همه تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه بدلیل حمله به کُردهای سوریه | فراتاب
کد خبر: 10761
تاریخ انتشار: 19 مهر 1398 - 16:05
دکتر ستار عزیزی
نگاهی به طرح تحریم ترکیه توسط کنگره ایالات متحده آمریکا متعاقب حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه

فراتاب – گروه بین الملل: پس از آنکه ترامپ به نحو ضمنی مجوز استفاده از زور علیه کردها در شمال سوریه را به اردوغان داد، موجی از انتقادات داخلی و خارجی علیه او به راه افتاد و واکنش هایی در این ارتباط صورت گرفت. تردیدی نیست که اقدام ترکیه ناقض مقررات منشور ملل متحد و تجاوز به کشور همسایه است. این اقدام، نقض آشکار قاعده آمره منع توسل به زور علیه سرزمین خارجی دانست و تمامی دولتها موظف به واکنش بایسته و لازم مطابق ماده 41 طرح مسئولیت بین المللی دولتها در برابر این نقض آشکار مقررات بین الملللی هستند.

در این نوشتار، پیش نویس طرح تحریم آماده شده برای تصویب در کنگره را بررسی می کنم که توسط دو سناتور جمهوریخواه (لیندسی گراهام) و دموکرات (کرس ون هولن) ارائه شده است.
پیشنویس طرح تحریمها روز چهارشنبه 9 اکتبر و همزمان با آغاز حمله نظامی ترکیه منتشر گردید. این پیش نویس حاوی 8 قسمت است و به محض آنکه این طرح مراحل قانونی تصویب را طی کند به اجرا درخواهد آمد و تنها زمانی متوقف خواهد شد که قوه مجریه آمریکا طی گزارشی رسمی به کنگره (هر 90 روز یکبار) تایید کند که حمله یکجانبه ترکیه به شرق فرات و مرزهای غربی عراق متوقف شده و نیروهای ترکیه و همچنین متحدان آن کشور (شورشیان مخالف سوری) از مناطق اشغالی سوریه که پس از 9 اکتبر (برابر با 17 مهماه 1398) اشغال کرده اند، خارج شده باشند. سناتور گراهام قبل از آغاز حمله نظامی، ترکیه را تهدید کرده بود که اگر وارد مناطق کردنشین شود با تحریمهای سنگین و خردکننده ای روبرو خواهد شد. متن پش نویس حکایت از این امر دارد که اگر این متن با محتوای فعلی به تصویب رسد و اجرا گردد، لطمه‌ای سنگین به اقتصاد و تواناییهای ارتش ترکیه وارد خواهد کرد.
بخش اول تحریمها به انسداد داراییهای مقامات عالی رتبه ترکیه مربوط می شود که عبارتند از:
1- رییس جمهور و معاون او
2- وزرای دفاع، امور خارجه و دارایی
3- وزرای تجارت و انرژی و منابع طبیعی ترکیه
بخش دوم تحریمها به ارتباط نظامی آمریکا با ترکیه مربوط می شود. نکته قابل توجه در خصوص این تحریمها به ویژگی ثانویه آن مربوط می شود. یعنی دولت آمریکا موظف می شود هر نهاد خارجی که مواد و تکنولوژی نظامی به ترکیه بفروشد و یا در این حوزه ها با ترکیه وارد ارتباط شود را تحریم خواهد کرد. لازم به ذکر است که دامنه این تحریمها شامل قوای هوایی، زمینی و دریایی ترکیه خواهد بود.
بخش سوم تحریمها به حوزه انرژی ترکیه مربوط میشود. در این ارتباط نیز تحریم ثانویه علیه اشخاص خارجی اعمال خواهد شد مشروط بر آنکه آن کمک و ارتباط به استفاده انرژی و گاز برای نیروهای نظامی ترکیه مربوط باشد.
در بخشهای چهارم و پنج این پیش نویس، ارتباطات نظامی ایالات متحده آمریکا با ترکیه محدود خواهد شد. اولا دولت آمریکا موظف خواهد شد تا از فروش تجهیزات نظامی، خدمات و تکنولوژی به ارتش ترکیه خودداری کند ثانیا خرید سامانه اس 400 از سوریه را مشمول بخش 231 قانون CAATSA میکند. قانون مذکور سال 2017 جهت برخورد با اقدامات تهاجمی دولتهای ایران، روسیه و کره شمالی وضع شد و به این ترتیب خرید سامانه اس 400 در چارچوب این قانون قرار می گیرد و ظرف 180 روز از زمان تصویب این طرح، تحریمها علیه ترکیه اجرا خواهد شد (مگر آنکه قوه مجریه عقب نشینی ترکیه از شرق فرات را قبل از آن تاریخ تایید کند.) 
در بخش ششم این طرح، کمکهای بشردوستانه و پزشکی و همچنین همکاری در حوزه ترویج دموکراسی و یاری رسانی به انتخابات و همکاریهای اطلاعاتی از حوزه تحریمها مستثنا شده اند.
در بخش هفتم تحریمها، قوه مجریه موظف شده است گزارشی از شبکه امور مالی و داراییهای رییس جمهور ترکیه اردوغان را تهیه کند.
و در بخش هشتم و پایانی طرح، به صورت کلی محدودیتهایی برای سفر رهبران ترکیه به آمریکا پیش بینی کرده اما وارد جزییات نشده است.
این طرح اگر به تصویب اکثریت مطلق نمایندگان سنا (51 نفر) برسد برای توشیح رییس جمهور ارسال خواهد شد البته ترامپ میتواند آن را وتو کند و کنگره اگر بار دوم طرح را با اکثریت دوسوم تایید کند، وتوی رییس جمهور خنثی و طرح به قانون لازم الاجرا تبدیل خواهد شد.

نویسنده: دکتر ستار عزیزی دانشیار حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا
بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار