چشم امید بیماران خاص به طرح دارویار | فراتاب
کد خبر: 12245
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1401 - 09:35
گرانی داروها چه تاثیری بر طرح بیمه‌ای دارویار داشته است؟

فراتاب: اولین باری که پرهام را دیدم ۱۰ سال سن داشت، مبتلا به بیماری اتیسم و از تکلم محروم بود. به گفته مادرش تا سن دو سالگی همچون نوزادان دیگر سالم بوده و به مرور زمان علائمی از بیماری در او نمایان شده بود و به دلیل عدم شناخت خانواده از این بیماری، پرهام سن طلایی آموزش که سن ۳ تا ٦ سالگی است را از دست داده بود و در سن ۷ سالگی درمان و آموزش او شروع شده بود و به همین دلیل پرهام در طیف سه این بیماری قرار داشت.

عدم برقراری تماس چشمی، عدم توجه و واکنش به صداهای اطراف، انجام حرکات تکراری و کلیشه‌ای بخشی از رفتارهای پرهام بود و تمام مدت مادرش دستان او را محکم در دست داشت و گاهی اوقات که می‌خواست که از مادر جدا شود و گوشی همراه مادر، به کمک می‌شتافت و او را آرام می‌کرد.

نگهداری پرهام همچون دیگر فرشته‌های کوچک مبتلا به اتیسم، برای خانواده دشوار و با مشکلات فراوانی از جمله هزینه‌های آموزش و هزینه‌های تامین دارو مواجه هستند.

 میزان پوشش بیمه‌ای دارویی طرح دارویار

دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ۲۳ تیر ۱٤۰۱، در جمع خبرنگاران از اجرایی شدن "طرح ملی دارویار" در سطح کشور خبر داد و توزیع عادلانه یارانه دارو، تغییر نکردن پرداخت از جیب بیماران، منطقی شدن قیمت دارو، رسیدن یارانه دارو به دست مصرف کننده اصلی، افزایش پوشش بیمه‌ای داروها و اقلام بیشتر دارو ، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج را از مزیت‌های اجرای این طرح برشمرد.

به گفته مسئولان امر، بخشی از افزایش قیمت داروها مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه آن بوده و رشد ۳۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت دارو به دلیل میزان سهم اختصاص یافته ارز و میزان تولید دارو بوده که برای بیماران هم مشکلات زیادی ایجاد کرده است، اما در طرح دارویار دارویی تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته، اما هیچگونه افزایش هزینه‌ای برای بیمار در بر نداشته است. با اجرای این طرح ۳۶۶ قلم دارو که قبل از آن جزو بیمه نبود، تحت پوشش قرار گرفته و ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه (پُرمصرف) هم بیمه شده است اما داروهای وارداتی که نمونه داخلی ندارند در طرح دارویار گنجانده نشده است و در این مرحله این داروها با همان نرخ قبلی عرضه خواهند شد.

لازم به ذکر است که در راستای اجرای طرح دارویار مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده است. سه دهک اول جامعه یعنی «حدود ۶ میلیون نفر» بدون مراجعه حضوری و به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.

همزمان با سراسر کشور این طرح در کردستان نیز اجرایی شد و تا کنون بیش از ۴۷۰ مورد بازرسی از روند اجرای طرح در داروخانه‌های استان انجام شده است و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکی از اقدامات بسیار مهم برای اجرای موفق این طرح را تحت پوشش بیمه قرار دادن افراد بدون بیمه عنوان کرده  و از هم‌ استانی‌های فاقد هر نوع بیمه پایه خواسته که با مراجعه به دفاتر پیشخوان،­ تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

پرهام حالا چهارده ساله و وارد سن بلوغ شده، طی صحبتی که با مادرش داشتم از تغییرات مثبت در وجود او خبر داد، هرچند به دلیل بزرگ شدن و رسیدن سن بلوغ پرهام ارتباطشون با اطرافیان کمرنگ‌ و بیشترین زمان رو در منزل به سر می برند.‌ به گفته مادر پرهام، نه تنها آنها بلکه سایر خانواده‌های دارای فرزند اتیسم همچنان برای تهیه برخی از داروها با مشکل مواجه هستند و مجبور به تهیه آنها در بازار آزاد هستند و هنوز اطلاع کافی از اجرای طرح‌دارویار ندارند.

گزارش از ثریا صلواتی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار