تولید استخوان نیمه زنده در دانشگاه شهید بهشتی | فراتاب
کد خبر: 9580
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 11:50
تازه های پزشکی کشور:
مجری طرح تولید استخوان مصنوعی و نیمه زنده و رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با تلاش محققان این دانشگاه، تولید استخوان نیمه‌زنده وارد مرحله پیش بالینی شده است.

فراتاب_ گروه علمی: به گزارش فراتاب، به نقل از ایرنا، رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: پژوهشگران این دانشگاه پس از تولید استخوان مصنوعی با استفاده از فناوری پیشرفته چاپگر سه بعدی، در تلاش هستند تا شبیه سازی استخوان را یک گام به جلوتر ببرند و از استخوان نیمه زنده برای ترمیم ضایعات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تولید استخوان در این روش به شکل اختصاصی برای هر بیمار انجام می‌شود، پیش بینی کرد که حدود 2 سال آینده این کار تحقیقاتی به نتیجه خواهد رسید تا بیماران از خدمات بهتری بهره مند شوند.
خجسته با بیان اینکه تاکنون روش‌های مختلفی برای ترمیم ضایعات استخوانی مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار داشت: تاکنون هیچ کدام از این روش‌ها نتوانسته جایگزین درمان کامل و ترمیم کامل ضایعات استخوانی باشد که امیدواریم روش درمانی محققان ایرانی بتواند راهکاری مناسب برای درمان و ترمیم ضایعات استخوانی باشد.
وی به پیشرفت‌های طب بازساختی اشاره کرد و گفت: طب بازساختی در 2 دهه گذشته با هدف ایجاد نسخ زنده در آزمایشگاه و انتقال آن به بدن در جهت کاهش نیاز به منابع پیوند استخوان شروع به فعالیت کرده که به موفقیت خوبی دست یافته است.
مجری این طرح افزود: طب بازساختی با استفاده از سه ضلع داربست سلول‌ها مانند سلول های بنیادی و فاکتورهای رشدی سعی کرده نسج‌های مختلف مانند پوست یا استخوان را به شکل نیمه زنده در آزمایشگاه تولید کند که این کار همچنان در حال انجام است.
وی گفت: از حدود 12 تا 13 سال گذشته ما هم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انواع داربست هایی که می توانست برای تولید استخوان استفاده شود، در حد آزمایشگاهی آزمایش کردیم و در حال تولید استخوان نیمه زنده هستیم.
رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: موسسه ملی تحقیقات وزارت بهداشت (نیماد) حامی اصلی این طرح بوده که با پشتیبانی این مجموعه توانستیم به موفقیت های خوبی دست یابیم.
خجسته با اشاره به اینکه چندین سال است که با استفاده از سلول های بنیادی هم برای ترمیم ضایعات استخوانی تلاش می‌کنیم، گفت: این اقدامات محققان، موفقیت های خوبی به همراه داشته است.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار