کد خبر: 357
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 16:29
معاون وزیر نیرو:
معاون وزیر نیرو با اشاره به نوسان‌های این روزهای قیمت نفت و از دست رفتن درآمدهای نفتی، گفت: با مهندسی مجدد، ایران به جای صادرات نفت و گاز به یکی از بزرگترین صادرکنندگان برق تبدیل خواهد شد

به ‌گزارش فراتاب و به نقل از خبرگزاری مهر، هوشنگ فلاحتيان امروز در پنجمين کنفرانس بين‌المللي رويکردهاي نوين نگهداشت انرژي در تشریح برنامه جدید توسعه صنعت برق ایران، گفت: در برنامه ششم توسعه باید در مدت زمان پنج سال حدود ۲۶ هزار مگاوات نيروگاه جديد احداث شود.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه صادرات برق یک راهبرد مهم در اقتصاد مقاومتی است و استفاده از گاز براي توليد برق و صادرات برق به ساير کشورها، از نظر استراتژیک و اقتصادي به نفع کشور خواهد بود، تصریح کرد: همزمان با صادرات برای ذخیره‌سازی، اگر نيروگاهي که در طول شبانه‌روز با حداکثر توان برق توليد مي‌کند و در طول روز بار کامل داشته و از نيمه شب به بعد بار کمتري از آن مي‌گيريم، اگر بار توليدي اضافي را ذخيره کنيم، نياز کمتري به احداث نيروگاه‌هاي جديد خواهيم داشت.

مصرف برق ایران از مرز ۱۲۵ میلیارد کیلووات گذشت

این مقام مسئول با بيان اينکه ظرفيت نيروگاهي برق کشور با ۲ برابر افزايش در طول ۱۰ سال، از ۳۷ هزار مگاوات به ۷۴ هزار مگاوات رسيده است، اظهار داشت: ۲۱.۵ درصد توليد برق از نيروگاه‌هاي بخاري، ۳۵ درصد از نيروگاه‌هاي گازي، ۲۵ درصد از نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي، ۱۵.۲ درصد از نيروگاه هاي برقابي و مابقي از نيروگاه‌هاي اتمي، ديزلي، توليد پراکنده و تجديدپذير تامين مي‌شود.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ايران از نظر ظرفيت نيروگاهي حائز رتبه اول در منطقه و خاورميانه و رتبه ۱۴ جهاني است، بیان کرد: مصرف برق کشور در ۱۰ سال گذشته ۱۲۵ ميليارد کيلووات ساعت بوده که در پايان سال ۹۳ به بيش از ۲۲۰ ميليارد کيلووات ساعت رسيده است.

فلاحتیان افزود: تا پايان سال‌جاري مصرف برق از مرز ۲۳۰ ميليارد کيلووات ساعت خواهد گذشت و در شرایط فعلی نزديک به ۶۰ درصد برق مصرفي کشور توسط بخش خصوصي توليد مي‌شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به پيک مصرف برق تابستان سال‌جاري که از مرز ۵۰ هزار مگاوات گذشت، رشد مصرف برق کشور را حدود ۶ درصد و تعداد مشترکان برق را ۳۳ ميليون عنوان کرد و یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۴ ميليون مشترک به ناوگان مشترکان برق اضافه شده و هم اکنون ۹۹.۹ درصد جمعيت کشور و تمامي روستاهاي بيش از ۲۰ خانوار برق‌دار هستند.

گاز باید در خدمت صادرات برق باشد

وی با اشاره به اينکه در برنامه ششم توسعه باید در ۵ سال آينده ۲۶ هزار مگاوات نيروگاه جديد احداث کنيم، گفت: از اين ظرفيت در سال‌هاي آتي حدود ۱۶ هزار مگاوات از طريق تبديل نيروگاه‌هاي حرارتي به سيکل ترکيبي و ۳ هزار مگاوت از طريق نيروگاه‌هاي DG و ۵ هزار مگاوات از طريق نيروگاه‌هاي تجديدپذير، بخصوص نيروگاه‌هاي بادي و فتوولتائيک تامين مي‌شود.معاون وزیر نیرو با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی  براي توليد سالانه ۱۰۰۰ مگاوات نيروگاه تجديد پذير، در خصوص تاثیر نوسان قیمت نفت بر توسعه صنعت انرژی کشور، توضیح داد: با توجه به بازار کنوني نفت و کاهش درآمدهاي نفتي، لازم است از اين پس به عنوان يک حرکت زيست محيطي و ارزشي، به توليد برق از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير توجه خاصي شود و همچنين از گاز براي توليد بيشتر برق استفاده کرده و به جاي نفت، با سرمايه‌گذاري بر توليد برق، صادرات برق را در اولويت قرار دهيم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی  براي توليد سالانه ۱۰۰۰ مگاوات نيروگاه تجديد پذير، در خصوص تاثیر نوسان قیمت نفت بر توسعه صنعت انرژی کشور، توضیح داد: با توجه به بازار کنوني نفت و کاهش درآمدهاي نفتي، لازم است از اين پس به عنوان يک حرکت زيست محيطي و ارزشي، به توليد برق از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير توجه خاصي شود و همچنين از گاز براي توليد بيشتر برق استفاده کرده و به جاي نفت، با سرمايه‌گذاري بر توليد برق، صادرات برق را در اولويت قرار دهيم.

فلاحتيان با بيان اينکه، در شرايطي که اقتصاد نفت و گاز براي کشور رقم زده و در حال از دست دادن درآمدهاي نفتي هستيم، بايد نگاه و مهندسي مجددي به اين عرصه‌ها داشته باشيم، افزود: بايد در اين زمينه، اتاق فکري با عضويت سازمان برنامه‌ريزي، وزارت نفت، نيرو و اقتصاد، براي معماري انرژي در سال‌هاي آينده تشکيل شود.

وي با اشاره به خودکفايي کشور در صنعت برق به خصوص احداث نيروگاه، اظهار داشت: استفاده از گاز براي توليد برق و صادرات برق به ساير کشورها، از نظر امنيتي و اقتصادي به نفع کشور خواهد بود.

معاون برق و انرژي وزير نيرو با بيان اينکه در ۷ يا ۸ سال آينده بايد اولويت‌ها را به سمت انرژي‌هاي تجديدپذير، ذخيره‌سازي و مدرنيزاسيون نيروگاه‌ها و خودرو‌هاي برقي سوق دهيم، تاکید کرد: نگاه متخصصان به انرژي در درازمدت در مرحله اول ذخيره‌سازي انرژي و در مرحله دوم استفاده از انرژي تجديدپذير است.

وي با اشاره به اينکه در سال‌هاي گذشته به دليل خشکسالي و افزايش برداشت از منابع آب زيرزميني دچار کمبود منابع آبي شده‌ايم افزود: با شيرين کردن آب دريا و انتقال به فلات مرکزي مشکلات کشور در نقاطي که داراي تنش آبي هستند مرتفع خواهد شد ولي بهتر است مردم را به سمت سواحل جنوبي بکشانيم تا ضمن جلوگيري از مهاجرت به پيرامون شهرها، مشکلات مربوط به اشتغال نيز حل شود.

فلاحتيان با بيان اينکه هم اينک با تمام همسايه‌هاي خود که داراي مرز خاکي هستيم مبادلات برق انجام مي‌دهيم، خاطرنشان کرد: اين مراودات برق با کشورهاي حوزه خليج فارس نيز از طريق کابل‌هاي زيردريایي گسترش يابد.

نظرات
آخرین اخبار