کد خبر: 11285
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1398 - 06:36
گزارش فراتاب از سه‌شنبه بزرگ انتخابات آمریکا

فراتاب – گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست جمهوری ایلات متحده آمریکا که قرار است درتاریخ 3 نوامبر 2020 مصادف با 13 آبان 1399 برگزار شود یک رویداد مهم به نام سه شنبه بزرگ دارد که امروز سوم مارس (13 اسفند) برگزار می‌گردد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که برخلاف دیگر ایالت ها که یک به یک انتخاب درون حزبی خود را انجام می دهند این بار به یک باره انتخابات در 14 ایالت (کالیفرنیا، مین، یوتا، کلورادو، تگزاس، اوکلاهوما، آرکانزاس، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی، ویرجینیا، مینه سوتا، ماساچوست و ساکنان خودگردان ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام) به صورت همزمان برگزار می‌شود.

از آنجایی که حزب حاکم از رئیس جمهور مستقر به عنوان نامزد نهایی حمایت می‌کند به همین دلیل نامزدی ترامپ تقریباَ قطعی است و اکنون بیشتر توجه ها به حزب دموکرات است. لذا این ایالت‌ها که یک سوم نمایندگان حزب دموکرات را مشخص می‌کنند روز سرنوشت سازی برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود و تا حدود زیادی از نامزد نهایی این حزب رونمایی می‌کند.

پیش از این رویداد بزرگ رأی گیری در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی انجام شده است. با توجه به انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی که شنبه شب برگزار شد جو بایدن نخستین پیروزی خود را در انتخابات مقدماتی درون حزب دموکرات برای تعیین نامزد نهایی حزب کسب کرد و موقعیت وی در این رقابت ها بهبود یافت. برنی سندرز نیز پیش از این در انتخاب‌های مقدماتی در ایالت‌های نوادا و نیوهمپشایر به پیروزی رسید و در انتخابات ایالت آیووا دوم شده بود.

پیت بوتجج شهردار سابق شهر «سات بند» در ایالت ایندیانا نیز دیگر نامزد دموکرات بود که از رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها کناره گیری کرد تا ترامپ در اولین واکنش خود به این موضوع آنرا به نفع جو بایدن و بیرون کردن سندرز از بازی بداند. الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست در سنای ایالات متحده آمریکا و کامالا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا  نیز از حزب دموکرات به رقابت می‌پردازند.

چهره ویژه دیگری که وارد کارزار انتخاباتی 2020 و به ویژه سه شنبه بزرگ می‌شود بلومبرگ میلیاردر یهودی و مالک غول رسانه‌ای بلومبرگ است که همچون رقیب جمهوری خواه خود تاجر است و باید دید چه کسی از دل اتخابات حزب دموکرات بیرون می‌آید و رقیب ترامپ جمهوری خواه می‌شود.

 

گزارش از آرزو زارع عسکری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار