کد خبر: 10812
تاریخ انتشار: 22 مهر 1398 - 23:10
دفاع حسین‌زاده از مردم کُرد سوریه در برابر حمله ارتش ترکیه:

فراتاب - گروه سیاسی: عبدالکریم حسین زاده در نشست علنی روز دوشنبه ی مجلس شورای اسلامی طی نطق میان دستور گفت: پشت تریبون قرار نگرفتم که ضجه کنم و ترحمی را برانگیزم و قرار هم نیست که مظلوم نمایی کنم.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی گفت: این روزها هر لحظه که به اخباری در شبکه های مختلف تلویزیونی و مجازی می نگرید، با حجم وسیع اخبار کشته شدن و آواره شدن انسان ها روبرو می شوید.

حسین زاده تصریح کرد: امروز بنا ندارم با زبان احساسات سخن بگویم بلکه به دنبال آن هستم که با زبانی از عقلانیت، قانون ورزی و انسانیت به تحلیل وضعیت امروز سوریه و ترکیه بپردازم.

وی متذکر شد: البته روز گذشته در پستوها و صندلی های مجلس، زمانی که برای محکوم کردن اقدام ترکیه به دنبال جمع کردن امضاء بودیم، عده ای از نمایندگان فضای مجلس را دو قطبی ترکی و کردی کردند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هر گوشه ای از جهان هستی اگر انسانی کشته و نابود شود، به زعم انسان بودن تقبیح است و کشته شدن انسان، کرد، لر، فارس، عرب و عجم نمی شناسد و در کشته شدن هر انسانی شمعی از امیدواری و حیات انسان خاموش می شود.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اردوغان می خواهد با رفع خطر کردها در منطقه حائل امنیتی ارتش آزاد را مستقر کند و یگان هایی را در طرابلس، بابل و اعزاز در منطقه امنیتی به وجود آورد.

حسین زاده افزود: ارتشی که امروز اردوغان به وجود آورده است ناشی از فرماندهی دو نفر است که از سال ۲۰۱۲ لشگر کشی آنان به وسیله اردوغان به وجود آمده است و تا سال ۲۰۱۵ تبدیل به ۱۵ تیم و لشگر شده اند و اولین فرمان اردوغان به آنان مقابله با سپاهیان ایرانی، کردها، روسها و سوری ها در داخل خاک عراق بوده است.

وی تأکید کرد: این مسئله نشان می دهد که پول هایی که اردوغان از عربستان گرفته است برای از بین بردن وفاق ملی و از بین بردن اتحاد سرزمینی درون کشور سوریه بوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در شبکه های مجازی شاهد بودیم که این لشگر بریده شدن سر انسان ها را به نمایش گذاشته اند که این افراد همان هایی هستند که تعداد کثیری از فرزندان این سرزمین را که به عنوان مدافعان حرم بودند، در سوریه شهید کردند و امروز هم کودکان و زنان در سوریه را سر می برند و جانشان را به یغما می برند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس بند ۴ ماده ۲ منشور ملل، تجاوز به تمامیت ارضی هر کشوری، تقبیح شده است و براساس ماده ۵۱ منشور ملل، هر کشوری در مقابل حمله مسلحانه حق دفاع از خود را دارد و از سوی دیگر هیچ گاه مردم کرد سوریه به کشور ترکیه تجاوز نداشته اند.

حسین زاده افزود: اهداف اردوغان از این کار این است که وی در داخل کشورش در بدترین وضعیت از لحاظ رأی قرار دارد و با توجه به آنکه انتخابات محلی را هم واگذار کرده است، به دنبال بهبود شرایط رأی جناح خود در ترکیه و دو قطبی سازی ترکی و کردی است.

وی یادآور شد: دیدیم افرادی همچون بوش و ترامپ هم زمانی که دچار ضعف داخلی شدند، برای پوشش ضعف داخلی خود به کشور دیگری حمله کردند و اردوغان هم برای پوشش ضعف خود این اقدام را می کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به لطف اردوغان، امروز شاهد زایش شدید داعش در سوریه هستیم و هدف اردوغان از کشورگشایی آن است که بخشی از جمعیت سوریه را که غیر کرد هستند، در مناطق شمالی مستقر کند و سپر انسانی برای خود درست کند و اگر ممکن شد آن بخش از سوریه را به کشور خود ملحق کند و اگر هم نشد با کشتن آنها برای خود سپر انسانی درست کند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه سالهای متمادی به کردهای سوریه، شناسنامه نمی دادند و آنها را کردهای کوهی و وحشی می شناختند و کمترین حقوق انسانی و شهروندی درباره آنها رعایت نمی شد.

حسین زاده افزود: متأسفانه برخی از ما نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه حقوق عمومی توجه کافی نداریم، ایشان فرمودند که ما باید نسبت به همه مردم به صورت یکسان نگاه کنیم و بر این اساس نباید اجازه دهیم که در کشور ناامنی باشد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اجرای دستورات مقام معظم رهبری اضافه کرد: امنیت و آزادی باید برای همه باشد و حفظ حقوق عمومی هم مخصوص همه افراد است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۰ سال از انقلاب گذشته است پس هر وقت که ما حرف می زنیم؛ ما را ضد انقلاب نخوانید. هر وقت که درد و دل می کنیم ما را منافق نخوانید  و یکی از گله های ما این است که چرا در این سرزمین کردها نتوانستند وزیر و استاندار شوند و حتی آنان نتوانستند مسئول حراست اداره آموزش و پرورش کوچکترین شهرستان شوند. ما جزئی از شما هستیم و چرا اینقدر غریبگی و دیگر خواهی از ما می کنید. اگر مقام معظم رهبری فرمایشاتی داشتند با شهروند عادی نیست بلکه با فرماندهان سپاه، نمایندگان ولی فقیه در استان ها و مدیران کل اطلاعات است و همه باید به فرمایشات ایشان عمل کنند.

حسین زاده گفت: کاش در استان های چند فرهنگی تمام اعضای شورای تأمین از افراد غیر بومی باشند تا به همه شهروندان به یک چشم نگاه کنند. سوال بنده این است که چرا امروز برخی نسبت به لشگر کشی های اردوغان ساکت شده اند.

وی  افزود: بیش از این به خودی و غیر خودی دامن نزنید. همدیگر را غریبه نپندارید و هر وقت که یک کرد خواست بگوید ایرانی است قطعا به اندازه همه شما جانش را برای وطن اهدا می کند و در مقابلش نایستید.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چطور در جایی که نیاز به مرزداری و هزینه است، کردها را میخواهیم اما در جایی که نیاز به مدیریت در ارکان حاکمیت است، او را ضد انقلاب و غیر خودی می نامیم و مردم از ما وحدت شنیده اند و باید در عمل هم وحدت را ببینند.

 

نظرات
آخرین اخبار