کد خبر: 9896
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1398 - 17:20
دبیر علمی کنفرانس دیابت:
دبیر علمی کنفرانس علمی یکروزه تازه های نوین دیابت با اشاره به اینکه بیماری دیابت در ایران و سایر کشورها در حال افزایش است، گفت: ما شیوع بین ۹ تا ۱۱ درصدی دیابت را در کشور داریم که آمار بالایی است

فراتاب_گروه علمی: دکتر سحر قره روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس علمی یکروزه تازه های نوین دیابت اعلام کرد: ما جز مناطق با شیوع متوسط بیماری دیابت هستیم و کشورهای حاشیه ما مانند عربستان و قطر شیوع خیلی بالاتری دارند.

وی ادامه داد: شیوع دیابت در دو جنس خیلی فرقی نمی کند ولی باید بروی سبک زندگی زنان بیشتر کار کنیم. با توجه به محدودیت های فیزیکی و ورزش آنان در محیط های باز، بیشتر باید در این زمینه کار شود.

 دیابت نوع ۲ در کودکان هم مشاهده می شود

وی با اشاره به اینکه این بیماری معمولا برای افراد با سن بالای ۴۵ سال است، افزود: ما الان مشاهده می کنیم که شیوع دیابت به  سن های پایین تر سرایت  کرده و دیابت نوع ۲ هم در کودکان به دلیل شیوع چاقی و بی حرکتی مشاهده می شود.

دبیر علمی کنفرانس علمی یکروزه تازه های نوین دیابت افزود: شیوع بیماری در افراد بالای ۴۵ سال بیشتر شده است و افراد بالای این سن، هر سه سال باید دیابت خود را چک کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه چاقی شکمی در جامعه ما در حال افزایش است، بیان داشت: با افزایش سن، شیوع دیابت زیاد می شود. این بیماری روند وابسته به سن دارد.

 پیشگیری دیابت بر درمان مقدم است

وی با اشاره به اینکه پیشگیری دیابت بر درمان مقدم است، افزود: شناسایی گروه های در معرض خطر بسیار و پیشگیری از دیابت مهم است، ولی علیرغم همه اعمال این روش ها هنوز افزایش بیماری دیابت را در همه کشورها داریم.

فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه مقداری از این کار به دلیل سبک زندگی است که روز به روز در حال تغییر می باشد، بیان داشت: نشستن پای رایانه، آلودگی هوا، کاهش فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب از عواملی است که در پیشرفت دیابت نقش دارند.

وی با اشاره به اینکه روش های پیشگیری برای درمان دیابت روش های خیلی پیچیده ای نیست، بیان داشت: سبک زندگی سالم، عوامل تغذیه ای مناسب، انجام ورزش و داروهایی مانند متفورمین از جمله ابزارهایی برای پیشگیری در افراد با ریسک بالا و در لب مرز قرار دارند، می باشد.

 

مردم فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند

دبیر علمی کنفرانس علمی یکروزه تازه های نوین دیابت به مردم توصیه کرد که فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند،  حداقل ۱۵۰ دقیقه طی  سه روز در هفته این کار را انجام دهند.

قره تاکید کرد: فعالیت فیزیکی فقط منحصر به روزهای پنجشنبه و جمعه نباشد، هرچند آن هم غنیمت است و خیلی از افراد آن را هم انجام نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه عادات غذایی نامناسب در خانواده ها نهادینه شده که باید اصلاح شود، بیان داشت: فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی مناسب از دیگر نکات بسیار مهم است که مردم با آنها را انجام دهند.

قره افزود: این سمینار با حضور همکاران کاردیولوژی، نفرولوژیست، متخصصان کلیه و قلب و تغذیه برگزار می شودبه منظور ارائه خدمات بهتر به بیماران دیابتی ارایه شده است.

وی گفت: بیشتر تمرکز برروی درمان هایی است که عوارض قلبی و عروقی، کلیوی بیماران دیابتی را کم کند و هدف در کنار کنترل قند خون، افزایش طول عمر بیماران دیابتی است.  

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود : قبل از این پزشکان متمرکز بر کنترل قند خون بود و الان هدف از درمان این است که در کنار کنترل قند خون، ریزفاکتورهای دیگری مانند فشارخون، چربی های غیر طبیعی و فاکتورهایی که تجمع آنها حوادث قلبی و عروقی را زیاد می کند، در بیماران دیابتی کم کنیم.

نظرات
آخرین اخبار