فرشته‌های مرگ در جاده‌های ایران؛ پایان تولید یا ادامه حیات؟ | فراتاب
کد خبر: 10035
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 13:00
گزارش فراتاب اقتصادی از سرنوشت پراید و پژو 405
وزیر صنعت وعده داده است که در سال آینده پراید و پژو 405 تولید نمی شوند این وعده اما آیا شدنی است یا خیر؟

فراتاب - گروه اقتصادی: به این تصویر نگاه کنید به نظر شما شانس زنده ماندن راننده و دیگر سرنشینان این خودروی پراید چقدر است؟ آنها زنده‌اند و یا اینک در سینه خاک آرام گرفته و یا در گوشه‌ی بیمارستان با مشکلات شاید مادام العمر این تصادف دست و پنجه نرم می‌کنند؟ گفته می شود دست کم 34 درصد تصادفات منجر به فوت کشور مربوط به این خودرو است، مسئولان نیز به این امر اذعان دارند و در این سالها هر ازگاهی یکی از آنان بر پایان خط تولید این خودرو به همراه پژوه 405 تاکید کرده اند، الهه قربان زاده خبرنگار فراتاب در گزارش پیش رو بدنبال یافتن این پاسخ این سوال است که آیا سرانجام شر پراید و پژو 405 از سر جاده ها و جان ایرانیان کنده می شود یا همچنان شاهد تولید این فرشته‌های مرگ هستیم؟

 وعده‌های مسئولان

حدود سه سال است که بحث توقف تولید خودروهای بی کیفیت در کشور مطرح است. اولین بار در سال 95 رئیس سازمان استاندارد سازی اعلام کرد طبق قانون، خودروهایی که 10 سال از تولید آنها میگذرد باید از خط تولید خارج شوند. سپس در سال 96 مجددا رئیس سازمان استاندارد اعلام کرد خودروهایی که با استانداردهای 83 گانه منطبق نباشند از ابتدای دی 97 تولیدشان متوقف می‌شود از جمله خودرویی مانند پراید که تولید 20 تا 30 سال پیش است قاعدتا با استانداردهای جدید انطباق ندارد. در مرداد 98 سردار کمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که از سال 99 شماره گذاری خودروی سواری پراید با توجه به آمار 34 درصدی جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی متوقف خواهد شد. اما در همین راستا و طی چند روز اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد با توجه به اینکه، زیان انباشته ایران خودرو 17 و سایپا 18 هزار میلیار تومان است،خودروهای جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودروهای قدیمی که در سایپا، پراید و در ایران خودرو، پژو 405 است باید از چرخه تولید خارج شود مجددا بحث توقف تولید این نوع خودروها داغ شده است. در گزارش پیش رو به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستیم که پس از سه سال توقف خودروهای کم کیفیت پراید و پژو 405 رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا خیر؟

معایب پراید و پژو 405

بنا به گفته سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، اولین خودروی پراید در سال 1988 در شرکت فورد آمریکا تولید شد که پس از یک سال به دلیل غیراستاندارد بودن، خط تولید آن به کره جنوبی فروخته شد. آن‌ها نیز دو سال پس از تولید باز هم به دلیل غیراستاندارد بودن این خودرو، خط تولیدش را به ایران فروختند اما خودرویی که در کشورهای آمریکا و کره تنها سه سال تولید شده، در کشور ما به‌رغم تمام اظهارات کارشناسی در غیراستاندارد بودن این خودرو بیش از 30 سال همچنان تولید می‌شود. در طول سال ها شرکت سایپا تلاش کرد تا با انجام برخی تغییرات از جمله قرار دادن ایربگ و ... به افزایش ایمنی آن کمک کند اما مشکل اصلی به عدم استحکام سقف و بدنه پراید برمی گردد که در طول دو دهه گذشته هیچ فکری برای آن نشده. حسینی منش معتقد است پراید رتبه نخست را در انحراف فرمان و نیز تولید گازهای آلاینده دارد. وی دلیل آمار بالای جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی سوار بر این خوردو را نقص انحراف فرمان و ترمز دانسته که در کوچکترین واکنش، فرمان خودرو از دست راننده خارج می شود.

اما خودروی کم کیفیت دیگر پژو 405 اصالتا فرانسوی است که از معایب آن می توان به پیر بودن، پلتفرم قدیمی، مشکل صدا، عدم شتاب کافی در جاده و کمبود کیفیت ساخت اشاره کرد. با توجه به اینکه خریداران می بایست قیمت بالای 40-50 میلیون تومان به این خودروها بپردازند مسئله کیفیت ساخت اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

موانع اصلی عدم توقف تولید خودروهای بی کیفیت

از دلایلی که باعث شده همچنان تولید این نوع خودروها ادامه پیدا کند می توان به لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو اشاره کرد، قطعه سازان با نفوذ خود در صنعت خودروسازی، از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌کنند. از دیگر عوامل می توان به عدم سرمایه گذاری خودروسازی های مشهور خارجی به دلیل تحریم ها و چالش واردات خودروهای با کیفیت خارجی به دلیل وجود انحصار خودروسازی در ایران اشاره کرد.همچین کاهش قدرت خرید مردم یکی از دلایل استقبال از این نوع خودروهاست با وجود اینکه تمایلی به سوار شدن این خودروها ندارند به دلیل هزینه نگه داری مناسب و قابلیت نقدشوندگی این خودروها به ناچار تقاضا برای خودروهای بی کیفیت در جامعه همچنان بالا است.خودروسازان نیز ساده ترین و بی دردسرترین راه برای فعالیت و پول درآوردن در یک بازار انحصاری داخلی را انتخاب کرده اند.عدم جایگزینی خودرویی با قیمت پایین نیز یکی از موانع در خارج کردن این خودروها از چرخه تولید است.تحریم ها و عدم همکاری بین الملی هم تبعات منفی بر صنعت خودروی ایران به جای گذاشته از اینرو قارد به طراحی خودروهای جایگزین و افزایش استاندارد های جهانی نبوده ایم.

چشم انداز پیش رو

با توجه به آنچه که شرحش رفت و واقعیات اقتصادی و صنعتی کشور و نیز تداوم تحریم های بین المللی در نتیجه باید گفت بسیار سخت خواهد بود که در یکسال آینده تولید این خودروها متوقف شود. شرکت سایپا 47 هزار و 300 دستگاه پراید تولید کرده که بیش از 50 درصد کل تولید بهار 98 این شرکت را تشکیل می دهدتوقف این حجم از تولید نیازمند جایگزین شدن خودروهای باکیفیت دیگر است که نیاز به نقدینگی و سرمایه گذاری های بیشتر دارد و خودرو سازی های ایران در بدهی سنگین غرق شده اند. همچین ایران خودرو با توجه به تجربه ای که از توقف تولید پیکان دارد که باعث شد تا سالها نتواند با رقیب خود برابری کند و متحمل ضرر زیادی شد بعید است به سادگی تن به توقف پژو 405 بدهد.

 

 گزارش: الهه قربان‌زاده

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

نظرات
آخرین اخبار