تداوم زندان صلاح الدین دمیرتاش حتی با حکم آزادای مشروط | فراتاب
کد خبر: 10092
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 - 14:20
خبرگزاری آلمان:
اوایل هفته پیش دادگاهی در شهر آنکارا دستور به آزادی مشروط صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار سرشناس کرد از زندان داده اما با این حال دمیرتاش همچنان در زندان است.

فراتاب گروه بین الملل: دادگاهی در شهر آنکارا دستور به آزادی مشروط صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار سرشناس کرد از زندان داده اما با این حال انتظار می رود با توجه به محکوم شدن دمیرتاش در ارتباط با یک پرونده دیگرش به اتهام اشاعه تبلیغات تروریستی همچنان در زندان باقی بماند.

به گزارش فراتاب، به نوشته خبرگزاری آلمان، دادگاهی در ترکیه روز دوشنبه حکم داد،‌ صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار کرد و رهبر محبوس حزب دموکراتیک خلق این کشور باید از مجازات حبسش از بابت محکومیت در رابطه با اتهامات مرتبط با تروریسم آزاد شود. با این حال وکلای او گفتند که همچنان به رغم صدور این حکم آزادی، موکلشان محبوس باقی خواهد ماند چون در عین حال از بابت یک جرم دیگرش محکوم به حبس شده است.

دمیرتاش یکی از چندین قانونگذار، فعال، استاد دانشگاه و خبرنگار مخالفی است که در پی کودتای نافرجام ژوئیه 2016 در ترکیه بازداشت شدند و او از نوامبر 2016 تا کنون در بازداشت پیش از محاکمه در رابطه با پرونده اصلی خود به سر میبرد اما در خصوص پرونده های دیگرش محاکمه شده است.

دادگاه آنکارا به اتفاق آرا حکم داد که دمیرتاش که از رهبران حزب دموکراتیک خلق ترکیه است با تکمیل دفاعیاتش "باید فورا آزاد شود". با این حال او در پشت میله های زندان باقی خواهد ماند چون همچنین باید یک مجازات حبس چهار سال و هشت ماهه را از بابت محکومیتش به اتهام "اشاعه پروپاگاندای تروریستی" طی کند. دمیرتاش ممکن است در ارتباط با محاکمه اصلی خود که نزدیک به سه سال است در انتظار آن در بازداشت به سر میبرد، تا میزان 142 سال مجازات حبس دریافت کند.

در ماه ژوئیه دادگاه حقوق بشر اروپا حکم داد که باید محکومیت دمیرتاش از بابت اتهام اشاعه پروپاگاندای تروریستی لغو شود. این دادگاه اعلام کرد که دریافته دمیرتاش خواستار یک راه حل صلح آمیز برای مساله کردها در ترکیه شده و بیانات او را نمی توان در سطح تحریک به دست زدن به خشونت، مقاومت مسلحانه یا شورش محسوب کرد.

آنکارا مدتهاست که حزب دموکراتیک خلق را متهم به ارتباط داشتن با حزب کارگران کردستان ترکیه پ.ک.ک کرده است؛ گروهی که از سوی ترکیه و چند همپیمان اصلی آن به عنوان گروه تروریستی تعیین شده است.

دمیرتاش سیاستمدار کاریزماتیکی است که گاهی اوقات از او با عنوان اوبامای کرد یاد می شود. او پیش از این به عنوان یک رقیب مهم برای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در عرصه سیاست محسوب می شد. او در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی در حالی که از محل زندانش نامزد انتخابات شده بود، در جایگاه سوم قرار گرفت. /منبع ایسنا

نظرات
آخرین اخبار