تضاد آرای مسکو -واشنگتن بر سر پیونگ یانگ | فراتاب
کد خبر: 465
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1394 - 11:41
محمد رضا داوطلب
ایالات متحده آمریکا و چین توافق کرده اند تا تحریمات شورای امنیت ملل متحد را علیه کره شمالی به دلیل انجام آزمایشات هسته ای گسترش دهند و امیدوارند در روزهای پیش رو با اکثریت آراء، آنرا تصویب کنند.

فراتاب - سرویس بین الملل: ایالات متحده آمریکا و چین توافق کرده اند تا تحریمات شورای امنیت ملل متحد را علیه کره شمالی به دلیل انجام آزمایشات هسته ای گسترش دهند و امیدوارند در روزهای پیش رو با اکثریت آراء، آنرا تصویب کنند.

دو نماینده سیاسی، اظهار داشتند که واشنگتن و بیجینگ به یک تفاهم دست یافتند که طبق آن، به زودی وارد شورای 15 نفره خواهند شد. دو قدرت که حق وتو دارند در طول 7 هفته گذشته به دنبال چهارمین دوره از آزمایشات هسته ای Pyonyang در 6 ژانویه سال 2016 م.، در خصوص پیش نویس قطعنامه بحث و گفتگو می کردند. به گفته یک دیپلمات ارشد سیاسی شورا، این یک پیش نویس کامل، بلند و منحصر بفرد می باشد که امید است در روزهای پیش رو پذیرفته شود. بین این دو کشور، مناطق ویژه و مهمی که تحت محاصره و ممانعت دریایی می باشند، وجود دارند، و تفاهم و توافق بین این دو کشور وجود دارد.

کشور چین و ایالات متحده آمریکا، از زمان انجام آزمایشات هسته ای Pyonyang، در ژانویه سال 2016 م. دیدگاههای متفاوتی در خصوص نحوه برخورد و واکنش با این کشور را داشتند، به طوری که واشتنگتن اصرار به اقدامات جزایی تند و خشن دارد، و بیجینگ به گفتگو و برخوردهای ملایم سازمان ملل تأکید دارد که به کنترل و محدود کردن نشر و انتشار سلاح های هسته ای محدود می شود. دیپلمات ها و مقامات سیاسی به بیان جزییات پیش نویس قطعنامه تحریم ها متمایل هستند.

مقامات سیاسی غربی به خبرگزاری رویترز گفتند که محدود کردن کشور کره شمالی از نظر دسترسی به راه ها و درگاه های ورودی و خروجی بین المللی جزو اقدامات مورد نظر واشنگتن می باشد که بیجینگ را وادار به پذیرفتن آن می کند، و سپس حملات موشکی در ماه فوریه جزو اقدامات مورد نظر واشنگتن می باشد.

همچنین واشنگتن می خواهد تا دسترسی بانک های کره شمالی به سیستم های مالی بین المللی را بشدت محدود کند. کره شمالی از سال 2006 م. به دلیل انجام چندین آزمایش هسته ای و حملات موشکی، از سوی سازمان ملل تحریم شده است. همچنین علاوه بر تحریم نظامی سازمان ملل، Pyonyang از وارد کردن و صادر کردن تکنولوژی هسته ای و موشکلی قدغن شده است و مجوز ورود کالاهای لوکس را ندارد.

محمدرضا داوطلب-پژوهشگر روابط بین الملل

نظرات
آخرین اخبار