاهی بخشی و جلوگیری از شیوع بیماری و اختصاص حداکثر پتانسیل زیربنای علمی در جهت خدمت به این پروسه و مقابله با شیوع کرونا در اقلیم کردستان از دیگر گام های مسئولین اقلیم در جهت کنترل کووید 19 بود.

  • لغو مراسم نوروز، نماز جماعت و برنامه‌های جمعی

پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها این بار نوبت لغو مراسمات نوروز و ممنوعیت ملاقات زندانیان و بیماران در بیمارستان‌ها، تعطیلی تمامی مکان‌های عمومی از جمله کافه ها، قلیان سراها و رستوران ها و آرایشگاه ها، ممنوعیت هر گونه تجمعی که باعث تماس شهروندان با یکدیگر شود همچون استخرهای شنا و برگزاری موسیقی های زنده و مراسمات تا زمان نامشخص بود. مکان‌هایی که از تصمیمات و اقدامات دولت در زمینه مبارزه با کرونا سرپیچی کنند با پلمپ کردن این مکان ها یا جریمه های نقدی مجازات خواهند شد. کما اینکه 600 مورد در اربیل و 42 مورد در سلیمانیه از رستوران، مغازه، داروخانه، کافه، رستوران و .... برابر قانون با جریمه های مذکور مواجه شدند.

حکومت اقلیم کردستان که در سال های اخیر بسیار بر روی جذب توریست و صنعت گردشگری حساب باز کرده بود اکنون با پیدایش و شیوع کرونا در شهر های عراق و در کشورهای همسایه در صدد به صفر رساندن ورود گردشگران به خاک اقلیم کردستان است و به این منظور از 200 شرکتی که به جذب و آوردن گردشگر از شهرهای مختلف عراق مشغول بودند خواست اقلیم کردستان را ترک کنند.

اما پس از ثبت 4 مورد ابتلا در سلیمانیه این بار اقدامات شکل جدی تری به خود گرفتند. یک بیمارستان 50 تختی در سلیمانیه برای این بیماران در 15 روز ساخته شد و برگزاری هر گونه مراسم ختم در مساجد اقلیم ممنوع اعلام شد و از طرفی فعالیت  برخی از ادارات که به صورت معمول مراجعان زیادی دارند از جمله اداره ثبت احوال، اداره پاسپورت، اداره اقامت و اداره راهنمایی رانندگی متوقف شده و اعلام شد در صورتی که عدم مراجعه شهروندان آنها را مشمول پرداخت جریمه کند، این جرایم بخشوده خواهد شد.

ممنوعیت نماز جماعت و تجمع در مساجد هم از دیگر اقدامات حکومت اقلیم کردستان بود که با مخالفت و اعتراض برخی مذهبیون همراه بود. اما حومت اقلیم کردستان در جواب آنها اعلام کرد که در جهت حفاظت از جان و سلامت شهروندان مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است و با عده ای که به صورت خودسر اقدام به برپایی نماز در جلو درب مسجد کرده بودند برخورد کرده و مسببین آن را دستگیر کردند. در پی این تصمیم برای اولین بار خطبه نماز جمعه در اقلیم کردستان به صورت آنلاین برگزار شد. پیرو این تصمیم تمامی مراسمات دینی و مذهبی در تمام مکان های مذهبی از مساجد، کلیساها و عبادتگاه ها ممنوع اعلام شد.

پس از مشاهده مواردی از ابتلا در شهر سلیمانیه تمام راه های فرعی منتهی به اربیل بسته شد و عبور و مرور تنها از مسیرهای تعیین شده امکان پذیر شد که در آن ها امکانات و نیروی لازم جهت تست کرونای تمای افرادی که تردد می کردند مهیا بود. در تمامی ورودی ها و خروجی های شهر ها تیم های پزشکی جهت تست شهروندان در حال تردد مستقر شدند.

تیم های وزارت بهداشت حکومت اقلیم کردستان در شهر های مختلف اقدام به ضد عفونی کردن خیابان ها و معابر کردند و فروشگاه ها و مغازه ها و پمپ بنزین ها را وادار به ضدعفونی کردن مکان های خود و پیروی کردن از تمام راهکارهای توصیه شده توسط وزارت بهداشت می کردند.

اگرچه مرتبا از مردم درخواست می شد که جز برای موارد ضروری و با رعایت نکات بهداشتی از منزل خارج نشوند، تمامی ادارات دولتی بغیر از مراکز درمانی و نیروهای امنیتی و پلیسی را تعطیل کرده و رفت و آمد و تردد در بین شهر های اقلیم کردستان و تردد با وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس در داخل شهر ها ممنوع شد.

  • اعمال جدی قرنطینه سراسری

در نهایت حکومت اقلیم کردستان به مدت 2 روز ممنوعیت تردد را در تمام شهرهای اقلیم کردستان اعمال کرد. پس از این 2 روز،  ممنوعیت تردد یا قرنطینه اجباری 3 روز دیگر و پس از آن به مدت 5 روز تمدید شد این روند تا به امروز ادامه داشته است. از آنجایی که سالروز حمله شیمیایی به حلبچه و عید نوروز هم مصادف با روزهای ممنوعیت عبور و مرور بود، هیچکدام از این مراسمات برگزار نشدند و به این صورت موفق شدند تردد شهروندان و تماس آنها با یکدیگر تا تقریبا به صفر برسانند.

  • حمایت کالایی و مالی از شهروندان

یکی دیگر از اقدامات قابل توجه حکومت اقلیم کردستان عراق از آغاز قرنطینه عمومی و اجباری، ایجاد یک سیستم توزیع کمک‌های دولتی و مردمی در تمامی شهرها و روستاها بوده است. در تمام طول دوران قرنطینه به مردم اطمینان داده می شد مواد غذایی و مواد مورد نیاز به میزان کافی موجود خواهد بود و نیازی به نگرانی در این زمینه نیست. در شهر سلیمانیه 10 فروشگاه و مارکت به خرید از راه دور اختصاص داده شده اند با تماس تلفنی اقلام مورد نیاز را به درب منازل می برند. از سوی دیگر سازمان خیریه بارزانی با اعلام شماره تلفن های خود از خانواده های بی بضاعت خواسته با آنها تماس بگیرند تا در دوران قرنطینه امکانات مورد نیازشان را فراهم کنند.

  • جامعه مدنی حامی

یکی از نکات قابل توجه روند مقابله با شیوع ویروس کرونا، افزایش کمک‌های مردمی و افراد خیّر به افراد و خانواده‌های ضعیف‌تر بوده است، تقریباً می‌توان گفت، این مساله تبدیل به یک جو عمومی و سراسری شده است و در محله‌های مختلف شهرها و روستاها شاهد راه افتادن کارزارهای کمک مردمی هستیم. امری که باعث شده است تا حد قابل توجهی نارسایی‌ها و کمبودهای خدمات دولت اقلیم کردستان جبران شود.

  • تامین و بروز رسانی امکانات بهداشتی

هرچند عراق بطور کلی و اقلیم کردستان بطور خاص، از توانایی عمومی پزشکی و بهداشتی قابل توجهی برخوردار نیستند و به همین دلیل شاهد آن هستیم که بسیاری از شهروندانش در زمانهای عادی برای امور پزشکی راهی کشورهای دیگر (ایران و ترکیه و گاه اروپا و آمریکا) می‌شوند، اما در هنگام شیوع کرونا، شاهد افزایش اقدامات و تبادلات قابل توجه بین المللی برای تامین وسایل ضروری و عمومی اولیه مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده و کیت‌های آزمایشگاهی بودیم، به نحوی که در زمانی که این وسایل در دیگر کشورها نایاب شده بودند در داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی اقلیم کردستان کاملا در دسترس بودند. به نظر می‌رسد این موضوع در کنار حساسیت بالای مقامات اقلیم کردستان، متاثر از روابط پروتکلی با سازمان بهداشت جهانی و کشورهای پیش رو در امور پزشکی مانند کره جنوبی است.

  • جدیت در اعمال راهکارهای اتخاذ شده

در تمام این روزهایی که حکومت اقدامات عملی خود برای پیشگیری از شیوع کرونا را آغاز کرده بود، فرماندار و هیئت هایی از وزارت بهداشت و درمان به صورت مستقیم و میدانی بر داروخانه ها و مراکز توزیع دارو و اقلام بهداشتی درمانی جهت جلوگیری از سواستفاده و گران شدن این اقلام نظارت کرده و با افراد خاطی، با بستن مراکزشان یا جریمه‌های نقدی برخورد می‌کردند.

دولت اقلیم کردستان برای اعمال قرنطینه، از ظرفیت نیروهای پلیس، امنیتی و پیشمرگه استفاده کرده است و این نیروها مقررات منع آمد و شد و یا محدودیتهای اعلام شده را در مناطق مختلف اجرا کرده و تحت نظارت قرار داده اند.

در پی بستن مرزهای اقلیم با ایران برخی که در اقلیم به آنها قاچاقچیان کرونا می گویند با دریافت مبالغی، آن دسته از شهروندان را که قصد دور زدن تست و قرنطینه را داشتند، از مرزهای غیرقانونی وارد اقلیم می‌کردند. که حکومت هم از تمام توان خود برای شناسایی آنها استفاده کرده و اعلام کرد این دسته از شهروندان و قاچاقچیان را مجرم دانسته و برابر قانون با آنها برخورد خواهند کرد. از سوی دیگر در جهت مقابله با این مساله نیز نظارت هوایی بر مرزهای خود را افزایش دادند. تمامی کسانی که از کشورهای آلوده بازگشته اند ناگذیر به گذراندن دوران قرنطینه بوده اند. در این راستا مدیر آسایش (پلیس) مرز ابراهیم خلیل که از سفر آلمان بازگشته بود و زودتر از موعد مقرر محل قرنطینه خود را ترک کرده بود از کار کنار گذاشته شد.

  • اعمال بی‌چون و چرای قانون برای همگان حتی مسئولان

همچنین ممنوعیت تردد اعمال شده در اقلیم تمام شهروندان را شامل می شد و هر کسی تحت هر شرایطی از آن سرپیچی کرده باشد با او برخورد شده است. این برخورد در برخی موارد جریمه نقدی و گاهی ضبط گواهینامه یا اتومبیل را شامل شده است. در یکی از موارد، مدیر امنیتی مرز ابراهیم خلیل که از مقامات با نفوذ در اقلیم کردستان محسوب می‌شود وقتی که وارد اربیل شد و از قرنطینه شدن سرباز زده بود، نه تنها از مقام خود بلافاصله توسط حکومت اقلیم کردستان عزل گردید، بلکه بلافاصله تحت قرنطینه قرار گرفت.

چشم انداز پیش رو

کرونا همچنان موضوع روز و حساس در اقلیم کردستان عراق به مانند دیگر مناطق جهان است، در این بین تلاش‌های مقامات دولت اقلیم برای مقابله با آن ادامه دارد، آنها امیدوارند با اقدامات 20گانه فوق و دیگر کارهای لازم از یکسو مانع شیوع بیشتر این ویروس و از سوی دیگر باعث پایان آن شوند، امری که دشوار و سخت است و باید منتظر ماند و دید مجموعه این اقدامات نهایتاً چه نتیجه‌ای بدنبال خواهد داشت، اما با همه این اوصاف باید گفت، مقامات اقلیم به رغم داشتن تجربه کم دولت‌داری، در خصوص مقابله با بیماری کرونا خیلی جدی و نسبتاً موفق تاکنون فعالیت کرده‌اند.

 

گزارش از زریان کریمی – خبرنگار فراتاب در اربیل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار