کد خبر: 5032
تاریخ انتشار: 27 آذر 1395 - 19:00
آکادمی معتبر فیلم نیویورک برای نخستین بار، هفت فیلم کوتاه و مستند سینمای کرد را به نمایش خواهد گذاشت.

فراتاب- گروه فرهنگی: آکادمی معتبر فیلم نیویورک برای نخستین بار، هفت فیلم کوتاه و مستند سینمای کرد را به نمایش خواهد گذاشت. این مراسم که توسط خالد حمالو برنامه ریزی شده است، شامل برنامه 100 دقیقه ای از هفت فیلم کوتاه انتخاب شده ی طیف گسترده ای از فیلمسازان برجسته و مستعد کرد می باشد. گفتنی است که تقریباً تمامی این هفت فیلم دارای جوایز داخلی و بین المللی نیز هستند. این فیلم ها در ژانرهای متنوعی از مستند، روایت، انیمیشن، شاعرانه و داستانی ساخته شده اند. اگرچه پلات ها، شخصیت ها و طبع هنری این آثار بسیار متنوع اند اما قدرت روایت و تصاویر این فیلم های کوتاه به قدری تاثیر گذار است که تا سال ها در ذهن مخاطبان ماندگار خواهد ماند.
کوه سفید
نام یکی از فیلم های کوتاهی که درآکادمی سینمای نیویورک به نویسندگی و کارگردانی طاها کریمی اکران خواهد شد، «کوه سفید» است. این فیلم سی دقیقه ای یک فیلم شاعرانه ی کوتاه در باره ی فاقی ابراهیم پیرمردیست که می خواهد داستانش را تعریف کند؛ داستانی در باب تراژدی یک جنگ داخلی و مبارزه ی قهرمانانه در برابر دشمن که با زیبایی های حیرت انگیز کوه های با شکوهی به نام قندیل در تقابل قرار می گیرد. قندیل کوهستانی در کردستان عراق است که در نزدیکی مرزهای سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار دارد. پیر مرد که در جوانی خود شاهد شکل گیری اولین حزب سیاسی بوده، در حال حاضر به همراه اسب سیاه و سفید خود به حمال تابوت تبدیل شده است. فاقی ابراهیم با اشتیاقی شاعرانه در زیبایی های محیط اطرافش تعمق می کند و جامعه ای آرمانی را تخیل می کند، ازین رو به دنبال گوش شنوایی است تا داستانش را تعریف کند.
آپارتمان مورچه ها
«آپارتمان مورچه ها» فیلمی ده دقیقه ای به کارگردانی توفیق امانی است. این فیلم داستان خانواده ای سه نفره است که در آپارتمانی با خوشی و شادمانی در کنار هم زندگی می کنند. داستان، روایت گر عشقی بی حد و مرز بین زن و مردی جوان است. تصویر پردازی فیلم به گونه ایست که ما زمزمه هایشان را در میانه ی بیایانی در عراق می شنویم؛ جایی که مملو از مورچه هاست. این فیلم اشاره ایست به تراژدی زندگی قربانیان نسل کشی واقعه ی انفال که در سال ۲۰۱۴ کشف شد.
خانم بدبخت
«خانم بدبخت» فیلم ۱۴ دقیقه ای به کارگردانی خالد حمالو ، داستان روزمره  ی سخت و طاقت فرسای ۴ بیوه ی کرد را روایت می کند که برای گذران زندگی خود بارهای سنگینی را بر شانه  های خود در مرز ایران و عراق حمل می کنند.
74 شنگال
«۷۴ شنگال» فیلم مستند ۲۸ دقیقه ای که چمنی گول آن را نوشته و کارگردانی کرده است. فیلم، روایتگر دختری ایزدی است که دردها و زخم ها ، تجربه های وحشتناک یک برده ی جنسی را بازگو می نماید.
شکارچی بد
«شکارچی بد» در ۱۳ دقیقه به نویسندگی و کارگردانی سهیم عمر خلیفا نیز از دیگر فیلم‌هایی است که در میان فیلم‌های کوتاه این مراسم اکران خواهد شد. شکارچی جوانی پس از آن که شاهد یک صحنه تجاوز به عنف است، تصمیم می گیرد که به زن قربانی کمک کند تا موضوع را از دیگران و جامعه پنهان کند، زیرا این مسئله گناهی نابخشودنی در فرهنگ جامعه ی مردسالار محسوب می شود.
چهره های رها
«چهره های رها» عنوان فیلم کوتاه داستانی ۱۴ دقیقه ای از اشکان احمدی است. این داستان کوتاه درباره ی مردان بی چهره، مرموز و قاچاقچی است که کارشان انتقال صورت مردگان به کسانیست که می خواهند با یک هویت جدید به زندگی عادی خود ادامه دهند.
انسان
«انسان» انیمیشن یک دقیقه ای به کارگردانی ماشالله محمدی، قطاری را به تصویر می کشد که مملو از انسان های گوناگونیست که در مقابل سختی های زندگی می ایستند تا میراثی را به جا بگذارند.

 

منبع: thekurdishproject.org

بازگردان به فارسی: مانوشاک خانمحمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار