کد خبر: 11339
تاریخ انتشار: 2 فروردین 1399 - 19:07
تنها کلمه مشترک پیام نوروزی رهبران جهان کدام کلمه بود؟

 فراتاب گروه بین الملل: امسال نوروز نیز به رسم سالهای اخیر، رهبران و سیاستمداران منطقه نوروز از آسیای میانه تا خاورمیانه و برخی رهبران کشورهای فرامنطقه‌ای پیام‌های نوروزی خود را خطاب به مردم و رسانه‌ها و دیگر رهبران جهان قرائت کردند. نکته قابل توجه اما در 12 پیام مختلف درباره نوروز و سال جدید، تنها و تنها بودن یک کلمه و دغدغه مشترک بود و آن هم چیزی نبود جز «کرونا»! در حقیقت کرونا به فصل مشترک و دغدغه پیامهای نوروزی امسال خود را تحمیل کرده است!

پیام های نوروزی امسال رهبران جهان در سایه بحران شیوع کرونا در جهان رنگ و بویی دیگر داشت. حال و هوای بهار امسال در کشورهایی که جشن نوروز را برگزار می کنند به دور از مراسم های مرسوم و دید و بازدید ها و همراه با قرنطینه و بسته شدن مرزها در بعضی از این کشورها، به شکلی متفاوت برگزار شد. در این بین رهبران این کشورها ضمن تبریک سال نو کوشیدند مردم را به ماندن در خانه و عدم تجمع، برای گذار از این شرایط بحرانی اپیدمی ترغیب کردند.

 

جهش تولید در ادامه ی رونق تولید

آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای پیام نوروزی اشان سال۹۸ را برای ملت ایران، یک سال پرتلاطم دانستند و در ادامه فرمودند: سال ۹۸ سالی بود که که با سیل آغاز شد و با کرونا تمام شد در طول سال حوادث گوناگونی از قبیل سیل و زلزله، تحریم ها و اوج آن جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی بود. ایشان ادامه دادند: در کنار تمام سختی ها سربلندی هایی هم در این سال وجود داشت که بعضی از آنها بی سابقه بود و ایران به معنی واقعی کلمه خوش درخشید. ایشان در پایان صحبت هایشان سال ۹۹را سال جهش تولید نامگذاری کردند و افزودند: «این شد شعار امسال؛ کسانی که دست اندر کار هستند، جوری عمل کنند که تولید، ان شا الله جهشی پیداکند و در زندگی مردم، تغییری محسوس حاصل شود؛ البته این موضوع نیاز به برنامه ریزی دارد و همه باید در این برنامه ریزی شرکت کنند.» همچنین آیت الله خامنه‌ای فداکاری‌های چشمگیر و تحسین‌برانگیز مردم در قضیه کرونا را نمونه دیگری از درخشش ملت در سال ۹۸ خواندند و گفتند: زحمات مجموعه‌های درمانی یعنی پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران و کارکنان مراکز درمانی و در کنار آنها خدمات مجموعه‌های داوطلب مردمی مانند دانشجویان، طلاب و بسیجیان، همگی مایه عزت و آبرو است.

سال اشتغال و تحرک اقتصادی

رئیس‌جمهور در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، با بیان اینکه «وحدت، اتحاد و اخلاق است که می‌تواند آینده خوبی را برای ما بسازد»، تاکید کرد: سال ۹۹ سالِ افتتاح طرح‌های بزرگ، سال رونق با کمک همه مردم در بخش اقتصاد و سال تحول در زندگی مردم و روابط اقتصادی ما با جهان و تعاملات ما با همسایگان ما خواهد بود. حسن روحانی با ارائه فهرستی از حادثه‌ها و حماسه‌های سال گذشته و مشکلاتی که مردم با آن مواجه بودند، اظهارداشت: سال ۹۹ گرچه آغازش همچنان سلامت، مساله اول ما است اما با دو بال از این مشکل عبور خواهیم کرد بال اول بالِ کادر درمانی و پزشکی ماست که باید همه تلاش خود را بکار گیرند و بال دوم بخش خصوصی ما است که در کنار دولت و سایر نهادها باید به صحنه بیایند تا سال ۹۹ را سالِ سلامت و اشتغال و سال تحرک در مسائل اقتصادی و فرهنگی بسازیم.

گرامیداشت نوروز با غرس یک نهال

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در پیام نوروزی اش از مردم تقاضا کرد تا نوروز را دور از تجمعات تجلیل کنند. او از مردم خواست که نوروز را می توان با غرس یک نهال و پاک کاری یک منطقه جشن گرفت.

اشرف غنی در بخشی از پیام نوروزی اش گفته است: «امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا توقع می‌رود مراسم را طوری برگزار نمایند که تجمعات و گردهمایی های مردمی را در پی نداشته باشد.» وی صلح، ثبات و امنیت را در گرو عزم و مسئولیت پذیری یکایک افراد دانست و گفت کشورش  با اعتدال از تمامی موانع عبور خواهد کرد. در همین زمینه رولا غنی همسر اشرف غنی نیز با تبریک نوروز ابراز امیدواری کرد که افغانستان از بحران کرونا عبور کرده و  شاهد صلح و امنیت باشد.

سال نود و نه، سال تهدید ها و فرصت ها

دکتر عبدالله عبدالله با نشر پیامی، جشن باستانی نوروز و سال نو ١٣٩٩ هجری خورشیدی را به مردم افغانستان و ملت‌های حوزۀ تمدنی نوروز تبریک و تهنیت گفته است. دکتر عبدالله در پیام خود، سال نو خورشیدی را سال تهدیدها و فرصت‌ها دانسته و گفته است: «ویروس کرونا همۀ جهان به ویژه کشور ما را تهدید می‌کند. مقابله با این ویروس، نیازمند تدبیر در سطح فردی و اجتماعی است. دولت با استفاده از امکانات دست داشته تلاش می‌ورزد که وضعیت به اضطرار نکشد و زندگی فلج نشود. همین‌طور همۀ شهروندان در برابر خود، خانواده و محیط‌شان مسوول هستند. مطمئن هستیم که با همبستگی و ارادۀ جمعی می‌توانیم از پس این ویروس عالم‌گیر موفق به‌ درآییم.»

عراق و اقلیم کردستان، دوشادوش هم در مقابل کرونا

برهم صالح رییس جمهور عراق در پیامی که در اینستاگرام خود منتشر کرده با تبریک جشن نوروز،نوروز را مظهر آزادی و سمبل پایان ظلم دانست.آقای صالح با اشاره به خطر گسترش ویروس کرونا از مردم خواست که امسال از هرگونه تجمع و برگزاری مراسم نوروز خودداری کرده و مسائل بهداشتی را جدی بگیرند. رییس‌جمهور عراق در ادامه نوشت که در سراسر عراق و کردستان درکنار هم هستیم  و تمام مشکلات ازجمله کرونا را پشت سر خواهیم گذاشت و آینده پیش رو روشن خواهد بود. تبریک نوروز  به مبارزین خط مقدم با  کرونا.

تبریک نوروز به مبارزین خط مقدم با کرونا

نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق در ششمین روز  قرنطینه کامل برخی از استان‌ها در پیامی با تبریک ویژه به تیم های پزشکی و درمانی،نیروهای امنیتی و پلیس،پیشمرگه و کارمندان فرودگاهها و دروازه‌های مرزی،از تلاش‌های این افراد در صف اول مبارزه با کرونا قدردانی کرد.

علی اف: کرونا موضوغ شمار یک در دستور کار

الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان ضمن تبریک عید نوروز ،اقدام به ارزیابی شیوع کرونا نمود و گفت که آنها اقدامات موثری در برابر شیوع ویروس انجام داده‌اند و همچون تمام جهان آن را به عنوان موضوع شماره یک در دستور کار قرار داده‌اند.

رییس جمهور آذربایجان همچنین گفت که حتی کشورهای توسعه یافته نیز نمی توانند از شیوع این بیماری همه‌گیر جلوگیری کنند.هنوز هیچ دارو واکسنی علیه آن وجود ندارد و هیچکس نمی‌داند چه زمانی قادر به تهیه واکستچن خواهیم بود.بنابراین برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید اقدامات عملی موثری انجام دهیم.

آقای علی‌اف در پایان از همه آذربایجانی های جهان خواست تا همبستگی و مسئولیت پذیری بیشتری در این خصوص داشته باشند.

نوروز، میراث مشترک فرهنگی و تاریخی کهن

امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان،طی پیامی فرارسیدن جشن نوروز را به کشورهای حوزه فرهنگی این حوزه از جمله ایران، ترکیه و افغانستان تبریک گفت. وی در نامه‌ای به حسن روحانی ضمن تبریک نوروز به وی و مردم ایران نوشت عید نوروز به‌عنوان میراث مشترک فرهنگی و تاریخی کهن ساکنان این حوزه، روابط دوستی، احترام، اعتماد و همبستگی بین آنها را تحکیم بخشیده و در راستای به‌هم نزدیک شدن مردمان هم‌تبار ما خدمت میکند. وی در ادامه نوشت که در آینده بطور مشترک برای گسترش پیوسته مناسبات دوستی و همکاری بین دو کشور، تلاش خواهند کرد و ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای رییس جمهور،گفت که پیشرفت و شکوفایی بیش از پیش ایران را آرزومند است.

تبریک به خانواده ی قربانیان هواپیمای اوکراینی

جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، در توییتی نوروز و سال نو را به خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراین و همه کسانی که آن را جشن می گیرند، تبریک گفت. او در این توییت همچنین به کسانی که نگران ویروس کرونا هستند گفت که با هم از این مشکل گذر خواهیم کرد. ترودو همچنین در این پیام به مساله کرونا و لزوم ماندن افراد در خانه هایشان برای مبارزه با این بحران جهانی اشاره کرد و در پایان به زبان فارسی (و کُردی) گفت: نوروز پیروز

پمپئو: کمک های بشردوستانه پابرجاست

«مایک پمپئو» به بهانه پیام نوروزی، بار دیگر مدعی شد که پیشنهاد واشنگتن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و پزشکی برای مردم ایران همچنان به قوت خود باقی است. پمپئو با بیان این‌که به همراه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای تمامی افرادی که نوروز را جشن می‌گیرند، سالی شاد و سلامت آرزو می‌کند، مدعی شد: «از شنیدن این خبر که شمار زیادی در ایران قربانی ویروس کرونا شده‌اند، متاسفیم. به مردم ایران و تمامی جهان این امیدواری را می‌دهیم که آنها هم می‌توانند مانع شیوع این ویروس شوند. برای کمک به گذر از این دوران دشوار، پیشنهاد ما برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و پزشکی برای مردم ایران همچنان پابرجا است».

نوروزی در بحبوحه ی غم و اضطراب

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت نوروز پیامی صادر کرده و آن را به کشورهایی که این روز را جشن می‌گیرند تبریک گفته است. گوترش در این پیام نوشته است: «هر ساله نوروز را به عنوان روزی که نویدبخش شروع تازگی‌ها است و با فرارسیدن آن با امید و ذوق قدم به سال جدید می‌گذاریم جشن می‌گیریم. ما تازه شدن طبیعت و اولین روز بهار را جشن می‌گیریم.»

دبیر کل سازمان ملل متحد در این پیام به شیوع بیماری «کووید-19» که بر اثر ورود ویروس کرونای جدید به بدن ایجاد می‌شود هم اشاره کرده و نوشته است: «امسال، نوروز برای بسیاری در بحبوحه غم و اضطراب آغاز می‌شود. ویروس کرونای جدید، کووید-19، بر سراسر دنیا از جمله نقاطی که این جشن باستانی را گرامی می‌دارند سایه انداخته است.»

آقای گوترش به بازماندگان کسانی که بر اثر بیماری کووید-19 جانشان را از دست داده‌اند تسلیت گفته و برای کسانی که مبتلا به عفونت کرونا تشخیص داده شده‌اند بهترین‌ها را آرزو کرده است.

سخت‌تر شدن نوروز برای ایرانیان

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یکی دیگر از رهبرانی بود که به بهانه نوروز و در راستای سیاست های اعمال فشار بیشترش به نظام جمهوری اسلامی، سخنانی ایراد کرد. او یکبار دیگر اتهامات خود به مقامات جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد و مدعی شد سیاست های ایران در منطقه باعث افزایش مشکلات مردم ایران شده است به نحوی که مشکلات آنها در نوروز امسال بیشتر شده است. این در حالی است که او هیچ اشاره ای در خصوص تحریم های یکجانبه آمریکا بر سخت تر شدن معیشت ایرانیان نکرد. ترامپ نیز در این سخنان مجددآ از آمادگی آمریکا برای کمک به ایران در جهت مقابله با کرونا خبر داد.

بدین ترتیب به نظر می رسد در میان این 12 پیام مختلف 12 رهبر و سیاستمدار کشورهای مختلف تنها کلمه و دغدغه مشترک آنان، لزوم مقابله با کرونا قلمداد کرد.

 

گزارش از فاطمه جعفربیگ و سکینه گله‌بان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار