کد خبر: 11317
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1398 - 20:51

 فراتاب – گروه بین الملل: در حالی ‌که دولت چین در 7 ژانویه 2020 از شیوع ویروس کرونا در استان ووهان پرده برداشت، گزارشات حاکی از آن است که پزشکان ووهان از اواخر دسامبر 2019، ترس خود را در خصوص ورود ویروس جدید اعلام داشته بودند اما پرده‌پوشی دولت چین مانع از اعلام حقایق شد!

فوت پزشکی که نخستین بار از خطر ویروس کرونا گفت و پرده از پنهان‌کاری دولت چین برداشت؛ خشم جهانیان را به دنبال آورد. این پزشک که جان خود را به دلیل بیماری از این ویروس از دست داد؛ مصادقی بارز از نقص حقوق بشر توسط مقامات چین بود.

 لی ون لینگ پزشک 34 ساله چینی، در دسامبر سال 2019، نگرانی خود را در خصوص ویروس جدید در پیامی به سایر پزشکان به اشتراک گذاشت. اما تنها چند روز پس از اعلام حقیقت از سوی لی، دولت چین این مطالب را شایعه‌‌ای بیش قلمداد نکرد و از وی خواست تا از انتشار اخبار کذب و دروغین در شبکه‌‌های اجتماعی خودداری کند. همچنین دولت چین وی را تهدید نمود که در صورت تکرار به جرم تشویش اذهان عمومی وی را بازداشت خواهد کرد!

با مشخص شدن حقایق در خصوص ویروس کرونا و خطراتی که این ویروس به دنبال دارد؛ همچنان دولت چین سعی در مخفی کردن اخبار و سانسور حقایق دارد و مقامات چینی برای کنترل اخبار و در خفا نگه‌‌داشتن حقایق در این باره به سانسورهای گسترده‌‌ای می‌پردازند.

دولت چین حتی پا را از این فراتر گذاشته و به لابی و گفت‌وگو با سازمان بهداشت جهانی برای عدم اعلام وضعیت اضطراری اقدام نمود و سعی در کم خطر نشان دادن این ویروس داشت. اقداماتی از این قبیل از سوی دولت چین نقض فاحش حق سلامتی است که از حقوق اساسی بشر قلمداد می‌شود.

به گزارش عفو بین‌الملل مقامات چینی اطلاعاتی را درباره ویروس کرونا یا همان کووید 19 نگه می‌دارند که می‌تواند به جامعه پزشکی در مقابله با این ویروس کمک کند. این واقعیت که برخی از این اطلاعات در دسترس همگان نیست؛ خطر آسیب‌پذیری در مقابل کووید 19 را افزایش می‌دهد و اقداماتی برای مقابله با این ویروس را با کندی روبه‌رو می‌سازد.

همچنین فعالان مدنی مورد آزار و اذیت دولت چین قرار می گیرند. پکن سابقه طولانی در سرکوب فعالانی دارد که فعالیت آنان خوشایند دولت نیست؛ بنابراین جای تعجب ندارد که به گفته یکی از پژوهشگران دیدبان حقوق بشر دولت چین در حال حاضر «به همان اندازه که برای ساکت کردن انتقادات تلاش می‌کند؛ برای متوقف کردن شیوع ویروس نیز در تلاش است.»

دولت چین، افرادی را که اقدام به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند مورد تعقیب و پیگیری قرار می‌دهد. از جمله «فنگ بین» و «چن کیوشی» دو شهروندی که پس از اطلاع ‌رسانی در مورد ویروس کووید 19 در رسانه‌‌های اجتماعی مورد پیگرد قرار گرفتند و پس از چند روز ناپدید شدند. افرادی که سعی بر آن داشتند که حقایق را فاش کنند حال ناپدید شده و به ناپدیدشدگان اجباری که فعالیت‌های‌شان خوشایند دولت‌های متبوع نبوده و خبری از آینده آنان نیست؛ مبدل شده‌اند.

مقامات چین با به کار گرفتن ابزارهای سانسور و پنهان نمودن حقایق در خصوص ویروس کرونا سعی بر توجیه سیاست‌های اتخاذی خود دارند؛ درحالی‌که اقداماتی از این قبیل جز نشان از نقض حقوق بشر گسترده از سوی دولت پکن نتیجه دیگری در پی ندارد.

 

نویسنده: شیرین حداد زند

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار